Test: VW Golf R
En Golf - bare mye, mye råere.

Golf er en småkjedelig, men veldig funksjonell hvermansenbil som er et godt kompromiss for de fleste.
Eller er det virkelig sant?
Om du mener første setning her er korrekt, da har du ikke møtt Golf R.
Oppskriften er egentlig ganske enkel: Ta en Golf GTI, sett på en større turbo, legg på drift på alle fire hjul - og plasser litt magi i eksospotta for en rå lyd.
Dyrisk
Resultatet er en brusk Golf som ligger som limt på veien, som topper ut på 300 hestekrefter - og som unnagjør 0-100 på under fem sekunder.
En standard Golf som går fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Det er et dyr. Det er voldsomt. Det er bråkete. Og det er fantastisk.
Og det beste av alt: Det skjer ikke (nevneverdig) på bekostning av plass - og faktisk ikke engang komfort.
Fungerer det?
Det er ganske spesielt å nærme seg en Golf R. Den ser ut som en vanlig Golf. Den har fire dører. Den har vanlig Golf-plass i baksetet. Bagasjeplassen er hakket mindre enn en Golf GTI, men det er ikke fordi det er en Golf R - men fordi firehjulstrekksystemet til VW spiser litt bagasjerommet.

Bak rattet siger du ned i gode sporstsseter, som ikke er overdrevne bøtteseter som er vonde å sitte i i lengden. Interiøret er kjent fra nye Golf, og alt er på stell.
Så vris tenningen om, og en voldsomt leven fyller kupeen - selv om det er den samme 2-liters turbobensinmotoren som vi kjenner fra GTI. VW har jobbet hardt for at dette ikke bare skal gå raskere - det skal høres raskere ut også.
Skal vi være brutalt ærlig blir dette fort slitsomt. Golf R er bråkete. Lydanlegget må skrus opp litt mer enn du har lyst til. Eller du må snakke litt høyere enn nødvendig med passasjerene.

Et voldsomt skyv
I lave hastigheter er bilen lettkjørt. Dette er en Golf. Dyret våknet først til når du trykker skikkelig på gassen. Da kjennes det som om bilen hopper ut av «Golfmodus», og inn i «råskapsmodus».
Overgangen tar et lite øyeblikk, for motoren liker seg på veldig høyt turtall for maksimal effekt. Det er en stor turbo som skal spinnes opp - men når den har omprogrammert seg ... da skjer det ting.

Du presses inn i setet og tunnelsynet kommer fort.
Den geniale differensialen og firehjulstrekkssytemet gjør at du ligger som limt i svinger. Bilen vil ikke slippe taket så lenge underlaget er tørr asfalt, selv om du prøver. Det følges utrolig trygt, og det går utrolig fort.
DSG-girkassen gjør en ypperlig jobb når du først kommer opp i fart - og ønsker du å ta over girskiftene selv, kan du gjøre det med girhendler på rattet - eller i sekvensiell modus på girspaken.

Er det verdt prisen?
Den eneste tanken vi ikke helt klarer å kvitte oss med er følgende: Den oppleves ikke sååååååå mye raskere enn en GTI, men den koster virkelig såååååååå mye mer.

165.000 skiller innstegsprisen på de to bilene, og selv om GTI spinner, og R får alle kreftene ned i bakken, så er det ikke gitt at R oppleves 165.000 kroner bedre. I alle fall ikke siden den bråker såpass mye som den gjør.
Det skal dog påpekes at firehjulstrekksystemet gjør bilen langt, langt mer kjørbar på vinteren. Og det er det jo ganske mye av i Norge ...
At dette er den morsomste Golfen du kan få tak i er det liten tvil om, men norske avgifter sørger også for at det er den soleklart dyreste.