Test: Ford Ranger MS-RT
Nyttekjøretøy med racing-DNA
Denne Ford-pickupen er på enkelte områder råere enn selveste Ranger Raptor.
Den britiske spesialisten MS-RT holder hus i Fords store anlegg i Dagenham. Akronymet står for M-Sport Road Technology og vokste ut av et partnerskap mellom grunnleggeren Edward Davies og M-Sport i 2015.
M-Sport har hatt et langt historisk partnerskap med Ford for å utvikle og bygge rallybiler. Dessuten klargjør de biler for Global Rallycross og GT3-racing.
Kunnskapen fra motorsport brukes også til å lage modifiserte biler for vanlig gatebruk, og i 2021 var turen kommet til pickupen Ford Ranger. MS-RT-versjonen tok utgangspunkt i en Ranger Wildtrak, men kom med håndbygd front med karbondetaljer rundt både grill og tåkelys, utvidete sideskjermer, sideskjørt og karbon-detaljer på sidespeilene.
Under panseret satt en 213-hesters biturbo-diesel som da var kraftigste motor i Ranger-serien.
Treliters V6
Nå er turen kommet til nyeste Ranger, og denne MS-RT-versjonen ser vesentlig heftigere ut enn forgjengeren, noe som blant annet skyldes at nyeste Ranger har et mer kantete design enn forgjengeren.
Dessuten har den en treliters V6-diesel under panseret som leverer 240 hestekrefter og 600 Nm. Det er på sett og vis en form for drømmemotor i en pickup av denne størrelsen. Den er råsterk, og en 10-trinns automatgirkasse, opprinnelig utviklet for F-150 og Mustang, gir nærmest sømløse girskift.
Økt bredde og «ducktail»
Fronten er inspirert av ekstreme Ranger racing-pickuper som konkurrerer i Asia, og de utbygde hjulhusene gjør at pickupen er 8,2 centimeter bredere både foran og bak. Det gir et langt bøsere utseende enn standard Ranger.
Inne i hjulbuene holder diamant-meislede felger på 21-tommer hus. De er kledd med dekk i dimensjonen 275/45 - de største som noensinne er tilbudt på en Ford Ranger.
Bak har den særegen støtfanger med diffusor-elementer. Mest prominent er «ducktail»-spoileren på bakluken. Også spoiler på førerhuset inngår i de aerodynamiske grepene for å gi pickupen bedre balanse og stabilitet i høy hastighet.
Stivet og senket ...
Viktigere er det at MS-RT-versjonen har sportsunderstell med stivere dempere foran og et justert oppsett bak. I tillegg er den senket fire centimeter. Til sammen skal disse endringene gi mer presise og stabile kjøreegenskaper.
Og ganske riktig, den racing-inspirerte pickupen føles noe mer stabil, spesielt gjennom svingene. At den i tillegg kommer med svært komfortable seter med større sidevanger bidrar også til en nokså uvanlig pickup-opplevelse. Setene er dessuten delvis kledd i Alcantara og pyntet med blå sømmer og MS-RT-emblem.
... det har en pris
Men det stramme understellet kommer med en pris. Ulempen er til dels kraftig redusert komfort på dårlig underlag sammenlignet med standard Ranger. På jevnt motorvei-underlag er komforten god, men det blir ubehagelig stramt over fartshumper og ujevnheter som det norske veinettet er rikelig utstyrt med.
Klår Raptoren
Et par andre ulemper må også nevnes. Lavere bakkeklaring, leppe og sideskjørt gir reduserte offroad-egenskaper.
Dessuten er den kostbar. Startprisen på 1 050 000 kroner er over 200 000 kroner dyrere enn populære og godt utstyrte Ford Ranger Wildtrak, enten som ladbar hybrid eller med toliters diesel. Den er også dyrere enn selveste Ranger Raptor, men verken terrengtøffere eller like komfortabel.
Men på i hvert fall ett felt tar den Raptoren. For selv om MS-RT er mer racing-orientert, så har det ikke gått på bekostning av typiske pickup-kvaliteter. Nyttelasten er på 1000 kilo og den kan trekke henger på 3500 kilo. Raptor gir seg på henholdsvis 652 og 2500 kilo.
Noen vil nok også foretrekke treliters V6 sammenlignet med treliters twinturbo V6 som i Raptor. Hvilken som ser tøffest ut, er smak og behag, men MS-RT-en skiller seg mest ut.
Vi Menn Bil mener:
Drivlinjen er nydelig og det spesialbygde karosseriet gjør at Ford Ranger MS-RT ser råtøff ut. Dessverre kan den også oppleves ganske tøff mot sjåfør og lommebok.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn