Verdens største

Denne rommer mye. 

SHAPER-KLASSEN: De 228 meter lange skipene vil ha en kapasitet på opptil 11 700 CEU. 
Publisert Sist oppdatert

Da det norske rederiet Höegh Autoliners i 2015 fikk overlevert «Höegh Target», var det verdens største bilskip. Skipet var det første i den nye New Horizon-serien og skipene har en kapasitet på 8500 CEU (Car equivalent unit), altså 8500 biler.

GIGANT: Med en kapasitet på 11.700 biler, blir Shaper-fartøyene de største bilskipene som noensinne har seilt.

Nå har Höegh Autoliners fått en enda større klasse i PCTC-segmentet (Pure Car & Truck Carrier), Aurora-klassen, som har en kapasitet på 9100 biler.

AURORA-KLASSEN: Med leveringen av «Höegh Sunlight» i januar i år, har norske Höegh Autoliners foreløpig tre skip i Aurora-klassen, alle med en kapasitet på 9100 biler fordelt på 14 dekk.  

– Syvmilssteg

Første skip i Aurora-klassen ble overlevert i fjor. «Höegh Aurora» er et såkalt multifuel-skip og er DNV-sertifisert for å seile på ammoniakk og metanol. Aurora-skipene vil kles i 1500 kvadratmeter solcellepaneler på toppdekket.

I fint vær vil de kunne redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30 - 35 prosent, ifølge rederiet. Fartøyene er også klargjort for elektrisk landstrøm. 

– Dette er et syvmilssteg mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040 og viser vei for resten av bransjen, sier Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners.

Ifølge rederiet står skipsfarten for rundt tre prosent av alle globale utslipp, og 90 prosent av skipsutslippene kommer fra dypvannstransport. «Höegh Aurora» har senere fått selskap av «Höegh Borealis» og «Höegh Sunlight», alle med Oslo som hjemmehavn.

I KANALEN: 200 meter lange og 37,5 meter brede «Höegh Aurora» i Panamakanalen i februar i år. 

Giganter i kø

Höegh Autoliners forventer levering av to Aurora Class-fartøy hver sjette måned frem til første halvår 2027, med mulighet for å bestille ytter­ligere fire skip. De 200 meter lange skip­ene med 14 dekk bygges av alle av China Merchants Heavy Industry (CMHI).

Höegh Autoliners er ikke alene om å sjøsette gigantiske PCTC. I 2026 skal norsk-svenske Wallenius Wilhelmsen motta sitt første skip i Shaper-klassen. Skipene er også sertifisert for å seile på ammoniakk og metanol og skal ha en kapasitet på opptil 11 700 biler.

BILPRODUSENTEN: Den kinesiske bil­produsenten BYD har sin egen flåte med bilskip der «BYD Shenzhen» er det største.

Det planlegges totalt 14 skip i Shaper-klassen, åtte med 11 700 CEU og seks med 9300 CEU. I likhet med Höegh-­gigantene bygges Shaper-skipene i Kina.

Men de skandinaviske selskapene har fått konkurranse av verdens største produsent av elbiler: Kinesiske BYD, som har sin egen flåte av bilskip. Ganske nylig ble 220 meter lange «BYD Shenzhen» sjøsatt. Det har en kapasitet på 9200 biler.