Spørsmål til jordmor:
Hei igjen! sønnen vår på 16 mnd biter og klyper mye for tiden. Jeg snakker til han første gangen og så prøver jeg å avlede hvis det fortsetter...noe det som regel alltid gjør. Han blir veldig fornærmet og lei seg når jeg snakker til han og i det siste har han begynt å skulle kose meg etter at han har gjort det. HVorfor fortsetter han å gjøre det når han vet han ikke får lov og skjønner veldig godt at dette er galt??? jeg er redd dette skal fortsette og at han blir rampete

SVAR:
Det kan være flere årsaker til at barnet ditt biter og klyper.Dette er ikke unormalt.Ofte vil barn ha oppmerksomhet, og spesielt av en han/hun er trygg på, som f.eks. mor. Det kan være behagelig å bite og klype i myk hud. Enkelte barn gjør dette ved glede også.Flott er det at du avleder sønnen din. Prøv å legge merke til når dette skjer.Er det når han er trøtt eller når han kjeder seg? Prøv å gi han masse oppmerksomhet/kos før han kommer i disse situasjonene. Gi han da også kald drikke. Helst fra kopp. Nedkjøling av munnen kan virke positivt og hindre f.eks. biting. Gi han en leke han ikke har sett på en stund, når han begynner å klype.Gjerne en leke han kan klype hardt på eller en leke som er utfordrende for han.Han kan da også bli avledet. Lykke til.