Volvo Xc90

Super-sikker Volvo-SUV

Volvos nye XC90 har den høyeste passasjersikkerheten av alle biler som har blitt krasjtestet av Euro NCAP.

Sist oppdatert

Euro NCAP har nylig testet et knippe nye biler, og resultatene viser at Volvos fokus på sikkerhet fortsatt er tilstede. Deres nyeste modell, SUV-en XC90, har fått en score på 97 prosent for beskyttelse av voksne passasjerer. Det er den høyeste poengsummen krasjtesterne hos Euro NCAP har utdelt i sitt nye regime som ble innført i år.

Blant tidligere modeller har Alfa Romeo Guilietta og Mercedes B-klasse begge fått 97 prosent, mens Volvo V40 ble tildelt 98 prosent for voksensikkerheten i 2012. Årets krasjtester er imidlertid kraftig endret, så det er langt fra sikkert at disse bilene ville fått like høy score i dag.

Tøffere test

Ifølge Euro NCAP har blant annet en større og tyngre maskin for sidekollisjonstester gjort testen tøffere. Det samme gjelder testen hvor de krasjer bilene mot en stolpe - en test som er spesielt vanskelig for de fleste biler. Totalt sett sier organisasjonen at testen har blitt signifikant forandret, og at man derfor ikke kan sammenligne stjernerangeringene med tidligere år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo XC90 fikk også gjennomgående gode resultater i de andre testene. For beskyttelse av barn ble poengsummen 87 prosent og for førerassistentsystemer ble det, som eneste bil i det nye regimet, full pott. Når det gjelder fotgjengersikkerhet måtte Volvoen klare seg med en prosentscore på 72. Det er relativt middelmådig blant nye biler, men likevel ikke overraskende. Store SUV-er med høyt panser og stort frontareal scorer sjelden eksepsjonelt godt i disse testene.

Flest med fem stjerner

I tillegg til Volvos nye SUV ble åtte nye modeller testet i denne runden hos Euro NCAP. Totalt ble det utdelt fem stjerner til syv av de ni bilene. Både luksus-SUV-en Audi Q7, flerbruksbilene VW Touran, Ford Galaxy og S-Max samt nye Toyota Avensis og crossoveren Renault Kadjar fikk høyeste stjernerangering. Av disse var det Audi Q7 og Toyota Avensis som leverte best resultat i krasjtestene med en score på henholdsvis 94 og 93 prosent.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SIKKER: Volvo XC90 viste seg å være den aller sikreste av bilene Euro NCAP har testet så langt i år. FOTO: Euro NCAP
SIKKER: Volvo XC90 viste seg å være den aller sikreste av bilene Euro NCAP har testet så langt i år. FOTO: Euro NCAP

Liten skrell for populær SUV

Det var kun pickupen Mitsubishi L200 og den nye crossoveren CX-3 fra Mazda som måtte nøye seg med fire stjerner i denne runden. Begge viste gode resultater i krasjtestene (81 og 85 prosent), men ble trukket for manglende nødbremsassistent.

WHIPLASH-TEST: I tillegg til å krasje bilene, tester Euro NCAP også fotgjengersikkerhet og nakkesleng-beskyttelse.
WHIPLASH-TEST: I tillegg til å krasje bilene, tester Euro NCAP også fotgjengersikkerhet og nakkesleng-beskyttelse.

For Mitsubishiens del er ikke dette tilgjengelig, men Mazda CX-3 blir trukket til tross for at dette er tilgjengelig som ekstrautstyr. Euro NCAP går nemlig ut fra at dette ikke er et system som vil bli valgt i noen stor utstrekning. Her til lands er det imidlertid standardutstyr på alle Mazda CX-3-modellene, så for vår del kan man gå ut fra at den lille SUV-en har fått fem stjerner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUV: Mazda CX-3 får trekk i kollisjonstesten for manglende nødbremsassistent. Men nødbrems er tilgjengelig som ekstrautstyr. FOTO: Terje Bjørnsen
SUV: Mazda CX-3 får trekk i kollisjonstesten for manglende nødbremsassistent. Men nødbrems er tilgjengelig som ekstrautstyr. FOTO: Terje Bjørnsen

Tre med tre stjerner

Blant alle bilene som har blitt krasjtestet i år, er det kun tre modeller som har fått tre stjerner. Dette er tvillingene Opel Vivaro/Renault Trafic og Fiat Panda Cross. De to førstnevnte modellene ble testet i en varebilversjon uten airbag på passasjersiden, og fikk dermed en dårlig score for beskyttelse av passasjerer. Her til lands er imidlertid airbag på passasjersiden standardutstyr også på varebilene, og man kan dermed anta at en score på minst fire stjerner ville vært innenfor rekkevidde.

Fiat Panda Cross hadde problemer med airbagen, og det førte til at førerens hode og bryst kom i kontakt med rattet. Dermed fikk bilen et relativt stort trekk i den totale poengsummen.

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også