Pioneering Spirit

Pioneering Spirit er verdens største skip. Nå er det i Norge

Pioneering Spirit er verdens største flytende «gaffeltruck». Det har vært på flere Norgesbesøk og får en viktig rolle når plattformer skal bygges – eller skrotes.

Pluss ikon
TUNGVEKTER: «Pioneering Spirit» er verdens største skip. Fotavtrykket til de to skrogene er på 47 mål. Bildet ble tatt i april 2017 da den fjernet den 24 000 tonn tunge Brent Delta-plattformen.
TUNGVEKTER: «Pioneering Spirit» er verdens største skip. Fotavtrykket til de to skrogene er på 47 mål. Bildet ble tatt i april 2017 da den fjernet den 24 000 tonn tunge Brent Delta-plattformen. Foto: (Allseas)
Sist oppdatert

Pioneering Spirit er spesialskipet som spiser oljeplattformer til frokost. Denne maritime versjonen av en gaffeltruck, er verdens største. Hele 382 meter lang og 124 meter bred.

Ingen andre kan gjøre samme jobben: Å løfte hele oljeplattformer løs fra fundamentene og frakte dem til land for opphugging.

Nå er det på Norgesbesøk igjen. 19. juni, 2021 ba Kystverket båter om å holde seg unna innseilingen til Stavanger på grunn av sikkerheten.

Årsaken er var at fartøyet på 400.000 bruttotonn skulle loses fra Åmøyfjorden og inn til Rosenberg Verft i Stavanger, søndag morgen.

Anledningen er at fartøyet skal laste en modul fra Rosenberg Verft. Modulen skal til Buzzard-plattformen i Nordsjøen, som driftes av det kinesiske selskapet CNOOC, melder NRK.

Les også: Den en gang norske giganten seiler fortsatt – mot alle odds

Mange oppdrag

Ingenting tyder på at skipet blir arbeidsløst de neste årene. Etter hvert som oljeinstallasjonene på britisk og norsk sokkel går av med pensjon, venter det en enorm oppryddingsjobb. Bare på norsk sektor skal plattformdekkene til 14 oljeplattformer fjernes det neste tiåret.

I 2018 løftet Pioneering Spirit den 22.000 tonn tunge Johan Sverdrup-plattformen på plass i et enestående løft.

Året etter løftet den dekket til prosessplattformen på rundt 26.000 tonn. Løftet var det tyngste som er gjort noensinne, skrev Stavanger Aftenblad.

Det første oppdraget til Pioneering Spirit ble utført 22. august 2016 gled katamaranskroget til spesialskipet på plass innunder den 13.000 tonn tunge Yme-plattformen.

Med skrogdimensjoner tilsvarende tre fotballbaner ved siden av hverandre, var det ikke noe problem å få plass til hele plattformunderstellet i midtåpningen på katamaranskroget.

På det meste skal Pioneering Spirit klare å løfte plattformer med 48.000 tonns vekt.

På grunn av betydelige strukturelle feil og mangler, ble 10 milliarders Yme-plattformen erklært som skrap allerede i 2012 før den fikk produsert en eneste dråpe olje.

I flere år ble den stående tom som en spøkelsesplattform, rett og slett fordi den ikke ble ansett som trygg å oppholde seg på.

NORSKE OPPDRAG: Mange av oppdragene til Pioneering Spirit vil være på norsk sokkel i årene som kommer. Her blir Yme MOPU-plattformen fraktet inn til Lutelandet i Sogn og Fjordane for opphugging.
NORSKE OPPDRAG: Mange av oppdragene til Pioneering Spirit vil være på norsk sokkel i årene som kommer. Her blir Yme MOPU-plattformen fraktet inn til Lutelandet i Sogn og Fjordane for opphugging. Foto: (Allseas)

Til gjengjeld ble fjerningen av plattformen en suksess. Selve løftet gikk unna på ett minutt.

Da de åtte løftearmene begynte å presse på undersiden av plattformdekket, steg de såpass raskt at man tydelig kunne se bevegelsen da Yme hevet seg oppover.

Snart lå Yme-dekket trygt forankret på løftebommene og kunne starte ferden inn mot land. Det var første gang en plattform var blitt flyttet med ett enkelt løft.

På forhånd var det gjort mye forberedelser. Hele operasjonen måtte kalkuleres nøye, og til slutt måtte plattformbena kappes rett før selve løftet.

Fordelen med å frakte utrangerte plattformer til land for opphugging er mange.

For det første er det langt billigere enn å skulle frakte mannskap og utstyr langt til havs.

I tillegg er det sikrere å utføre arbeidet der enn langt til havs, og langt enklere å håndtere miljøkravene.

Omdøpt

Med et største deplasement på 932.000 tonn, er Pioneering Spirit verdens største skip.

Det har nesten dobbel så mye bruttotonnasje som Ever Given, skipet som satte seg fast i Suez-kanalen, skriver NRK.

Fotavtrykket på drøyt 47.000 kvadratmeter er dobbelt så stort som det gedigne containerskipet Emma Maersk har.

Rent vektmessig hadde det ikke vært noe problem å frakte samtlige av den norske marinens fem Fridtjof Nansen-fregatter på fordekket samtidig.

Kjempen ble bestilt av sveitsiske Allseas Group i 2011 til en pris av 25,7 milliarder kroner. Opprinnelig hadde man sett for seg å koble sammen skrogene til to supertankere som en diger katamaran.

Det skulle vise seg å være vanskelig å finne egnede skip, foruten upraktisk å få installert det dynamiske posisjonsutstyret. Valget falt til slutt på å utvikle et helt nytt skip. Byggingen hos Daewoo i Sør-Korea tok tre år.

Les også (+) Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse

KATAMARAN: De to skrogene er hver på størrelse med en supertanker. Åpningen mellom dem er 122 meter lang og 59 meter bred, nok til å få med seg Yme-plattformen i ett løft.
KATAMARAN: De to skrogene er hver på størrelse med en supertanker. Åpningen mellom dem er 122 meter lang og 59 meter bred, nok til å få med seg Yme-plattformen i ett løft. Foto: (Allseas)

Opprinnelig het skipet Pieter Schelte, oppkalt etter Pieter Schelte Heerema, far til eieren av Allseas, Edward Heerema.

Da det ble kjent at Pieter Schelte hadde vært medlem av Waffen-SS frem til 1943 og hadde vært direktør i et firma som brukte slavearbeidere i produksjonen, skapte det en kontrovers som var negativ for skipet.

Det hjalp ikke at Pieter Schelte gikk under jorden i 1943 og sluttet seg til den nederlandske motstandsbevegelsen.

I 2015, ett år før det første kommersielle oppdraget, ble det døpt om til dagens Pioneering Spirit.

VEKTLØFTERTEKNIKK: De åtte løftearmene er plassert under dekket til Brent Delta og klare til å rykke det løs.
VEKTLØFTERTEKNIKK: De åtte løftearmene er plassert under dekket til Brent Delta og klare til å rykke det løs. Foto: (Allseas)

Vektløfter

Nettopp størrelsen og bredden på fartøyet gjør det, ifølge Allseas, bedre egnet til å utføre løft under røffe bølgeforhold enn mindre, halvt nedsenkbare løftefartøy.

Selv når skipet blir påvirket av bølgebevegelsene, sørger et automatisk system for at de hydrauliske løftearmene nuller ut bevegelsene. På den måten behøver ikke skipet kansellere løfteoperasjoner før bølgehøyden når 3,5 meter.

I april var Pioneering Spirit på ny i aksjon i Nordsjøen, denne gang på britisk sektor med fjerning av Brent Delta-plattformen. Denne gangen var vekten av dekket til betongplattformen 24.000 tonn.

På opptakene gjort med time-lapse-kamera, ser man hvordan løftearmene jobber med å følge bølgebevegelsene under det møysommelige arbeidet med posisjoneringen mens 12 propeller sørger for den dynamiske posisjoneringen.

Så, når selve løftingen starter i sanntid, ser man hvordan Pioneering Spirit først tar 80 prosent av vekten til dekket før det blir løftet fri nærmest med et rykk, ikke ulikt slik en vektløfter ville gjort. Det går faktisk så raskt at man ser hvordan også plattformbena i betong med 18 meters diameter strekker seg oppover når den enorme vekten forsvinner.

Metoden med vektløfterrykket er ikke tilfeldig valgt. Dersom en stor bølge skulle passere i samme øyeblikk, vil man ha maksimal klaring på kortest mulig tid for at undersiden av plattformdekket ikke skal kunne dunke nedpå understellet igjen.

Les også: (+) Oljeriggen som ikke kunne synke

MILLIARDINDUSTRI: Yme-plattformen var den første. Bare på norsk sektor vil det bli brukt ti milliarder kroner årlig på å fjerne gamle oljeinstallasjoner.
MILLIARDINDUSTRI: Yme-plattformen var den første. Bare på norsk sektor vil det bli brukt ti milliarder kroner årlig på å fjerne gamle oljeinstallasjoner. Foto: (Allseas)

Mye tyder på at Pioneering Spirit får det travelt fremover. Skipet er også verdens største rørledningsfartøy, ble i 2018 satt på jobben med en 900 km lang rørledning over Svartehavet helt ned til 2000 meters dyp mellom Tyrkia og Russland.

Spesialfartøyet har som nevnt også utført de tyngste løftene med installeringen av tre plattformdekk på Johan Sverdrup-feltet.

VERFT: Torsdag 31. mai, 2018, forlater Johan Sverdrup-boreplattformen Aibels verft i Haugesund for å bli installert og koblet opp på feltet.
VERFT: Torsdag 31. mai, 2018, forlater Johan Sverdrup-boreplattformen Aibels verft i Haugesund for å bli installert og koblet opp på feltet. Foto: (Aibel)

Men det er ryddejobben på norsk og britisk sokkel som virkelig kommer til å fylle ordrebøkene fremover.

I en rapport fra 2016 fra den britiske bransjeorganisasjonen Oil & Gas UK, skal 14 norske plattformdekk fjernes i løpet av de neste 10 årene. I tillegg skal 95 britiske plattformer skrotes, og 297 km rørledning fjernes bare fra norsk side.

Ifølge rapporten som er gjengitt i Teknisk ukeblad, vil oljeselskapene bruke omtrent 10 milliarder kroner årlig på fjerning av gamle installasjoner på norsk sokkel.

Skroting av gamle oljeplattformer er blitt en vekstnæring, noe Pioneering Spirit er blitt det største eksemplet på.

Se giganten i aksjon:

.

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2018, og sist oppdatert 22/06 2021.

Les også