Spørsmål til jordmor:
Hei; gutten min på 14 mnd har nupper på armene og på beina. Noen av de nuppene er litt større og røde. Fastlegen mente at det var atopisk eksem. Huden hans er ikke tørr og det ser ikke sånn ut at det klør. Hva skal jeg gjøre?

SVAR:
Atopisk eksem opptrer som oftest hos barn med arvelig disposisjon for allergi.Eksemet debuterer ofte allerede i 3-4 måneders alder.I spedbarnsalderen er utslettet vanligvis lokalisert til ansiktet,særlig kinnene, og til hodebunnen, mens lette eksemområder er typiske lokalisasjoner albuebøy, håndledd, knehaser og ankler.I den akutte fasen er det et rødt og kløende utslett som ofte kan væske. Når barnet klør forverres eksemet og blir samtidig sekundærinfisert. I roligere faser er eksemet grålig-rødt, huden ru, tørr og flassende.Kanskje slik dere opplever det nå? Hos spedbarn med utbredd og sterkt kløende eksem bør det blant annet foretas prikktest for å utelukke allergi. Sitrusfrukter, tomat, jordbær, sjokolade,krydder og konserveringsmiddler og fargestoffer i f.eks. søtsaker og leskedrikker øker ofte utslettet og uroen i huden.De næringsmidler som oftest gir allergi er egg, melk, fisk og nøtter. Hovedelementene i behandlingen er bruk av fuktighetskrem som kan brukes flere ganger daglig.Oljebad hjelper også,f.eks. 2 ganger i uken. Når eksemet blusser opp vil det ofte være nødvendig å behandle med kortisonpreparater.Lykke til.