Norge med Frp i regjering har historisk gammel bilpark

... så nå vil Oslo gjøre livet surere for dem med gamle biler.

For fem år siden satt Norge rekord i alder på bilpark, og har siden ikke klart å gjøre noe med problemet. Nå tas pisken frem.
Publisert

Onsdag ble det kjent at byrådet i Oslo ønsker å gjøre dramatiske tiltak overfor bilister for å forbedre luften i hovedstaden på vinteren. Av tiltakene som nå vurderes er kjøreforbud for biler som ikke har den aller nyeste teknologien.

- Vi foreslår at alle personbiler med dieselmotor og lastebiler som ikke har såkalt Euro 6-teknologi ikke får lov å kjøre i visse deler av byen på de dagene der vi har høyest luftforurensning, sier samferdselsbyråd Guri Melby til NRK.

Les også: SUV- avgift og dieselforbud allerede til vinteren

Bare de nyeste bilene slipper unna

"Euro 6" er et sett med utslippskrav fra EU, spesielt rettet inn mot dieselbiler, som fases inn i perioden 2014-2016. Kravene re så strenge at de i praksis har ført til at alle de store bilfabrikantene har måttet lage nye dieselmotorer for i det hele tatt å få lov til å selge dieselbiler.

Det betyr at det bare er de aller nyeste bilene som slipper unna Oslos nye krav.

Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI)  er det ironisk nok den utgående Euro 5-standarden som har skyld i NOx-problemene i byene. I en rapport fra 2013 skiver de følgende:

«Det er imidlertid viktig at myndighetenes reguleringer og tiltak bygger på kunnskap om forventede faktiske utslipp. Kjøretøy med dieselmotorer og Euro 5/V- teknologi slipper eksempelvis i dag ut store mengder NOx og har stor del av skylden for overskridelsene av grenseverdiene for NO2. Dette skyldes at de er utstyrt med partikkelfiltre og oksiderende katalysatorer som effektivt fjerner alle typer eksospartikler (PM), men som uønsket side-effekt slipper de ut 5-10 ganger mer NO2 enn uten partikkelfilter.»

Eller sagt på en annen måte: I et forsøk på å rense dieselbiler, har politikere skapt et annet miljøproblem.

Historisk gamle biler

Alle er enige om at gamle biler er betydelig verre for miljøet enn nye biler, og ikke minst har sikkerhetsutviklingen virkelig skutt fart.

Ikke bare sørger nye biler for at det er vanskeligere å havne i en farlig situasjon, men konsekvensene blir mindre om det først smeller.

Men om du velger ut en tilfeldig bil på norske veier, så er sannsynligheten ganske stor for at den er 10,5 år gammel. Tall fra SSB viser nemlig at siden Norge satt en ny rekord for alderen på bilparken for fem år siden, har en på tross av mye snakk om miljø og trafikksikkerhet, ikke klart å gjøre noe som helst med det rekordhøye tallet.

Alderen på bilene er heller ikke bare gammel i norsk målestokk: Mens gjennomsnittsbilen i Norge ligger på 10,5 år, melder SSB at siste tilgjengelige tall fra EU viser at snittbilen der er 8,3 år. I Storbritannia er en på rundt 7 år.

Årsaken til den gamle bilparken er trolig høye norske bilavgifter, som igjen gjør det dyrere å bytte ut gamle og forurensende biler i Norge enn i andre land.

Les også: Så mye ville bilen kostet med svenske avgifter

Statssekretær Jørgen Næsje

For få nye biler - for få gamle vrakes

Årsaken til den nedslående statistikken er at det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i fjor ble registrert 144.202 nye biler, mens det ble vraket bare 130.966 biler - en nedgang fra 2013. Nesten 1 av 20 biler som ble vraket, var yngre enn gjennomsnittsalderen på bilparken.

I tillegg ble det bruktimportert nesten 25.000 biler.

- Jobber med saken

Side3 har spurt Finansdepartementet om hvordan de vurderer situasjonen med at en ikke har klart å snu den negative trenden.

Statssekretær Jørgen Næsje ønsker ikke å kommentere saken utover at det jobbes med det:

- I regjeringsplattformen står det at Regjeringen vil foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg. Vi har for tiden en arbeidsgruppe som jobber med dette, sier Næsje.