Spørsmål til jordmor:
Eg er venter mitt 4 barn og har litt spørsmål til dette. Ved dei tre andre fødslane har ikkje vatnet gått. Har berre fått maserier og ikkje noko meir. Når dei har tatt vatnet har fødselen starta og alt har gått fint. Gruar meg faktisk til at det skal bli slik nå og. Har vert veldig sliten når eg kal føde pga maserier i lang tid. Kan det bli slik no og? Siste fødsel skjedde det også noko med bekkenet /hofta mi på venstre side. Den går nesten ut av ledd av og til det er veldig smertefult. Kan det bli eit problem under fødselen eller kan det bli bedre etterpå,har høyrt at det kan skje.

Svar:
Ang. hoften din og de problemene du har så har jeg erfart at den kan bli bra i forbindelse med fødsel, så det er det du kan håpe på. Ellers er det viktig at jordmoren din tar hensyn til smertene dine, og at hun kan hjelpe deg med å finne en fødestilling som ikke belaster hoften din. Ang. fødselen så er det ikke lett å forutsi noe, men siden du har erfart det samme tre ganger så er det nok fare for at det kan skje igjen. Jeg vil anbefale deg at du tar kontakt med fødeavdelingen. Få en samtale med en jordmor. Dere bør lage en fødselsplan sammen, slik at du kan slippe å oppleve dette igjen.Jeg har tro på at akupunktur kan hjelpe deg. Mange jordmødre kan sette akupunktur og selvsagt akupunktører. Prøv å finne noen i din nærhet som kan hjelpe deg. Finner du det ikke ut, så kan jeg hjelpe deg, ta da kontakt igjen. Lykke til videre!