Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Banker premium-konkurrentene – igjen.

RAV4 har vært en stor suksess for Toyota i mange år. Her hjemme har den lenge vært en av de mest solgte SUV-ene.
Publisert

Volkswagen-gruppen har gått forbi dem som verdens største bilprodusent, men japanske Toyota kan fortsatt glede seg over å være rangert som den aller mest verdifulle merkevaren innen bilverdenen.

Det viser en undersøkelse som akkurat har blitt lagt fram. I BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, blir de største internasjonale merkevarene veid og vurdert, og Toyota kommer altså ut helt på topp i bilbransjen.

Tilfredse kunder

Selskapet blir anslått å være verdt 29,9 milliarder dollar. Det er en økning på fem prosent fra samme undersøkelse i fjor.

Høy etterspørsel etter selskapets SUV-er både i Europa og USA er blant det som trekker opp her.

I vurderingen får Toyota også skryt for kundetilfredshet, og fordi de hele tiden høyner ambisjonene sine. Selskapet blir ansett for å være bunnsolid.

De har bestemt seg: Skal bli verdens største bilmerke

Toyota er mest verdt av alle bilmerker, dette er crossoveren C-HR som også selger godt i det norske markedet.

Tesla kommer inn

At bilgiganten Toyota gjør det bra, er naturligvis ingen stor overraskelse. Men at bittelille Tesla gjør det skarpt her, viser for alvor at bilbransjen er i endring.

Tesla kom inn på topp 10-lista første gang for to år siden. Siden har den anslåtte verdien på selskapet økt kraftig. I år er på de åttendeplass, foran både Suzuki og Volkswagen. Og det er ikke langt unna at de også passerer Audi, som såvidt klarer å holde Tesla bak seg.

Her handler det naturligvis om image og fremtidsutsikter, ikke hva selskapet leverer av resultater per i dag. Vurderingen av Tesla går på at de står i en særstilling i bilbransjen, med en vekst som minner om det Apple og Facebook har vært gjennom. Den store interessen for kommende Model 3 veier også tungt her. Men det understrekes også at de må levere framover.

Teslas store plan – men kan den gjennomføres?

Tyngre for Audi

Tilbake til de som er mer opplagte på listen: Mercedes holder andreplassen, og har passert erkerival BMW som er nummer tre.

Ford har også solide tall. De ligger på fjerdeplass på denne oversikten, hårfint foran Honda.

Volkswagen ramlet ut av oversikten i 2016, etter stor usikkerhet rundt Dieselgate-skandalen som sprakk høsten 2015. Nå har de jobbet seg inn igjen og klatrer oppover på verdiskalaen. Volkswagen har kommet seg gjennom problemene på en imponerende måte og har også benyttet anledningen til å kutte kostnader.

Nå har de en stor elektrisk satsing foran seg. Først ut her er en bil på Golf-størrelse som heter I.D. og kommer i 2019, deretter følger en rekke nye elektriske biler fra VW.

En stor skandale, en kraftig offensiv – og mange ledninger

TOPP 10: Verdens mest verdifulle bilmerker

  1. Toyota 29,9 milliarder
  2. Mercedes 25,68 milliarder
  3. BMW 25,62 milliarder
  4. Ford 12,74 milliarder
  5. Honda 12,70 milliarder
  6. Nissan 11,4 milliarder
  7. Audi 9,6 milliarder
  8. Tesla 9,2 milliarder
  9. Suzuki 6,3 milliarder
  10. Volkswagen 5,9 milliarder

Alle tall i dollar. Kilde: Millward Brown.

Artikkelen er først publisert på broom.no.