Test: Honda CR-V
Rett og slett en plassmester.

Vi har sagt det i noen år nå, at det finnes knapt nok dårlige biler på markedet lenger. Nesten alle merkene har et eller flere gode «salgs pitch» som de kan lokke med.
Hondas definitivt beste argument er plass, og etter en uke med billigversjonen av CR-V klarer vi rett og slett ikke å legge fra oss tanken på at Honda gjør noe ingen andre ser ut til å klare å kopiere.
Den dyre bilen som ble fornuftig
Men la oss starte fra begynnelsen av: CR-V har alltid vært en sikker vinner i Norge, og som en av pioneerene i folke-SUV-segmentet, har den opparbeidet seg alvorlig mye goodwill.
Konkurransen har derimot blitt vesentlig tøffere, for nesten alle produsentene så at dette var et kjempemarked og har laget gode konkurrenter. Da Honda skulle lansere sin nye generasjon CR-V var det heller ikke med en umiddelbar braksusksess, primært fordi motoralternativene ikke akuratt var norgesvennelige, der minste dieselmotor var på 2,2 liter.

Med en splitter ny 1,6-liters dieselmotor på 120 hester endret derimot mye seg, for vips var den store CR-V tilgjengelig fra rundt 315.000 kroner - nær 100.000 mindre enn tidligere billigste dieselalternativ.
Og vi kan si med en gang at dette er en hyggelig liten tass. Den har en fin gange, og den virker sprek. Om du holder turtallet over 1400-1500 RPM, er det mer enn nok krefter til å holde fart i den drøyt 1,5 tonn tunge bilen.

Drivstofforbruket er også meget, meget bra. Det er ikke vanskelig å kjøre denne bilen på rundt det oppgitte forbruket på 0,47 liter per mil.
Kjøreegenskaper
Å si at bilen er en mester på 0-100 med sine 11,2 sekunder ville være å overdrive, men de viktige mellomaksellerasjonene gjør bilen veldig bra så lenge du velger rett gir.
Hondas 6-trinns manuelle girkasse er veldig tilgivende og gjør veldig lite ut av seg - det er bare en girkasse som fungerer.
Bilen er veldig mykt satt opp, og fungerer veldig fint på dårlig vei - men den har tendenser til å krenge og er understyrt hvis du presser den.
Først og fremst fremstår bilen, som girkassen, veldig tilgivende - og kanskje litt en bil for de som ikke bryr seg så mye om bil.

Design
Når det kommer til det utvendige designet, er vi ikke helt kjøpt. For det første fremstår bilen som om den står på stylter, fronten ser ut til å tilhøre en bil som er litt mindre enn CR-V - og det er noe med avrundingen av rumpa som ikke helt fungerer.

Rett bakfra ser det ut som baggasjelokket er som en Range Rover, der nedre del folder seg ned - men det er bare en illusjon: Det er bare ett stort bagasjelokk.
Om du ser bilen fra siden, og bare ser på den øvre delen, er det forøvrig noen påfallende likheter med Volvo.

Interiøret er heller ikke i toppklasse. Honda har litt rykte på seg for å være Japans Mercedes, men det er fint lite som bærer preg av det i interiøret.
Skjermen sitter langt, langt inn i dashbordet, knappene ser ut til å komme fra en billig-bil på 90-tallet - og styringen av infotainmentsystemet gjøres bedre av nesten alle. Da hjelper det ikke at du selv kan sette bakgrunnsbilde på skjermen under vanlig kjøring.

Setene er heller ikke av de aller beste vi har sittet i, og har blant annet litt for lite lårstøtte, men fungerer overraskende godt på langturer likevel.
Når det er sagt, så er alle funksjoner - med unntak av infotainmentsystemet - ekstremt intuitive og oversiktlig. Knapper og bryter gjør nøyaktig det du tror de skal gjøre, og sitter der det er naturlig.


Vi forstår ikke helt hvorfor ikke Honda benytter det langt, langt mer delikate Civic-interiøret. At de to bilene er laget av samme produsent er nesten ikke til å tro.
Masse, masse plass
Plass er Hondas store styrke, i stor grad fordi de har en smartere løsning for noe så grunnleggende som bensintanken. Det gjør at Honda klarer å frigjøre mer plass enn alle sine konkurrenter.

CR-V er i praksis like lang som Mazda CX-5 og Toyota RAV4, men er bittelitt smalere. Likevel er bagasjerommet 42 liter større enn i RAV4 og hele 86 liter større enn CX-5. Og til tross for dette, har Honda gjort plass til et fullverdig reservehjul under lemmen.
Honda nevner at de gjerne sammenligner seg med Nissan Qashqai, men forskjell i både pris og størrelse er så påfallende stor, at det er litt vanskelig å forstå. Bagasjerommet på CR-V er 179 liter større enn Qashqai.

Og ikke tro at det har gått på bekostning av plass i baksetene, for der har vi ingenting å utsette. Egentlig er dette en perfekt taxi.
En bil andre bør kopiere
Det er når masse plass og japansk pålitlighet CR-V kommer til sitt rette. CR-V er ikke peneste, har ikke det beste interiøret, og tross fin pris, er den heller ikke billigst.

Bilen har derimot plass i bøtter og lass, og siden det er en Honda vil den holde seg godt. Drivstofforbruket er også helt i toppklasse.
Når sittestillingen er høy - og bakkeklaringen sørger for at enhver hyttevei er fremkommelig, er det liten tvil om at dette er en bil som passe for mange.