Nissan Juke-R 2.0

Stilner latteren

Du flirer kanskje litt hånlig av Juke. Men du ler ikke av denne.

Sist oppdatert

I 2012 testet vi den opprinnelige Juke-R, Nissans Frankenstein-SUV. Kort fortalt var Jukes øvre halvdel klasket på plattformen til Nissan GT-R. Den hadd todelt hekkvinge, støtfangere og kanaler i karbonkompositt, ekstra hjulbuer som satt like tett rundt de 20-tommers hjulene som en badehette.

Ondskap på fire hjul med glimt i øyet, det brutale resultatet av en superbil spleiset med en kompakt-SUV, en kompakt-SUV fra Mordor.

Problemet med førsteutkastet av Juke-R som var en silhuett av deres minste crossover montert oppå 4WD-mekanikk og en 485 hesters V6 var nok at den åpenbart ikke var rask nok, kraftig nok eller gal nok. For Nissan valgte å sette Juke-R i produksjon med den 3,8-liters store V6 twinturbo-motoren fra den hvasseste versjonen av superbilen Nissan GT-R. Det betød 550 hk, 0-100 km/t på drøye tre sekunder og en toppfart rundt 280 km/t. I tillegg hadde den drivverket og dempingen fra GT-R, og et FIA-godkjent sikker­hetsbur.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

JUKE-R: En SUV utenom det vanlige. FOTO: Nissan
JUKE-R: En SUV utenom det vanlige. FOTO: Nissan

600 hestekrefter

Men nå er det klart for Juke-R 2.0, som vi har fått prøvekjøre. Den har fått enda flere hestekrefter. I tillegg til å ha gjennomgått en skikkelig overhaling, er kreftene økt til drøyt 600 hester, samme som GT-R Nismo. Dette skyldes for det meste en omkalibrering av motoren. Dermed gjør den 0-100 km/t på tre sekunder blank, og kjøreegenskapene kan beskrives som «ikke undervurderte».

Den har kortere akselavstand og høyere tyngdepunkt enn en GT-R, og er dermed ganske vinglete. Den spretter og krenger når du bruker rattet røft eller tråkker inn bremsene for hardt. Ryddig? Nei. Underholdende? Absolutt.

Og dyr. Nissan bygde to kundeversjoner av sin siste Juke-R. Og hver av dem skal ifølge ryktene ha kostet noe over fem millioner kroner. De sier at de vil gjøre det samme med Juke-R 2,0 for enhver kjøper med tilstrekkelig stor lommebok. Dette er åpenbart vanvittig mye penger. Men i disse tider teller det spesialbygde, og individualitet er tingen for bilgale milliardærer. Og stort mer individuelt enn dette blir det ikke…

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MORDOR: Mørkt som i Mordor. FOTO: Nissan
MORDOR: Mørkt som i Mordor. FOTO: Nissan

En fattig trøst

Dersom du har pengene til å kjøpe Juke-R, men ikke er blant de utvalgte, kan kanskje den langt mer blodfattige Juke Nismo RS være en liten trøst. Den skal produseres i langt større antall og har noe av det hissige utseendet til Juke-R.

Nismo RS er utstyrt med en 1,6-liters turbomotor på «bare» 218 hk, og kan leveres med forhjulstrekk og manuell girkasse eller firehjulstrekk og CVT-kasse. Prisen er 378.990 kroner - 426.990 kroner med 4x4. 

DOMMEN: Hensiktsløs, unødvendig, unyttig… og det er de gode egenskapene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KRAFTIG: Motoren yter 600 hk. FOTO: Nissan
KRAFTIG: Motoren yter 600 hk. FOTO: Nissan

Tekniske data

Pris: ikke tilgj.

Motor: 3800 ccm V6 turbo

HK: 600

Dreiemoment: Ca 650 Nm

0–100 km/t: 3,0 sek

Toppfart: Ikke oppgitt

Forbruk: Ikke oppgitt

Vekt: Ikke oppgitt

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også