Til helgen blir det trafikkaos
Og det vil fortsette i et helt år.
Fredag starter det første klargjøringsarbeidet for den neste store ombyggingsfasen av veiene gjennom Oslo sentrum og Bjørvika, når hele det beryktede Bispelokket i Bjørvika - eller bare «trafikkmaskinen» som mange kaller den - skal rives.
- Før arbeidene med de nye bygatene i Bjørvika kan starte opp må Bispelokket rives. Å opprettholde trafikkflyten mens rivingen pågår er svært komplisert, og innebærer store endringer i kjøremønsteret forteller Geir Sorte, sjefingeniør i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Selve rivingsarbeidet vil starte mandag 31. oktober, og vil i seg selv skape store trafikale problemer, men før den tid blir det enda verre.
Fra fredag klokken 22.00 til mandag morgen vil stort sett hele veisystemet rundt Bispelokket være avsperret. Bispelokket, Nylandsveien (Rv.4) og gamle E18 vil være helt stengt for trafikk.
Nordenga bru benyttes som alternativ rute over jernbanesporene. Trafikk som skal fra øst til vest må kjøre Havneveien eller Rostocerkgata.
Nytt kjøremønster fra mandag
På mandag morgen mykes det opp en del, men rushtrafikken vil trolig bli enda kraftigere i overskuelig fremtid.
Deler av Bispelokket vil forbli stengt, mens Nylandsveien vil gå ned fra dagens fire felter til to.
Det er bygget en ny rundkjøring i den gamle E18 traseen mellom Oslo Sentralstasjon og Operaen. Denne rundkjøringen kobles sammen med Havneveien og åpner opp for ny adkomstmulighet for trafikk fra Oslo Sentralstasjon til Havneveien.
Havneveien vil i en lengre periode fremover fungere som «ny» lokal hovedvei i Bjørvika, melder Vegvesenet.
Flere faser fremover
I første omgang er det to av rampene på Bispelokket som skal rives, og det vil være mulig med trafikk i området i den perioden, men fra februar eller mars neste år skal selve Bispelokket fjernes, og da vil det kun være avkjøringen fra Nylandsveien ned til Oslo S som vil være åpen. Det vil da også bli stengt under brua.
- I første omgang vil det skje en ganske kraftig trafikkomlegging, og det vil skape en ny situasjon nå i helga, men vi regner med at det kommer til å gå seg til etter hvert, sier Sorte til Nettavisen.
Han regner med at en i første omgang vil se at mange flere vil benytte den nye Nordenga bru, som nylig ble ferdigstilt over jernbanesporene.
- Så starter neste fase i februar eller mars, og da vil det igjen bli en ny situasjon, sier Sorte, og indikerer at en regner med enda større trafikale problemer.
Hele prosjektet med å rive Bispelokket vil være ferdigstilt høsten 2012, mens Bjørvikaprosjektet som helhet ikke vil være ferdig før i 2015.