Test: VW Passat Alltrack

En bil slik vi nordmenn egentlig vil ha den.

RØFFERE: Passat Alltrack er bilen for deg som jevnlig kjører på litt mer utfordrende veier.
Publisert

Vi har skrevet opp og ned i mente om Passat siden den kom i ny utgave for et drøyt år siden, og med det igjen blåste liv i familistasjonsvognena.

Nylig testet vi den i utgave som oppladbar nesten-sportsbil i GTE-utgave, og slo ganske raskt fast at dette bør bli den nye storselgeren i Norge.

Men GTE har ett vesentlig problem: Den er ikke tilgjengelig med firehjulsdrift, og for et fjell-elskende norsk folk er ikke det godt nok for mange.

Og her kommer den nye utgaven av Passat Alltrack inn.

Følger gammel oppskrift

Alltrack er VWs navn på biler som er tilpasset til en litt mer friluftsvennlig livsstil.

For alle praktiske solemerker er Alltrack en helt vanlig Passat med 2-liters dieselmotor og firehjulstrekk. Forskjellen er følgende:

  • Bakkeklaringen er økt med 2,75 cm
  • Hjuloppheng/fjæring er forsterket for røff kjøring
  • Hjulbuer og kanalskjørt er dekket med beskyttende plast slik at lakken ikke skal ødelegges under off-road-lignende kjøring
  • Enkelte designendringer i front og hekk

Dette er langt på vei den samme oppskriften som Volvo bruker i sine XC-biler, Audi i Allroad, Skoda i Scout osv.

Endringene er relatvt små, og det er egentlig hele poenget: Ved hjelp av små forskjeller skal du få en bil som gir deg litt flere SUV-egenskaper, men fortsatt gi deg alle fordelene ved at dette er en vanlig familistasjonsvogn.

Den er ikke høy og stiv. Den har ikke nevneverdig dårligere kjøreegenskaper. Den har ikke merkbart høyere forbruk.

Men den har litt bedre fremkommelighet, og det koster ikke en dullion i omlakkering om du skraper borti en kvist på dårlig vei.

Det bare fungerer

Og realiteten er ganske enkelt at Passat Alltrack dekker det hullet som GTE etterlater seg på en overbevisende måte.

Bilens 2-liter 190-hestekrefters dieselmotor er kanskje ikke verdens mest sportslige motor, men er mer enn potent nok til å gi bilen det skyvet du trenger, og jobber i godt tospann med bilens 6-trinns dobbeltclutch-girkasse, selv om vi foretrekker 7-trinnsutgaven.

Med et oppgitt forbruk på 0,52 liter per mil, er det ikke snakk om noen kjempetørst nesten-SUV. Faktisk er forbruket bare 0,01 liter mer mil høyere enn på en "vanlig" Passat med samme motor.

Kraftleveringen gjennom bilens firehjulstrekk er forøvrig upåklagelig, og selv på relativt dårlig føre føler man en stor ro for at du kommer deg frem.

Vi kunne riktignok tenke oss muligheten til å skru stabilitetssystemet helt av for litt ekstra moro på bratte fjellveier, men det er dessverre ikke mulig.

Bilens kjøreegenskaper er forøvrig svært, svært like en helt vanlig Passat. Det betyr at den er lettkjørt og relativt nøytral uten skavanker. Plotter du inn dynamisk cruise control og filholder, kjører bilen seg i praksis selv. Støynivået er også ganske så bra.

Interiøret er pent og velfungerende - og siden dette er en vanlig Passat er det naturligvis godt med både plass i baksetet og bagasjen.

Leverer nøyaktig det du forventer

Hvis du trenger en romslig, familiestasjonsvogn med god fremkommelighet, så er nye Passat Alltrack en bil det er vanskelig å komme utenom.

Forskjellene fra en "vanlig" Passat er relativt små, men du får nøyaktig det du forventer, og den har isolert sett veldig få svakheter.

I en hverdag der det kan se ut til at diesel får svært vanskelige forhold, hadde vi derimot gjerne sett at Alltrack ble gjort tilgjengelig med noe annet enn en 2-liters dieselmotor.

Det gode

  • Leverer på oppskriften som en litt røffere Passat
  • Prisforskjellen til en vanlig Passat relativt liten
  • Bilens kjøreegenskaper påvirket ikke negativt
  • Har alle fordelene til en "vanlig" Passat

Det dårlige

  • Hadde hatt godt av flere motoralternativer
  • Stabilitetskontroll kan ikke skrus helt av

Det grusomme

  • Ingenting