Test: BMW M3 med Competition pack og M racing titan eksos

Så vanvittig og hysterisk at det er umulig å ikke smile!

MMMMMMM: Etter flere år, har «nye» M3 endelig blitt den bilen vi drømte om den skulle være.
Publisert

NB! Få med deg videoen med lyden fra denne hysteriske bilen lenger ned i saken!

Det er litt som å banne i kirka, men da BMW lanserte den nye generasjonen av M3/M4 (F80), var vi litt skuffet. Forgjengeren (E90) med V8-motor var vår store drømmebil, men etterfølgeren klarte ikke helt å leve opp til forventningene.

For all del, bilen var rask og morsom - men vårt største ankepunkt var at den føltes veldig nervøs, noe som gjorde at du heller ikke hadde selvtilliten bak rattet. En turte ikke å bruke kreftene i frykt for at den ville bite. Den opplevdes ikke leken, men litt farlig og brutal. Og stiv.

Såpass nervøs var bilen, at da M2 ble lansert - med betydelig mindre krefter - så opplevde anerkjente Motor Trend at M2 var den klart raskeste på bane. Årsaken var ganske enkelt at M4 ikke klarte å plante kreftene i bakken i svingene.

Svart emblem og et eksosanlegg utenom det vanlige skiller denne bilen fra det meste annet på veien.

Gjorde betydelige endringer

BMW sa det ikke høyt, men forsto at ikke alt var vel i paradis. Det tok derfor ikke lang tid før de lanserte en oppgradert variant med det klingende navnet «Competition pack», som gjorde langt mer enn hva navnet skulle tilsi:

Ikke bare fikk bilen mer krefter, men det ble gjort betydelige endringer på differensialen, antispinnsystemet og andre ting de ikke snakker så høyt om.

Resultatet ble at M3/M4 langt på vei ble den bilen vi hadde håpet på hele tiden.

Vi gikk så langt som å kalle det «en av de aller, aller beste kjøreopplevelsene som finnes» i vår test. Det mener vi fortsatt - og det kan ikke understrekes nok hvor velbalansert bilen er.

... og så var det lyden

Men helt i mål var vi ikke. For den nye generasjonen M3 hadde mistet den fantastiske lyden fra V8-eren til sin forgjenger. Turbomatet rekke-6-er er noe helt annet enn en selvpustende åtter - og bilen var aldri kjent for sin vakre lyd.

Nå har derimot BMW langt på vei løst dette også, i alle fall for dem som er glad i mye lyd!

Prikken over i-en er et nytt eksosanlegg i titan som skaper et vanvittig og hysterisk lydbilde.

M-divisjonen til BMW har nemlig utviklet et racingeksossystem i titan som virkelig får swung på sakene. Vi har ikke fått noe klart svar, men mye tyder på at dette er identisk eller en nær slektning av det eksosanlegget som sitter i verstingbilen M4 GTS.

Hysterisk moro!

Resultatet har blitt en helt hysterisk totalopplevelse: En av de aller mest kjøreglade bilene på markedet - med en lyd som fremstår som en krysning av den mekaniske lyden fra en Porsche 911 og en skikkelig V10-motor.

Lyden er forholdvis dempet om du ikke åpner spjellene ved å aktivere sportsmodus, men gjør du det er dette - og passerer 3500 RPM - er det umulig å ikke glise fra øre til øre.

Det er rett og slett ganske utrolig hvor mye lyden har å si på kjøreopplevelsen, og dette blir nærmest den strake motsetningen til en Tesla.

Knappene med M1 og M2 kan anbefales for de kjøreglade.

Lyden fra eksosen er det nesten umulig å gjenskape på opptak, men måten det virkelig smeller i tunneler - hvis du vil - må egentlig bare oppleves.

Konklusjon

Det er mulig «Norsk forening mot støy» ikke vil sette pris på dette, men vi vil kalle det musikk!

Vi vil kalle det hysterisk.

BMW M3 Competition Package

Motor: Rekkesekser med twinturbo
Volum: 3,0/2979 ccm
Effekt: 450  HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 550 Nm v/1200-5500 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbel-clutch (DKG)
Drift: Bakhjul
Størrelse: 4671/1877/1424 mm
Egenvekt: 1560 kg
Bagasjeplass: 480 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 4,0 sekunder
Forbruk: 0,83 l/mil
CO2: 194 g/km

Pris:
Bilmodell:
1.126.600 kroner
Testbil: 1.368.000 kroner

Vi vil kalle det M3 på sitt aller beste.

Bare synd totalprisen blir totalt uoverkommelig for den store majoriteten.

Det gode

  • En helt fantastisk rå lyd
  • Kjøreegenskaper utenom det vanlige
  • Et fantastisk drag
  • Fortsatt en praktisk BMW 3-serie
  • Velfungerende interiør
  • Et diskret design med hint av råskap

Det dårlige

  • Ikke spesielt godt støyisolert
  • Bakkeklaring
  • Høyt forbruk
  • Ikke adaptiv cruisekontroll

Det grusomme

  • Prisen