Norge får en helt ny type rundkjøring

Se hvor den kommer og hvordan du kommer deg gjennom «turborundkjøringen».

Publisert

Mye rart kan sies om rundkjøringer, men det som er helt sikkert er at svært mange kjører helt feil. De fleste rundkjøringer har to felt, men i de aller fleste tilfeller blir bare ett av feltene utnyttet, noe som presser ned kapasiteten.

Turborundkjøring
Det ønsker nå Statens vegvesen å gjøre noe med, og skal nå bygge ut den første «turborundkjøringen» etter nederlandsk modell like ved Ikea i Trondheim i forbindelse med utbyggingen av prosjektet E6 Trondheim - Stjørdal.

Det som først og fremst skiller en «turborundkjøring» fra en vanlig rundkjøring, er at det er mye klarere merking - og fysisk skille mellom feltene i rundkjøringen. Det kan også settes spørsmålstegn ved om denne typen rundkjøringer er «runde» - siden senteret av rundkjøringen er forskjøvet for å forbedre trafikkflyten.

- Vi synes dette er spennende, og vil være med i startgropa når denne utformes, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i en melding fra Vegvesenet.

Les også: Verdens sykeste rundkjøringer

Ved å ha lave, fysiske skiller mellom feltene, tvinges bilistene til å kjøre riktig gjennom rundkjøringen - og faktisk utnytte begge feltene. Dette fører ifølge Vegvesenet til rundt 30 prosent høyere kapasitet.

Vil rydde opp i trafikkflyten
- Slik rundkjøringene fungerer i dag, skjer det ofte at bilistene kjører i midten og blokkerer to felt av gangen. Gir de ikke tydelige signaler om at de skal ut i første avkjøring, blir bilistene som skal inn i rundkjøringen stående og vente. Dermed stopper trafikkflyten opp unødvendig, sier Johnsen.

Rundkjøringen plasseres ved et av- og påkjøringsfelt til E6 - og velges rett og slett fordi en regner med høy trafikk gjennom krysset.

- Man velger denne rundkjøringsmodellen fordi det er mye trafikk, og en vanlig rundkjøring ikke er nok, forteller Torstein Ryeng i Vegdirektoratet.

I Nederland har denne typen kryss vært en stor suksess, og det bygges nå bare denne typen rundkjøringer der.

Kamp mellom Trøndelag og Sørlandet
Det er likevel ikke sikkert at den første rundkjøringen vil havne i Sør-Trøndelag. Sørlendingene vil også være med på racet, og det vurderes en rundkjøring på E39 i Kristiansand. Hvem som kommer først i mål er uklart.

- Vi ønsker helt klart å ta med fagfolkene på drift og vedlikehold i utformingen. Det er viktig at alle er fornøyde, sier Ryeng

Han tror bilister fort vil venne seg til den litt mer stramt utformede rundkjøringen, så lenge skiltingen er god.