Strålende - og langt fra fornuftig

Masse glede for deg som vil ha noe annerledes.

Publisert

Mercedes har slitt litt med altfor mange modeller som har forvirret kjøperne de siste årene, og har forsøkt å konsolidere modellene sine litt mer enn tidligere. Vi har tidligere sett at CLK ble til C-klasse Coupé, og under E-klasse-paraplyen har de begynt å putte mange forskjellige biler som bare delvis hører inn under samme paraply.

Den nye E-klasse Coupé er kanskje det beste eksempelet:

Den har nå kommet i ny oppgradert versjon, sammen med resten av E-klassemodellene, men har strengt tatt fint lite til felles med sine navnebrødre.

E Coupé er nesten 17 centimeter kortere, 8 centimeter lavere og 7 centimeter smalere enn sedanutgaven av E-klasse.

Akselavstanden avviker med over fire prosent, sporvidden er smalere, vekten er lavere, bagasjerommet vesentlig mindre - og plassen i baksetet kan ikke sammenlignes. Den har ikke en gang like mange dører.

Det er i grunn fint lite som på papiret oppleves likt på de nye modellene, bortsett fra navnet og den nye og tøffere grillen. Ikke engang ekstrautstyret koster det samme - og med samme motor og drivlinje, er forbruket forskjellig. Det samme gjelder akselerasjon og toppfart. Når sant skal sies er det i interiøret bilene ligner mest.

Sannheten er at bilene egentlig ikke er basert på samme plattform, og at bilen egentlig er basert på en litt aldrende C-plattform. E Coupé er på mange måter mer en forvokst C Coupé, enn en coupévariant av E-klassen.

Men det er strengt tatt ikke noe galt i det, for C Coupé er en veldig all right bil!

Ingen plassmester

Siden E Coupé er nettopp en coupé, og bilen ikke er like lang som den vanlige E-klassen, er det greit å starte med et par ord om plassen. E-klassen er kjent for enormt bagasjerom og masse bakseteplass, og E Coupé faller ikke inn under noen av kategoriene. E Coupé har like stort bagasjerom som C Coupé, med sine 450 liter - noe som er 90 liter mindre enn E-klasse sedan.

I baksetet er det bare plass til to personer. For undertegnede som er ganske nøyaktig 180 på sokkelesten, er det akkurat det som trengs til beina, men ikke i nærheten av nok høyde under taket til at det faktisk går an å sitte der. Baksetene er rett og slett nødplasser, eller plasser for de under 170.

Men det er vel uansett ingen som kjøper en coupé som faktisk har et stort plassbehov.

Bedre å kjøre enn sin navnebror

En av fordelene med at bilen ikke er noen blåkopi av de vanlige E-klasse-modellene er at den rett og slett er en større glede å kjøre. E-klassen oppfattes fort litt tung, noe som spesielt kommer til uttrykk med stasjonsvogn og dieselmotor. E Coupé er heller ingen lettvekter, men kjennes langt mer leken og med på notene.

Selv om det bare toliters bensinmotor på 184 hestekrefter under panseret, med Mercedes' notorisk sedate automatiske girkasse, er det ganske enkelt å trekke fram et ord som «kjøremaskin». Motoren sparker godt fra seg, og 0-100 unnagjøres på godt under 8 sekunder.

For de virkelige aktive turene ville vi nok likevel gått opp litt i motorstørrelse, og kanskje vurdert en manuell girkasse. Vi har likevel en følelse av at manuell girkasse i en Mercedes vil gjøre den nær umulig å selge.

Sportsunderstellet klarer i kjent Mercedes-stil å både oppleves godt på svingete veier under litt aktiv kjøring, samtidig som det flyter overraskende godt over dårlige norske veier. Det er ikke like silkemykt som de mykeste store Mercedes-modellene, og nettopp det liker vi ganske godt.

Sannheten er at vi har en god følelse av hva som skjer under hjulene, vi er trygg på hvordan bilen beveger seg - og styreresponsen er direkte og fin.

Seter til begjær

Alt er subjektivt, men å si at Mercedes lager noen av bilverdenens aller beste seter er neppe å overdriv - spesielt ikke de litt mer påkostede utgavene. Testbilen er utstyrt med spesielle coupéseter med det Mercedes kaller «multikonturseter». Dette er ikke av de aller mest avanserte setene til selskapet, men er seter som kan justeres på en rekke måter ved å fylle lommer i setene med luft. På denne måten sørger en for nærmest den perfekte passformen etter litt prøving og feiling, og en sitter som støpt.

At dette er sportsseter med eksepsjonell sidestøtte hjelper selvsagt også på. Det er ikke noe problem å legge bak seg mil etter mil uten følelse av tretthet.

Lavt støynivå i kupeen, med godt over akseptabel lyd fra radioen, hjelper selvsagt på.

Det du ser og opplever når du sitter i setene er upåklagelig. Alt er der du forventer at det skal være i en Mercedes, kvaliteten er god og tett - og det eneste vi kanskje kunne tenkt oss en endring på var størrelsen på skjermen i midtkonsollen.

Ekstrautstyr

Som vi var inne på da vi testet stasjonsvognutgaven av E-klasse, er det vanskelig å komme unna prisen på ekstrautstyret. Ifølge Mercedes har E Coupé en startpris på 507.000 kroner, mens testbilen vi har vært ute med denne gangen har ekstrautstyr for 190.818 kroner - og det i en bil som ikke har GPS.

En solid bolk av dette skulle en tro er den automatiske girkassen, men den utgjør faktisk ikke mer enn knappe 21.000 kroner.

AMG-sportspakken med felger og sportsunderstell, adaptive LED-lys, blindsonevarsler, filholder, parkeringsassistent, panoramasoltak og litt annet småplukk gjør derimot at prisen fort skyter til himmels. Når en setter seg ned i de lufttilpassede setene er det likevel lett å glemme mye av dette.

Når det er sagt er det mye av det relativt dyre ekstrautstyret som en kan komme seg unna, og med de obligatoriske 100.000 kroner du må regne med på tyske premiumbiler, og kanskje en håndfull eller to tusenlapper til, så har du hva du trenger.

Nydelig - ikke fornuftig

Et sted mellom 600.000 og 700.000 kroner for en litt liten E-klasse som fungerer best for to personer, kan ikke sies å være et røverkjøp. Fra et helt fornuftig perspektiv er E-klasse Coupé galskap.

Men isolert sett er ikke prisen helt på bærtur. En C-coupé C250 med skarve 20 hestekrefter mer, koster nesten 30.000 kroner mer enn E-coupé E200, og det skulle nær sagt vært umulig for en bil som ligger en klasse under. Setter man det opp mot konkurrenter er det litt vanskelig å finne noe direkte sammenlignbart. Nye BMW 4-serie begynner på like under 600.000 kroner hvis du er ute etter bensinmotor - og det er man i en coupé - men innstegsmodellen er her 428i med 245 hestekrefter. Alternativet blir i så fall en 420d med 184 hestekrefter, som gjør at du kommer rimeligere ut - men da altså med dieselmotor.

Poenget med en bil i denne klassen er derimot at man ser bra ut, og at man har det veldig bra bak rattet. Og der leverer E-klasse Coupé veldig godt - selv i innstegsmodell.

Mer fra Nettavisen: