Prøvekjørt: Mercedes-AMG S 63 E PerfoRmance

En vanvittig kombinasjon

Baksetene inviterer til champagne. Det gjør ikke ytelsene.

HEFTIG HYBRID: Dette er blant de råeste ladehybridene som noensinne er laget, og da sikter vi ikke til den elektriske rekkevidden på 33 kilometer (WLTP). 
Publisert Sist oppdatert

Så er det da også tale om den mest ekstreme S-klassen noen sinne: Ladehybriden Mercedes-AMG S 63 E Performance, med batteriteknologi avledet fra Mercedes-AMG Petronas F1-teamet.

Store Mercedes-er er det virkelige DNA-et til selskapet som Hans-Werner Aufrecht og Erhard Melcher etablerte i Burgstall i 1967: Aufrecht Melcher Großaspach, bedre kjent som AMG.

De to tidligere Daimler-ingeniørene ønsket å fokusere racing, og i 24-timersløpet i Spa i 1971 deltok en AMG-bil for første gang i et profesjonelt løp med Clemens Schickentanz og Hans Hayer bak rattet.

Basen for racingbilen var overraskende nok en diger 300 SEL 6,3 type W 109. Normalen i billøp på 70-tallet var definitivt ikke digre sedaner. Forbruket av drivstoff og dekk gjorde at den brukte mye tid i depoet, men de voldsomme ytelsene sørget for at AMG-en tok igjen det tapte på rettstrekkene.

Alle AMG-ers mor ble raskt løpets store stjerne, vant sin klasse og kom på andreplass totalt.

MASSE KRAFT: Total systemytelse er 802 hestekrefter og et dreiemoment på 1430 Nm. 

Enormt dreiemoment

Den gangen dreide det seg om en 6,8-liters motor på 428 hester. I Mercedes-AMG S 63 E Performance handler det som en V8-motor på 612 hestekrefter paret med med en elektromotor på bakakselen som leverer opptil 140 kW.

Et 13.1 kWt-batteri gjør at bilen kan kjøre 33 kilometer på kun strøm under ideelle forhold, men det er ikke poenget med den hybride drivlinjen.

Total systemytelse er 802 hestekrefter og et dreiemoment på enorme 1430 Nm. I vår test greier den 2,6 tonn tunge sedanen 0-100 km/t på 3,4 sekunder, marginalt tregere enn det oppgitte tallet på 3,3 sekunder.

AMG-UNDERSTELL: Et avansert understell med blant annet luftfjæring med aktive dempere, elektromekanisk krengningsstabilisator og styring på bakakselen gjør at den 534 centimeter lange bilen ter seg som en sportsbil på landeveien. Bakakselstyring gir også fenomenal manøvreringsevne i lave hastigheter. 20-tommers AMG lettmetallfelger i 10-eikedesign er standard. 

Vi har tidligere kjørt svært luksuriøse og hybride sedaner som BMW 745 Le xDrive og Bentley Flying Spur Hybrid, men de er ikke i nærheten av slike ytelser. 

Les også: Prøvekjørt: Bentley Flying Spur Hybrid: Håndlaget luksus med avgiftsfordel

VOLUMINØST: Et 1350 watts Burmester-anlegg med 31 høyttalere byr på vellyd dersom du går lei sportseksosen.
RATTKNAPPER: Med de to store knappene velger man kjøremodus samt karakteren på blant annet sportseksosen og demperkomforten.

Lynrask mellomakselerasjon

Og siden det dreier seg om en S-klasse med lang akselavstand er det ingenting å utsette på luksusen innvendig der man er omgitt av nappaskinn, karbon og aluminium. 

Dette er bilen for den travle forretningsmannen som autobahn-pendler med privatsjåfør mellom Stuttgart, eller kanskje helst Affalterbach, og Frankfurt. 

LUKSUS: Sittekomfort i absolutt toppklasse i baksetene. 

Sjåføren må imidlertid være nennsom på gassen dersom eieren nyter en kaffe i baksetet, for den mellomakselererer raskere enn man kan si schweinshaxe. Våre egne målinger viser at den gjør 60-100 km/t på 1,6 sekunder og 80-120 km/t på 2,1 sekunder.

Det er tall som ikke er forenelig med å drikke varm væske i baksetet. Ikke champagne heller, for den saks skyld. Bilen kan fås med kjøleskap i midtarmlenet bak. 

NAPPASKINN: Komfortable AMG sportsseter med nappaskinn. Ratt i Alcantara og karbon.

Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men 290 km/t er mulig med riktig tilvalg. Toppfarten på strømdrift er 140 km/t. 

Les også: Prøvekjørt: BMW 745Le xDrive iPerformance: Gal etter grill og superkomfort? Her er bilen for deg

Kryper sammen

Eieren bør like å kjøre bilen selv også. Helt variabelt, AMG-tunet 4Matic+ firehjulsdrift, bakakselstyring, luftfjæring i kombinasjon med aktive dempere (AMG Ride Control+) og elektromekanisk krengningsstabilisering (AMG Active Ride Control) gjør at den digre luksussedanen formelig krymper sammen på landeveien og ter seg som en sportsbil mens eksosen fra V8-motoren brøler når oppsettet er Sport Plus.

Den elektromekaniske og hastighetssensitive styringen passer bilen som hånd og hanske og den nitrinns AMG Speedshift-kassa er som navnet indikerer lynrask. 

Skår i gleden

Mercedes-AMG S 63 E Performance kombinerer enorme ytelser med S-klasse-luksus. Men en ting som ikke rimer med en luksusbil til 3,3 millioner kroner er et støynivå på 69,5 dBA i 100 km/t.

Det er på linje med Tesla Model X Plaid og vesentlig høyere enn i Mercedes-Benz S400d 4Matic som vi testet i 2021.

STJERNE: Luksussedanen er aller første S-Klasse fra Mercedes-AMG som har stjernen i grillen, ifølge Mercedes.

Yokohama-dekkene og hjuloppheng med fokus på veiegenskaper må antakelig ta mye av ansvaret. Et bagasjerom på 305 liter i en 534 centimeter lang bil er nesten komisk. 

Les også: Test: BMW 745 Le xDrive og Mercedes-Benz S400d 4Matic lang: Titanenes tvekamp

Vi Menn Bil mener:

Det oppleves nesten naturstridig å kjøre en nesten 5,4 meter lang luksusbil som gjør 0-100 km/t på drøye tre sekunder. Mercedes-AMG S 63 E Performance er summen av all kunnskapen Mercedes-AMG har om ytelse og luksus, selv om dekkstøyen er en ripe i luksuslakken. 

TESTDATA

Mercedes-AMG S 63 e Performance Mercedes-Benz S 580 e Tesla Model X Plaid

0-100 km/t, sek.: 3,4 5,2 3,0

60-100 km/t: 1,6 2,4 1,1

80-120 km/t: 2,1 2,9 1,3

Støy 100 km/t, dBA: 69,5 65,5 69

Misvisning 100 km/t: 95 98 98

Tekniske data

Mercedes-AMG S 63 E Perfomance

Motor, cm³:  3982

Sylindre: 8

Gir:  AMG Speedshift MCT 9G

Effekt, hk/kW:  802/590

Dreiemoment, Nm: 1430

Elmotor, kW: 140

Batteri, kWt, netto: 13,1

Rekkevidde, el (WLTP): 33

Egenvekt, kg:  2595

Bagasjeromsvolum, liter:  305

Taklast, kg: 100

Lengde/bredde/høyde, cm:  534/192/152

Akselavstand, cm:  322

Standard dekkdimensjon: F: 255/45ZR20 B: 285/40ZR20 

Forbruk, WLTP l/mil:  0,44

CO₂-utslipp, g/km:  100

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,3

Toppfart, km/t:  250

Pris, fra kr: 3 329 625

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 45 2025