Førsteinntrykk: Kia EV5
Tar opp kampen med Norges mest solgte biler
Kia EV5 fremstår som en tiltalende bil med mye plass, men du må vente til neste år for det som trolig blir den mest attraktive versjonen.

Kia EV5 nærmer seg med stormskritt og den blir neste Kia-modell i Norge etter EV3. Med en lengde på 461 centimeter er EV5 er 31 centimeter lengre enn EV3 og 40 centimeter kortere enn digre EV9.
Den trer inn i beintøff segment med konkurrenter som Tesla Model Y, Toyota bZ4X, VW ID.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya. Det er de fem meste solgte bilmodellene i Norge så langt i år.
Vi har tatt en nærmere kikk på en førproduksjonsutgave av EV5, som nå skal på Norgesturné. Som EV9 og EV3 har bilen et kantete design som gir seg utslag i svært god innvendig plass. Blant trumfkortene er et bagasjerom på solide 566 liter, som øker til 1650 liter dersom baksetene felles ned. EV5 har også frunk på 44 liter og kan i tillegg trekke henger på 1200 kilo.
Les også: Test: Kia EV3 Long Range: Følger opp arven fra sine folkelige forgjengere på forbilledlig vis

To meter lastelengde
Bilen vi kikket på utstyrsnivå GT Line, som er øverste utstyrsnivå. Det omfatter blant annet Relaxtion-forseter, som kan justeres elektrisk til sove- eller hvileposisjon. Varme og ventileringen er på plass, og førersetet har i tillegg massasjefunksjon og justerbar sidestøtte.

Betjeningen er en fin miks av knapper og berøringsskjerm. Både instrumentpanelet og berøringsskjermen er 31 centimeter brede og deler glassflate med en egen skjerm for klimakontroll. Bilen har også head up-display med 30 centimeters visningsfelt.

Baksetene har 60:40-splitt og kan legges flatt ned, noe som gir to meter lastelengde. Sittekomforten i de samme setene er meget god og vinkelen på seteryggen kan justeres manuelt. Egen klimakontroll og varme i sitteputen er tilgjengelig, og senterkonsollen har en fiks skuff for oppbevaring.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Firehjulsdrift kommer
EV5 kommer i første omgang i en forhjulsdrevet Long Range-versjon med 78 kWt anvendelig batterikapasitet - samme batteri som i EV3. Det skal gi 530 kilometer (WLTP) rekkevidde.


Det kommer en enklere versjon også, som vil ha et batteri på 58 kWt nettokapasitet. Det er tvilsomt om den tas inn til Norge. Det som derimot er sikkert er at Kia Norge tar inn Long Range-versjonen med firehjulsdrift som er ventet til Norge på vårparten neste år. Den vil ha noe kortere rekkevidde enn 2WD-versjonen, men vil kunne trekke tyngre.
Kan brukes som powerbank
Med 217 hestekrefter er ikke EV5 noe fartsmonster. 0-100 km/t skal den greie på 8,4 sekunder. Heller ikke ved ladestolpen er toppfarten veldig høy. I motsetning til EV6 og EV9, så kommer ikke EV5 med 800V-arkitektur, men 400V som EV3. Det innebærer at maks hurtigladehastighet er 150 KW.


Den skal under gode forhold kunne lade fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. Et nytt varme- og kjølesystem for batteriet skal sørge for at rekkevidden ikke faller dramatisk i vinterhalvåret samt gjøre oppvarmingen av kupeen mer effektiv.
Bilen har også Vehicle-to-Load-kapasitet (V2L) med opptil 3,6 kW effekt. Det betyr at du kan bruke EV5 som powerbank til å drive og lade eksterne enheter via en innvendig kontakt eller ekstern adapter. Modellen er også utstyrt med maskinvare for Vehicle-to-Grid (V2G), klar til bruk når infrastruktur og nasjonale regler tillater det.
Snart også EV4
EV5 er ventet til Norge mot slutten av året. Kia Norge jobber nå intenst med å forhandle pris. En nærliggende konkurrent som Nissan Ariya med 87 kWt-batteri og forhjulsdrift koster fra 398 257 kroner, mens Skoda Enyaq med 77 kWt-batteri og trekk på forhjulene koster fra 481 200 kroner.

Det er ikke utelukket at EV5 kan få selskap i Norge av 443 centimeter lange EV4 senere i år. De første versjonene av EV4 har allerede rullet av samlebåndet ved Žilina-fabrikken i Slovakia. Neste år skal også EV2 gå i produksjon i Europa.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn