Spørsmål til jordmor:
Hei, Takk for flott side. Jeg har en bekymringsfull julehelg bak meg etter at jeg var på 6ukers kontroll med min sønn lille julaften. Han ble født to uker før termin, og var fem uker og 5 dager da vi var på kontroll. Alt var fint bortsett fra dette med blikkontakt - som jeg ser på som det viktigste.. Jeg opplever sjelden sikker blikkontakt med han. Legen konstaterte kortvarig blikkontakt, men sa jeg måtte observere dette nøye og bestille ny time over nyttår om det ikke hadde bedret seg. Jeg synest ikke jeg merker noen utvikling og er meget bekymret. Hva kan detgte være tegn på? Er det veldig uvanlig at 6uker gamle babyer ikke gir sikker og langvarig blikkontakt? Han spiser og sover bra osv og har også begynt å smile så vidt, Veldig takknemlig for raskt svar da angsten virkelig er i ferd med på bygge seg opp her, Hilsen bekymret mor.

SVAR:
Hei! Det du forteller kan ha med umodenhet å gjøre. Du skriver at barnet ditt ble født før termin God øyekontakt skal normalt være etablert ved seks ukers kontroll. Tips fra meg , er å jobbe litt med øyekontakten. Prøv å bruke god tid og la barnet følge ansiktet ditt fra side til side. Dette bør være rolige bevegelser. Barnet bruker meget god tid,og dette er normalt å gjøre. Det er flott med tett oppfølging. Om dere har synsproblemer i familien eller skjeling bør dette opplyses om til legen som følger opp gutten. Følg også med på om barnet bruker ett og ett øye. Rød refleks undersøker legen ved fødselen og ved 6 uker kontroll. Ny time over nyttår er greit, og det var flott at legen fikk blikk-kontakt, selvom det var kortvarig. Bare fortsett å stimulere gutten deres. Lykke til.