SPØRSMÅL:
Jeg er gravid i uke 14+0 ifølge mensen termin. Midt i uke 11 hadde jeg en stor vaginal blødning der det ble konstatert MA* av et av tvilling fostrene, og fortsettelse av svangerskap med ett foster. Jeg har tidligere hatt en SA* i uke 7 i fjor. Ved begge tilfellene hadde jeg hatt "hard" sex i forkant av hendelsene. Jeg er derfor litt bekymret og lurer på om det er trygt med sex resten av svangerskapet?
Håper på svar
Til info: ** «Spontanabort» (SA) brukes om aborter som starter med en blødning, mens «missed abortion» (MA) brukes om aborter der fosteret dør, men det ikke kommer noen blødning.

SVAR:
Hei
De fleste gravide blir nervøse, når de ser at de blør, uansett om de er tidlig eller sent i svangerskapet. Jeg gir deg litt generell informasjon om blødning i svangerskapet. I utgangspunktet er det sånn at en ikke skal blø når en er gravid. Likevel opplever mange gravide, at de på et eller annet tidspunkt i svangerskapet, kan blø friskt. Dette trenger ikke bety at det er noe galt. Men det er uansett viktig å få sjekket det opp, spesielt hvis en blør friskt, som en menstruasjon eller mer.
Blødninger kan forekomme
Spesielt opplever mange at de kan blø etter samleie. Det skyldes at den blodrike livmorhalsen, som sitter øverst i skjeden, i forbindelse med samleie, kan få støt som gjør at små blodkar brister, og det dermed kommer blod ut. Dette er sjelden farlig – men selvsagt skremmende. Hvis du merker at du blør etter samleie, skal du være obs på mengden blod. Er det bare litt friskt blod som kommer når du tørker deg, og det ikke kommer koagler eller du får vondt i magen – kan du godt se det litt an og legge merke til om det avtar, og blodet blir brunlig (gammelt blod betyr ingen pågående blødning). Det er et godt tegn når du ikke lenger blør friskt.
Følg med
Vet du at du har en morkake som dekker livmorhalsen, skal du få sjekket blødningen opp litt nærmere. Du kan ev. ringe og be om å få snakke med vakthavende gynekolog på sykehuset. Er det blødning i siste trimester, og du har hatt en del kynnere og ri-aktivitet, kan det skyldes at livmorhalsen er påvirket av "riene", og kanskje har begynt å modnes/åpnes. Det betyr selvsagt litt hvor du er i svangerskapet – og hvor mye du blør. Kraftig blødning – som mens eller mer- og magesmerter skal alltid sjekkes opp!
Ta hensyn
Så når det er snakk om sex, og dine erfaringer ville jeg ha vært litt forsiktig. Det er mye sex og nærhet man kan ha uten å ha samleie. Det er bare oppfinnsomheten som stopper en. Dette finner dere nok ut av, for det er vel verdt det?
Lykke til!
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM