1987 Peugeot 309 GTi:
En del av drømmelaget
På 1980-tallet kom det en rekke fete GTi-biler og Peugeot var blant de viktigste bidragsyterne. 309 GTi var en av bilene mange drømte om.

Peugeot 309 er i seg selv en sjeldenhet Jeg kan ikke huske siste jeg så en 309, i hvert fall ikke GTi-varianten. Men her er en. Solgt ny fra en forhandler på Oppdal. 11. juni 1987 for å være eksakt. Første eier hadde den knapt et år. Deretter opplever bilen flere eierskap før den i april 2018 havner hos dagens eier, André Steenmark-Rødder.
André har sans for det franske og litt sære. Det legge han heller ikke skjul på. Derav hans omdøping av 309-en til «Estelle». Det klinger unektelig fransk. Før bilen havnet i Andrés eie, hadde den stått litt bortgjemt på en låve. Men bilen var i god mekanisk stand og bar preg av å ha blitt mekanisk vedlikeholdt, men det skortet litt på finishen.
– Det var litt «krokan» rundt omkring, men med litt rehab hver vinter, blir det stadig mindre av det, forteller eieren entusiastisk.
Merkelig sak
Tilblivelsen av Peugeot 309 er en litt merkelig historie. Den skulle i utgangspunktet lanseres som en Talbot Arizona, men underveis i utviklingsprosessen ble det bestemt at Talbot som personbilmerke skulle fases ut og det ga derfor lite mening å lansere en ny personbil.
Ei heller var den ment som en erstatter for Peugeot 305, som i henhold til Peugeots egen navngiving skulle bære nummer 306 (denne ble ikke lansert før i 1993, da som arvtager etter nettopp 309).
Ettersom 309 egentlig skulle ha vært en Talbot, ble den designet «in-house» i stedet for hos eksterne designhus, slik som Pininfarina, som Peugeot brukte flittig på den tiden.

Mye av designet til 309 er inspirert av Peugeots VERA Plus designstudie. Store vindusruter, grålig støtfangere med rød pinstripe, sideskjørt i matchende farger og bakluke som de mest prominente. 309 er dessuten Peugeots første store «kombi», hakket over den allerede suksessfulle 205, som 309 faktisk deler dørskall med.
Peugeot 309 ble bygget fra sommeren 1985 til juli 1993. Totalt ble det produsert 1 635 123 stykker. Ikke dårlig.
Den ble hovedsakelig bygget i Poissy i Frankrike, men også i Spania. Biler med rattet på feil side ble produsert ved Ryton-anlegget i nærheten av Coventry, England – et produksjonsanlegg Peugeot fikk med på lasset da de overtok Chrysler Europe i 1978, ettersom anlegget på daværende tidspunkt var eid av Rootes Group.

I 1995, en god stund etter endt produksjon begynte Premier Automobiles Limited i India å montere femdørs varianter av 309, kun med utstyrsvariant GL med bensinmotor.
Flere modeller
Nå klør du deg sikkert litt i hodet – hva betyr det at kun GL-modellen ble montert i india. Det var da vel flere?
Jo, du har helt rett. Det var flere. Veldig mange faktisk. Det dreide seg om bensinmotorer på 1.1 til 1.3 liter, 1.6 og 1.9 liter, samt to dieselmotorer på 1.8 og 1.9 liter.

I Spania fikk man også en 1.4-liters bensinmotor. Modellbetegnelsen høres nærmes ut som en tilfeldig oppramsing av alfabetet: XE, GE, XL, GL, GLX, XR, GR, SR, SRD, SR Injection, XS, SX, XA og XAD og GTi. Samt en GTX da, men den ble kun solgt i Spania.
Modeller som begynner med G er femdørs kombi, X betyr tredørs kombi. Alle SR-modellene var kun tilgjengelige som femdørs kombi. XS var tredørs, SX var femdørs.D på slutten betyr diesel. Forvirret? Vi også.

Kransekaka
Andrés GTi er toppen av kransekaka. Levert enten som tre- eller femdørs, med XU9-motoren på 1905 kubikk med Bosch LE2-Jetronic injection, lånt fra ikoniske og mer kjente 205 GTi.
Effekten lå på 130 hk ved 6000 omdreininger og 165 Nm ved 4750 omdreininger. Legg til en egenvekt på 930 kilo, og du har en bil som leverte svært respektable ytelser på den tiden: 0–100 km/t på 8.1 sekunder. Toppfart på 210 km/t.
I 1989 fikk 309 GTi en liten facelift og med det en begrenset versjon i form av GTi 16, som hadde 158-hestersmotoren 405 Mi16. Girkasser var det flere av; fire- og femtrinns manuell, samt tre- og firetrinns automat. GTi var kun tilgjengelig med femtrinns manuell.

Utvendig måler bilen 405 cm lengde, 163 cm bredde og 138 cm høyde. Nokså kompakt, men ikke liten og absolutt ikke trang på innsiden.
GTi ble også levert med noen unike funksjoner og utstyr, som spoileren på bakluken, kjørelys i støtfangeren foran, fjernåpning av sidevinduene bak (kun 3-dørs) og Speedline GTI-felger, hvor 309 er første bil som blir levert med disse felgene.
I tillegg er GTi levert med kraftigere oppheng, tonede ruter, spoiler foran, ratt kledd i skinn og hovedlykter med justering fra cockpit.
Som tilleggsutstyr kunne en velge sentrallås, elektriske vinduer, soltak i glass og metalliclakk.

Steller pent med «Estelle»
Før André overtok «Estelle», var den relativt hel og urørt, men den bar preg av bruk. Det mekaniske var i orden, men kosmetisk var det litt å ta tak i.
I Andrés eie har «Estelle» fått masse pleie og kjærlighet. Vi aner at André har sans for å vaske og polere, siden vi har fått litt innsyn i denne delen av hans liv gjennom et forum.

Der kommer det frem at «Estelle» er blitt møysommelig maskert og polert opp til fordums glans. Noe flekk-lakkeringer her og der, men den grå lakken skjuler det godt. Ny frontfanger inklusive tåkelys måtte til da den originale fangeren var skadet og lyktene manglet.
Nye baklykter ble kjøpt inn da disse heller ikke holdt mål. André har også fått tak i en original grill med den korrekte stripen av «Peugeot-Talbot Sports» fargene. Felgene var slitne, så disse har han selv lakkert opp, med en kortstokk brukt som maskering. Kreativt.
«Estelle» er nok fornøyd med livet hos André, som hver vinter gir henne nok et «løft» og nødvendige forbedringer og reparasjoner slik at hun er klar for en ny vår. Mon tro hva som venter henne i år?
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2025