Slik er Kia e-Niro
Første prøvekjøring av familie-elbilen svært mange nordmenn venter på.

NICE, Frankrike (Side3.no) — Nærmere 6300 nordmenn har betalt 7777 kroner for å reservere en Kia e-Niro. Pågangen har vært så stor at importøren nå har stengt reservasjonslisten. I stedet skal de konsentrere seg om å få levert biler til alle dem som ønsker seg en e-Niro innen noenlunde rimelig tid.
Det kan kanskje bli en tøff jobb. Kia i Norge vet ennå ikke hvor mange biler de vil få neste år.
Du kan på sett og vis si at det er en samling tall som forklarer den store interessen. Et av tallene er 377.400, som er prisen i kroner. Et annet er 455, som er rekkevidden i kilometer etter WLTP-normen (rekkevidden ble nylig nedjustert en anelse, les mer om det her). Så har du 451, som er bagasjevolumet i liter. Det er mer enn anstendig for kompaktbil.
Den lange ventelisten handler altså om muligheten til å få elbil med rekkevidde som nesten bare de store og dyre elbilene til nå har kunnet skilte med, til halve prisen. Og samtidig få en kompaktbil med såpass god plassutnyttelse at den kan kalles en familiebil uten store forbehold. (Konsernsøster Hyundai Kona er mindre, og det er også Opel Ampera-e.)

Noen små endringer
Kia Niro er allerede et kjent syn i trafikken i Norge. Det er to år siden Niro kom som hybrid uten stikkontakt, og i 2017 kom den som ladehybrid. I Vi Menn Bils tester viste begge seg som hyggelige, kompakte crossovere med lavt forbruk.
Ladehybriden gikk dessuten lengre kun på strøm enn alle naturlige konkurrenter. Det kan være et godt tegn for en ren elbil som e-Niro.
Et annet tegn har vi fått via Hyundai Kona Electric. I vår test av den fikk vi ganske uproblematisk en maksimal rekkevidde på over 470 km.
Kia e-Niro har samme motor (204 hk/395 Nm) og like stor batteripakke (64 kWt) som Kona, men er altså en størrelse større (438 cm).
Det er lite som skiller e-Niro fra de to andre versjonene i utseendet. Den er litt hevet for å gi plass til batteriene, og den er i tillegg en tanke lengre. Grillen er tettet igjen – her trengs ikke noe luftinntak.

Innvendig er det en rund girvelger i stedet for vanlig girspak, og instrumentene er enkle å bruke og lese. Plasten er hard i store deler av interiøret; kvalitetsopplevelsen i interiøret er middels for bilstørrelsen.
Kia e-Niro 64 kWh | |
Rekkevidde: | 455 km (WLTP) |
Topphastighet: | 167 km/t |
0-100 km/t: | 7,8 sek |
Forbruk: | 149 Wh/km |
Motorkraft: | 150 kW / 204 hk |
Dreiemoment: | 395 Nm |
Ombordlader: | 7,2 kW |
Slik kjører den
På veien oppfører e-Niro seg kort oppsummert som, nettopp, en elbil. Den er stille, men kvikk i akselerasjonen (7,8 sekunder til 100 km/t ifølge oppgitte tall). Ikke la det forlede deg til å tro at dette er en sportslig bil. Den er, akkurat som sine hybridsøsken, myk og vennlig i sin framferd med et lite unntak i lav fart i rufsete bygater.
Det er også en del hjulstøy på grov asfalt.
E-Niro har en halvhøy framtoning, men batteriene er lavt plassert. Derfor merkes det ikke så godt ved normal kjøring at kompaktbilen har en egenvekt på nærmere 1,8 tonn i topputstyrt versjon.

Regenereringen har en autofunksjon som bruker radar og noe informasjon fra navigasjonssystemet til å tilpasse farten. Hensikten er å redusere forbruket. Ting som adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder fungerer like godt som i langt dyrere biler fra statusmerker.
Til sammen gir dette fin flyt og en eiendommelig lettkjørthet.
Vår ganske korte prøvekjøring så langt kan ikke kalles en god test av rekkevidden. Det skal vi komme tilbake til når e-Niro snart kommer til Norge. Men forbrukstallene og rekkeviddeangivelsene er tilsynelatende på et pent nivå i forhold til kjørestil og veiene vi kjører på.