Test: Audi RS5 (2017)

Audi RS5 er ganske enkelt vår nye favorittbil.

RS5 I SOLOPPGANG: Audi har fått mye skryt for sitt ganske markante A5-design. I RS-utgave har den blitt enda tøffere.
Publisert

Da vi testet den nye generasjon S5 tidligere i år, la vi ikke skjul på at dette var en bil som falt i smak. Nesten et år senere sitter den friskt i minnet. Den helt strålende balansen av komfort og sportslighet er Audi på sitt aller, aller beste.

Det var dermed med en viss spenning vi plukket opp den nye RS5. Vil et enda større fokus på sportslighet løfte bilen opp til nye høyder, eller ødelegge en perfekt kombinasjon av komfort og sportslighet?

Det korte svaret er: Nye høyder!

Vink farvel til V8

Mens forrige generasjon RS5 hadde en V8-motor under panseret, må du med den nye RS5 ta til takke med en turbofòret 2,9-liters V6-er.

Det er kontroversielt.

For det første fjerner det ganske mye interessant lyd. Og det fjerner litt karakter. Men det fjerner også mye vekt, det fjerner ganske mye forbruk og utslipp - og turboene gir deg ganske mye ekstradreiemoment.

Resultatet er en bil med de samme 450 hestekreftene som forrige generasjon, men hele 600 Nm dreiemoment tilgjengelig fra 1900 RPM. Kreftene sendes ut til alle fire hjul gjennom et Quattro-system som fordeler opp til 70 prosent av dreiemomentet til bakhjulene.

Interiøret på RS5 er nesten identisk med andre A5-modeller. Det inkluderer Virtual Cockpit, et strålende infotainmentsystem - samt et generelt logisk og oversiktlig interiør.

Det gjør at bilen går unna som et olja lyn. 0-100 unnagjøres på under 4 sekunder.

Ganske enkelt berusende. Særlig når du sitter i luksus.

Mindre brutal, mer brukbar enn sine konkurrenter

Bilens åpenbare konkurrenter er Mercedes AMG C63s  og BMW M3/M4. Og la oss gjøre det klinkende klart: Begge konkurrentene er mer fokuserte kjøremaskiner.

Men det er ikke alltid en fordel.

AMG C63s er en av de mest hysteriske kjøreopplevelsene vi har hatt på lang tid. Den er vanvittig morsom, og mye takket være hele 60 hestekrefter og 100 Nm dreiemoment mer enn RS5.

Men den oppleves fort slitsom i hverdagen. Den er alltid brutal. Aldri avslappet. Dessuten sendes alle kreftene ut på bakhjulene, og med alle de kreftene er grep en utfordring selv på tørr asfalt. På vinterføre får du aldri utnyttet kreftene.

M3/M4 med Competition pack er en noe mindre kompromissløs opplevelse, men også den er stiv og sender alle kreftene ut på bakhjulene. Det er flott på sommerføre, genialt på bane - men med en gang det blir vått eller glatt, må du holde igjen.

Denne typen føre er definitivt mest moro når man har drift på alle fire. Og enda morsommere når mesteparten av kreftene likevel går til bakhjulene.

Og det er her RS5 kommer inn i bildet: Kreftene sendes ut på alle fire.  Det betyr at kreftene kan brukes hele året. Du trenger sjelden å holde tilbake.

Mens jeg uten tvil ville hatt C63 for en «joy ride» på en flott sommerdag, eller en M4 på vei til og fra Rudskogen, er RS5 en bil som oppleves mest som en året-rundt-hverdagsbil. Bare at den har noe helt vanvittig med krefter.

Et perfekt kompromiss. Forbausende godt gjennomført.

Audi har valgt å gå for noe som ligner på bøtteseter, men som likevel har beholdt alt av komfort og justeringsmuligheter.

Overraskende komfortabel. Overraskende brutal

Og i motsetning til sine konkurrenter, er den komfortabel når du ikke har det travelt. Det er den første «verstingbilen» min kone har gitt tommel opp for, og hun hater ting som er brutalt.

V6-motoren er nesten skremmende sivilisert og stillegående til by- og langdistansebruk. Det føles nesten som om en annen motor starter opp når du tråkker hardt på gassen. Villdyret våkner.

Det er denne tosidigheten vi alltid jakter etter i en bil. Vi elsker biler som både er komfortable og sportslige. RS5 er en slik bil. Den er vår nye målestokk.

Det gode - uten ulempene

Så går det an å hevde at gassresponsen er mindre skarp enn hos konkurrentene, at C63 har en overlegen lyd og at balansen i en M4 kommer fra Gud selv. Det skal vi ikke krangle på.

Men som en allround-bil, som både tilfredsstiller familien og kjøregleden året rundt, kommer vi i skrivende stund ikke på noe som er bedre. Det er nesten som to biler i én.

Så skal det da hviskes at prisen også er som to biler i én. Dessuten kan man hevde at S5 gir deg nesten samme opplevelse til et par hundre tusen mindre.

Utover prisen er det ikke mye å utsette. Litt skarpere gassrespons i dynamic-mode kunne kanskje være noe. Samt at det alltid er en fordel med egne dører inn til baksetene. Stikkordet da blir RS5 Sporback.

Det vi kanskje sikler mot er splitter nye RS4 Avant - selv om du da mister designet.

Audi RS5 Coupé

Motor: V6 twinturbo bensin
Volum: 2,9/2894 ccm
Effekt: 450HK v/5700 RPM
Dreiemoment: 600 Nm v/1900 RPM
Girkasse: 8-trinns automat Tiptronnic
Drift: Alle (Quattro)
Størrelse: 4723/1861/1360 mm
Egenvekt: 1655 kg
Bagasjeplass: 465/829 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset, kan deaktiveres mot tillegg)
0-100: 3,9 sekunder
Forbruk: 0,87 l/mil
CO2: 197 g/km
NOx: 41 g/km

Pris:
Modelltype: 1.009.700 kroner
Testbil: Ca 1,2 millioner

Ekstrautstyr inkluderer dynamisk styring, adaptive dempere, multisportsratt, karbondekor, navi plus, virtuel cockpit, sportsdiff, HUD, assistentpakker, LED-matric mm.

Det gode

  • En fantastisk kombinasjon av komfort og sportslighet
  • Strålende kjøreegenskaper
  • En heftig motor
  • Overraskende sofistikert i hverdagskjøring
  • Spennende design
  • Velfungerende interiør
  • Gode seter
  • Baksetene kan brukes

Det dårlige

  • Gassresponsen kunne vært skarpere
  • Forholdsvis tørst

Det grusomme

  • Prisen