Nye normer

Hva er det med WLTP?

Bilprodusenter stopper produksjonen av eksisterende modeller og utsetter nye. Flere merker har tatt modeller ut av vanlig salg.

Pluss ikon
<b>RDE-MÅLING:</b> RDE-test hos Mercedes. Testresultatene må være innfor visse grenseverdier i forhold til WLTP-resultatene for at bilen skal bli godkjent.
RDE-MÅLING: RDE-test hos Mercedes. Testresultatene må være innfor visse grenseverdier i forhold til WLTP-resultatene for at bilen skal bli godkjent. Foto: Mercedes
Sist oppdatert

Den 1. juni 2017 vedtok EU-kommisjonen forordning nr. 2017/1151 hvor ny, harmonisert testprosedyre for måling av avgassutslipp, energiforbruk, drivstofforbruk og CO2-utslipp gradvis innføres - Worldwide Harmonized Light Vehicle Teste Procedure.

WLTP erstatter kjøresyklusen New European Driving Cycle - NEDC.

WLTP er en ny test som skal fastsette utslipp og forbruk for alle biler som selges i Europa fra og med 1. september. Den forventes å gi verdier for CO2-utslipp og drivstofforbruk som er mer realistiske enn den gamle NEDC-testen, med høyere snitt- og toppfart, raskere akselerasjon og lengre kjøretid.

Ikke minst skal mange smutthull være tettet gjennom strenge spesifikasjoner.

I Norge har WLTP-overgangen skapt overskrifter fordi en rekke biler kan bli dyrere i møtet med vårt avgiftssystem. Men det viser seg i tillegg at innføringen av WLTP (pluss en annen ny utslippstest kalt RDE; vi kommer tilbake til den) gir bilfabrikkene problemer.

Eksisterende modeller tas ut av salg, skriver tyske Spiegel Online, og nye modeller blir forsinket. Hos Porsche kan du nå ikke konfigurere en ny bil.

<b>BLI ABONNENT:</b> Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.

Maren Helgestuen, «brand experience manager» for Porsche Norge, forklarer det slik:

– Konverteringen til WLTP fører til at nye modeller ikke vil være tilgjengelig for konfigurasjon i omstillingsperioden, da det er nødvendig å oppdatere og re-teste hver modell for å møte de nye WLTP-standardene. Kjøpere som ønsker å konfigurere en ny modell, må vente til de WLTP-godkjente modellene når markedet. På grunn av tiden denne testprosedyren tar, vil enkelte modeller ikke være klare fra 1. september.

Ifølge Spiegel prioriterer Porsche å få i gang produksjonen av bestselgerversjoner av 911 og 718 først.

<b>STANS:</b> Konverteringen til WLTP fører til at nye Porsche-modeller ikke vil være tilgjengelig for konfigurasjon i omstillingsperioden.
STANS: Konverteringen til WLTP fører til at nye Porsche-modeller ikke vil være tilgjengelig for konfigurasjon i omstillingsperioden. Foto: Porsche

Bensinbiler trenger partikkelfilter

Flere andre merker stopper midlertidig leveransene av ulike modeller med bensinmotor. Ifølge Spiegel gjelder det modeller blant annet hos Audi, VW, Skoda og Hyundai.

I tillegg til at selve testprosessen er tidkrevende, har mange modeller også behov for teknisk oppgradering.

Flere biler med bensinmotor trenger partikkelfilter for å greie de nye normene, og det er ikke noe som bare kan skrus på et eller annet sted i avgassystemet. Det må være tilstrekkelig med plass, og motorstyringen må kalibreres på nytt. Filteret øker vekten til bilens avgassystem, og derfor må det festes bedre.

RDE gjør det enda mer omfattende

RDE-testen gjør det hele enda mer omfattende. RDE står for Real Driving Emissions test, og testen måler utslippet under kjøring på virkelige veier (WLTP er en laboratorietest).

RDE-testen foregår under ulike temperaturer året rundt, på alt fra bygater til motorvei. Et portabelt apparat festes på testbilen. Apparatet analyserer avgassene, måler eksosmengden, registrerer været og bilens posisjon samt samler inn informasjon fra bilens elektroniske nettverk. Resultatene må være innenfor en viss grense i forhold til WLTP-resultatene for at bilen skal bli godkjent.

Spiegel beskriver at flere BMW-modeller rammes. Luksusbilen 7-serie med bensinmotor blir tatt ut av salg i Europa i ett år. Salget av X5 og X6 med bensinmotor avsluttes, mens X1 og X2 med bensinmotor og firehjulsdrift får en produksjonsstans.

Marius Tegneby, informasjonssjef hos BMW i Norge, avdramatiserer følgene for det norske markedet.

– Alle modeller som er relevant i vårt marked, er dekket. Vi skal være noenlunde right on track i september. Enkelte bensinmodeller får en ekstra leveringstid på rundt én måned, sier Tegneby.

Øyvind Rognlien Skovli, informasjonssjef hos Audi, sier at «det i perioder vil være modeller som ikke er åpne for bestilling», men at Audi har planlagt for dette ved å ta inn et godt utvalg biler.

<b>PAUSE: </b>Audi innfører en midlertidig stans i produksjonen av A3 e-tron og Q7 e-tron som følge av WLTP.
PAUSE: Audi innfører en midlertidig stans i produksjonen av A3 e-tron og Q7 e-tron som følge av WLTP. Foto: Terje Bjørnsen

Ladehybrider utsatt

Mens det ble lansert mange nye ladehybrider i 2016 og starten på 2017, har det deretter vært langt mellom nyhetene.

Hver gang Vi Menn Bil har spurt importørene om årsaken til at en ventet ladehybridversjon lar vente på seg, har vi fått samme svar fra importørene: «WLTP».

I tillegg får flere eksisterende ladehybrider nå en produksjonspause. Det gjelder blant annet Mercedes GLC 350e, Audi A3 e-tron og Audi Q7 e-tron, og en rekke andre.

I mange tilfeller tar det tid før produksjonen settes i gang igjen: De to Audiene, for eksempel, vil først bli produsert igjen fra starten av 2019, ifølge den norske importøren.

Usikkerhet rundt tolkningen av WLTP-regelverket er en av grunnene til at flere produsenter tar seg god tid med ladehybridene.

NEDC og WLTP

Den nye testen har en endret kjøresyklus og strengere kontrollkrav som omfatter blant annet lengre tidsrom for målingen og høyere topphastighet. Dette er de viktigste endringene:

Målingen skjer fra kaldstart på testapparat med ruller i fire hastighetsområder: inntil 60, inntil 80, inntil 100 og over 130 km/t. Innenfor hver fase akselereres og bremses bilen gjentatte ganger.

Topphastigheten er cirka 10 km/t høyere enn i NEDC. I tillegg er gjennomsnittshastigheten på 46,5 km/t mot 34 km/t i NEDC-regimet. Topphastigheten i NEDC stoppet på 120 km/t, mens WLTP tester til 130 km/t.

Temperaturen i testrommet skal være på 23 grader. I NEDC lå det mellom 20–30 grader.

WLTP-testen varer i cirka 30 minutter, 10 minutter lengre enn NEDC-testen.

Lengden på strekningen er også mer en doblet, fra 11 til 23,25 kilometer.

Til forskjell fra NEDC tar WLTP hensyn til bilens ekstrautstyr med tanke på vekt, aerodynamikk, rullemotstand og strømforbruket til bilens ledningsnett (hvilestrøm).

Ekstrautstyr som bruker strøm, som klimaanlegg og setevarme, er som tidligere avslått under testingen.

Kilder: wltpfacts.eu, Statens vegvesen, Bilia, Audi og BMW

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Denne saken ble første gang publisert 20/08 2018, og sist oppdatert 20/08 2018.

Les også