Test: Mercedes S-klasse S500

Dette kan være verdens beste bil

Publisert

- Dette er ikke en vanlig bil, dette er noe helt annet.

Uttalelsen kommer fra svigerfar, som var godt plassert i baksetet på den nye Mercedes S-klasse i 500-utgaven - du vet den med 455 hestekrefter.

Og han kan på sett og vis ha rett, der han satt bakoverlent i de overtrufne gode skinnsetene, med to fjernkontroller i hendene, massasje i setene og bedre lyd rundt seg enn de fleste hjemmeanlegg. Ekstrautstyret til nær 600.000 kroner hjelper når det kommer til totalopplevelsen.

Mercedes forsøker selv å omtale S-klassen som verdens beste bil. En slik uttalelse er på sett og vis totalt meningsløs, for hvordan sammenligner man en luksusbil som S-klassen med en Ferrari 458 Italia eller en offroader som Range Rover.

Det vi derimot skal gi Mercedes er at de med den nye S-klassen har lagt lista høyt - veldig høyt - for dem som ønsker å konkurrere i luksussegmentet.

En kraftpakke

Men la oss først ta en titt under panseret. På S500 sitter den en V8-motor på 455 hestekrefter, som ifølge Mercedes frakter den over to tonn tunge bilen fra stillestående til 100 km/t på oppsiktsvekkende 4,8 sekunder - og der det egentlig er mellomakselerasjonen som virkelig er det som imponerer oss.

Når du sitter bak rattet og hamrer gassen i bånn, så kjennes det ikke brutalt ut - men så ser man ned på nåla, og tenker «å fy f***».

Det virkelig imponerende med motoren er likevel dreiemomentet. Det er ikke ofte vi opplever å oppleve at ESP-systemet slår inn i 90 km/t på motorveien på en bil med firehjulsdrift!

Mest imponerende er det kanskje likevel at motoren i rundt 70 km/t ligger på rundt 1050 RPM. Det er så mye dreiemoment at du føler du kan flytte verden.

S-klassen er definitivt først og fremst en «komforttralle», men motoren og girkassa er virkelig med på leken om du vil. Det er rett og slett imponerende.

Mercedes hevder forbruket skal være 0,91 liter per mil, men skal vi være dundrende ærlige så tror vi ikke noe særlig på det. Selv ved pen og jevn kjøring på landevei 90 km/t, så vi forbruksindikatoren ligge på rundt det nivået, og når motbakkene kommer lå den langt over dette. Basert på 774 kilometers kjøring, meldte bilen om et snittforbruk på 1,49 liter per mil, og selv om det da selvsagt er med noen kraftige akselerasjoner, er det begrenset hvor lenge en kan kjøre en over to tonn tung bil knallhardt.

3731643

Luftfjærer

Som en del av oppbyggingen for å skape en komfortabel opplevelse, er S500 utstyrt med luftfjæring. Dette gjør for det første at bilen med et tastetrykk kan heves for å komme over litt gufne steder, men først og fremst betyr det en silkemyk kjøreopplevelse. En snakker ofte om Mercedes-komfort, men med den nye S-klassen er ting så silkemykt at det ikke er til å tro. Hull i veien, ferister eller ujevn vei bare flyter en over.

En av de største nyhetene med den nye S-klassen er at bilen faktisk har sensorer foran dekkene som gjør understellet klar for ujevnheter i veien. Denne bilen reagerer ikke til ujevnt underlag, den er proaktiv. Resultatet er vanskelig å beskrive, og bør bare oppleves.

Hjelper deg med å styre

Med 455 hestekrefter så skulle vi selvsagt sagt at dette er en bil som er utrolig morsom å kjøre. Vel, den nye S-klassen er ikke det. Dette er en bil som er komfort på alle måter, og langt på vei en milsluker av største sort. Setter du understellet i sportsmodus, klager den ikke på svinger i høy fart, men det blir aldri en sportsbil. Til det er den for tung.

S-klassen gir deg derimot som sjåfør en form for ro og avslapning som er oppsiktsvekkende. Alt er så «effortless», riktig og behagelig, at det å kjøre bil blir litt sidestilt med å sette seg ned og slappe av. Girkassa og motoren gjør sin del av jobben, men på toppen av dette ligger det et tykt lag av hjelpesystemer som gjør langturen til ren kos.

En ting er selvsagt den silkemyke og høyst pålitelige radarbaserte cruisekontrollen, som sørger for at du aldri trenger å tenke på å gi gass og bremse. Men S-klassen sørger også for at bilen svinger når det er nødvendig. Det er litt merkelig i starten, men når du ligger på veien, så hjelper bilen til å svinge - eller kanskje mer nøyaktig: Den aktivt forsøker å hindre deg å gli ut av feltet ditt.

Fantastisk lyd

Når det kommer til lyd er bilen i en helt egen klasse. Når du starter motoren, hører du knapt at V8-monsteret under panseret starter, og når du ruller i vei er det oppsiktsvekkende stille. Den lyden som du faktisk hører, er av en lavfrekvent rumling som overhodet ikke er slitsom.

Så er vår testbil utstyrt med en egen lydpakke fra Burmester, med 24 høyttalere. Denne er ikke standardutstyr, for å si det pent, men gjør virkelig jobben sin. Alt fra flott diskant, gjennom til en klar mellomtone og en bassgjengivelse som passer alle typer musikk.

Det er rett og slett helt ubeskrivelig behagelig å ligge på veien i en bil uten støy, med god musikk med knallyd.

Legg så til at testbilen er utstyrt med det som må være markedets beste seter (selvsagt med 12 forskjellige massasjeprogrammer), og en får en opplevelse som skiller seg ut.

- Jeg ser meg at litt en situasjon der du sitter i ditt eget private bibliotek, hvor det er godt og stille, i en virkelig god stol, med en bok på fanget og et skikkelig hi-fi-system, sa en passasjer så beskrivende.

Bakseteluksus

Vi har tidligere skrevet om baksetet til konkurrenten Lexus LS600hL, som vi har omtalt som kanskje det beste baksetet som finnes. Det vi har testet denne gangen er da ikke den lange utgaven av S-klassen, noe som gjør at komforten kanskje ikke er like ekstrem som «kongesetet» i Lexusen - men når sant skal sies så er vi ikke sikker på om vi ville byttet. Riktignok har Lexusen ett sete med eksepsjonell komfort, men med det rette ekstrautstyret er det i S-klassen to jevngode seter bak med masse justeringsmuligheter og selvsagt massasje.

Vi savner riktignok én ting, nemlig at hodestøtten på passasjersetet kunne vippes ned for bedre utsikt for dem som sitter bak, men utover dette er det helt upåklagelig å sitte bak. Med tre fjernkontroller tilgjengelig - som i motsetning til på Lexus ser utrolig moderne ut - som gir de bak kontroll over alt fra sin egen skjerm, til klimaanlegget, til setemassasje, til GPS-en (ikke gi disse til barn), til musikken ... Det er rett og slett et fantastisk sted å være.

Og det at fjæringskomforten og lydbildet i bilen er i sin egen klasse, hever selvsagt også opplevelsen betydelig.

Dette er bilen der til og med setebeltefestene er elektriske. Disse kommer skyvende opp fra setene når du setter deg inn - og er en god illustrasjon på detaljnivået (og antall ting som kan gå i stykker).

Forseteluksus

I forsetene er det selvsagt ikke noe dårligere. Vi har allerede kommentert de eksepsjonelt gode setene, men vi kan ikke helt stoppe der. Interiøret er utrolig gjennomført og elegant, og en kan bare bli sittende og se på alle de flotte detaljene. Alt fra delikat lyssetting, til sømmene i skinnet, til de fine knappene - til de to enorme skjermene. Ja, og parfymeholderen i hanskerommet.

I motsetning til en del av konkurrentene, er det ingenting som fremstår billig, og en får ikke følelsen av at det er tatt noen snarveier. Det som ser ut som tre, er treverk. Det som ser ut som metall, er metall. Det som ser ut som skin, er skinn. Og det som ser utrolig avansert ut, er brukervennlig.

Det eneste lille vi har å utsette er at lysstyrken på skjermene ikke justerer seg automatisk, men har en egen bryter mellom skjermene. Og så vet vi at det ikke er alle som er like begeistret for toeiket ratt, men det blir en preferansesak.

Eksepsjonelt god

Fra et pragmatisk ståsted er bilen total galskap. Vi snakker om en bil til over 2,2 millioner kroner, der nesten 600.000 kroner er ekstrautstyr. Bare for ekstrautstyret på bilen, får man en god familiebil - og selv om motoren er enorm, kommer du deg ikke noe raskere fram på norske veier.

Men måten du kommer deg fram på, er så utrolig mye bedre i en S-klasse enn noe annet sted. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg har en tendens til å irritere meg over bilister som gjør dumme ting i trafikken, men i S-klassen klarer jeg ikke å bli irritert. En sitter godt, en hører på god musikk og livet er bare er godt, da kan folk bare være så dumme de bare vil. Om det tar tre minutter lengre tid å komme fram, betyr det tre minutter lenger inne i en fantastisk bil.

Så er S-klassen bedre enn A8, 7-serien eller LS600h? Det er vel litt øyet som ser, men det vil være lett å finne argumenter for det.