Så billig får du Tesla-verstingen
Den miljøvennlige familiebilen kan kjøre fletta av superbiler ...

For ti år siden var det knapt et menneske i Norge som hadde hørt om en elbil som het Tesla.
Men så kom Model S, oppfølgeren til Roadster, og da skjedde det ting. Og det brennfort!
Timingen for det norske markedet var perfekt: Elbiler slipper avgifter, og Model S var ikke bare utslippsfri, den hadde god plass og et stilig design.
Resultatet ble som forventet: Salget gikk til himmels. Og de siste årene har det holdt seg høyt.
Det gjør at du plutselig har en god porsjon biler å velge mellom i bruktmarkedet. Og for de som virkelig vil ha fart på sakene – er det modeller med Ludicrous-oppgraderingen, som gjelder.
Tesla Model S: – Folk blir forbanna når de ser hvilken bil jeg kjører
Sju seter og takboks
Vi har funnet en 2015-modell Tesla Model S 85D – til 665.000 kroner. D-en i betegnelsen står for Dual Motor – og avslører at bilen har firehjulsdrift. I tillegg står det i annonsen at både skistativ og takboks kan følge med – og du har de to ekstra bakovervendte setene i bagasjerommet, autopilot, luftunderstell og vinterpakke.
Den har rullet beskjedne 40.000 kilometer, så det er heller ikke noe å bekymre seg for.
Men rosinen i pølsa er likevel at den er oppgradert til Ludicrous. Det gjør at denne bilen klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder!

Les vår test av innstegsmodellen av Tesla Model S her
Superbil-rask
Det sier seg selv at å klare sprintøvelsen til 100 km/t på så kort tid, er helt hinsides. Men at du får en så ny bil som klarer dette til "bare" 664.000 kroner – er også oppsiktsvekkende.
Skal noen holde følge med denne (uten blodtrimming), bør de ta med deg en Porsche 911 Turbo S, 911 GT2 eller noe italiensk – av typen Lamborghini eller Ferrari.
Da snakker vi imidlertid helt andre priser. Minst tre ganger så mye som bilen vi omtaler her ...
Dette er Norges billigste elbiler
Gratis lading
Siden dette er en modell som kom mens Model S ble levert med gratis hurtiglading, kan du "fylle tanken" uten å betale èn krone på Teslas hurtigladestasjoner. Og de begynner det å bli ganske mange av – både i Norge og Europa forøvrig.
Selv om bilen ikke har den utvendige faceliften, har den de nye sportssetene (Next gen), som gir mer støtte og ser bedre ut enn de første setene som Model S ble levert med.
Klikk her for å se hele annonsen
Holder seg godt
Prisene på Model S har vært uvanlige stabile. En periode kostet de faktisk mer som brukt enn om du bestilte en helt ny. Her har etterspørselen vært stor hele veien.
Men det siste året har likevel prisene falt litt – og du kan nå få en Model S med rundt 100.000 kilometer på telleren til under 400.000 kroner.
Elbiler generelt har langt lavere behov for service og vedlikehold enn tradisjonelle diesel- og bensinmotorer. Det gjør at du sparer en del penger her også.
Du må imidlertid leve med at enkelte skuler litt på deg. Det er en del fordommer rundt Tesla. Og opplevd kvalitet på interiøret er ikke på nivå med tyske premiumbiler. Men det lever du kanskje greit med, når du fliser dem ut av lyskrysset?
Derfor er Teslas SUV ulik alle andre
Artikkelen er først publisert på broom.no.