Nei, dette er egentlig ingen SUV
Den har altfor mye kjøreglede til å kalles noe slik.

Nylig var vi ute og kjørte en godt påkostet Mercedes ML. Avansert firehjulstrekk for den som virkelig ønsket å utfordre bilen var i sentrum, og Mercedes forsøker på mange måter å legge seg opp til Range Rover.
Les også: Hvorfor skiller det 364.000 kroner i pris på disse?
BMW tenker på en annen måte. Ifølge tyskerne er ikke deres nye generasjon X5 en SUV - noe strengt tatt ikke forgjengerne var heller. BMW driver ikke med slik. X5 er en SAV – en Sports Activity Vehicle. Joda, det ser ut som en SUV, men den er ikke laget for den som skal kjøre terrengløypa.

Ikke mye «SUV-ete» innstillingsmuligheter her.
Du kan selvsagt justere bilens kjøreegenskaper., men her heter det ikke mud, snow og gravel. Hos BMW er innstillingene de samme som i de andre modellene: Eco, komfort eller sport. Og Sport+.
Dette er en bil som skal ose sportslighet. Kjøreglede.
KJØREGLAD - VELDIG KJØREGLAD
Og før vi går inn i forskjellene fra forrige generasjon X5, så la oss ta dette med kjøreglede først:
For mens hovedkonkurrenten Mercedes ML er en bil som gir deg en form for ro og avbalanserthet bak rattet, oppleves X5 totalt annerledes. Du føler deg som kongen på veien, og bilen er agressiv i nær alt den gjør. Den skjærer gjennom svinger på en annen måte, og kaster gjerne også litt med rumpa om du synes det er moro. Bilen er på mange måter som en valp: Ungdommelig energisk.

Den 3-liters dieselmotoren under panseret gir et herlig skyv (560 Nm v/1500 RPM), og med BMWs eminente 8-trinns girkasse, er det absolutt ingenting å utsette på drivlinjen på noen måte.
Den skaper ekstremt mye kjøreglede, selv om bilen riktignok føles tung og du sitter veldig høyt. Det å kjøre Range Rover og X5, er like forskjellig som å ta seg et glass rødvin og en spennende IPA: Begge deler er veldig allright, men likevel veldig forskjellig.
At bilen nærmest som en selvfølgelighet er utstyrt med HUD (Head-up-display), viser at dette er en bil du skal kjøre med øynene på veien.

Men det vi tok oss i å tenke var at vi ikke følte oss avslappet i bilen. Selv i komfortmodus, fant vi ikke helt den innvendige roen. Det er nærmest som om bilen snakker til deg og sier at den skal kjøres på en leken måte. Vi skal ikke si at den virker nervøs, for det er feil, men du føler alltid at den sitter klar til å ta imot neste spennende input. Du føler aldri at bilen hvisker til deg at det er greit å ta det litt rolig etter en lang dag på jobb En har det veldig bra bak rattet, men vi er overbevist om at blodtrykket vil være lavere i en ML.
INGEN REVOLUSJON - EN EVOLUSJON
Og med det har vi kommet inn på den nye generasjonen X5 opp mot den gamle. For det BMW har gjort denne gangen er ikke å skape en radikalt ny bil, men de har bygget videre på det som var bra med den forrige. Den er selvsagt vokst litt, slik alle ny biler tilsynelatende må gjøre - og resultatet er blitt en stor bil. Den er blitt litt større enn en ML, heldigvis ikke like ekstrem som Range Rover.

At bilen ikke helt er optimert for den råeste offroadkjøringen kunne vi fort legge merke til på felgene, som på vår testbil raskt fylte seg opp med snø under leken løssnåkjøring.
Men selv om bilen har vokst, er vekten redusert. Og det er kanskje denne kombinasjonen som er det viktigste med nye X5.
På utsiden er det flikket både her og der, og spesielt fronten har blitt enda mer markert, men det er absolutt ingen tvil om at en har jobbet ut fra et kjent utgangspunkt.
ØKT KOMFORT
På innsiden er det blitt mer plass, og komforten er økt opp til flere hakk - i alle fall om du koster på deg litt ekstrautstyr. Bilen er påfallende stillegående - og interiøret er på nivå som vi har blitt vant til på de andre nyere modellene til BMW.

Det hjelper også på at bilen har eminente seter, der det er utrolig lett å finne en sittestilling som er god. BMWs 8-trinns girkasse er trolig verdens beste automatiske girkasse, og gjør tilsynelatende alltid rette valg på en rask og sømløs måte – og i vår heller påkostede testbil er interiøret upåklagelig.
Noen vil kanskje mene at BMWs interiørdesign er kjedelig, men det er utrolig funksjonelt og ikke mer glorete enn det trenger å være.

At det «bare» er 256 hestekrefter fra bilens treliters dieselmotor er knapt til å tro. Mercedes ML350 har like stor motor med nøyaktig like stor effekt, men BMWs slankekur gjør at den er 0,5 sekunder raskere fra 0-100. 6,9 sekunder i en bil med dieselmotor som veier nær 2,1 tonn er imponerende.
MASSE PLASS
En av konveksensene av at X5 har vokst er at det har blitt bedre plass i baksetet - og her sitter en nå veldig bra.

Det er ikke lenge siden vi havnet i baksetet på forrige generasjon X5 i en taxi, og det var ikke galt - men det er nå enda bedre plass. Det er absolutt ingen grunn til å frykte at sjåføren har litt lange bein.

Bagasjerommet er forøvrig økt med 5 prosent, eller 30 liter fra forrige generasjon. I likhet med Range Rover er bakluka todelt, slik at du både kan ha noe å sitte på - eller rett og slett sørge for at ting ikke faller ut selv om du åpner bagasjelokket.
BEST PÅ SIN MÅTE
Om du skal føle deg som kongen på veien, og ha en gedigen SUV med masse plass som gir maskimalt med kjøreglede, så er X5 bilen for deg. Mercedes ML byr utvilsomt på mer komfort, og Range Rover er overlegen på fremkommelighet - men da også vesentlig dyrere.

Og når vi først er inne på pris: X5 starter nå på 775.000 kroner, om du går for utgaven med 2-liters dieselmotor. Denne kommer vi tilbake til ved en senere anledning, mens testbilen med treliters dieselmotor reduserer kontoen din med 929.000 kroner. Dette er riktignok før ekstrautstyr, for bilen endre med rubbel og bit på ganske nøyaktig 1,3 millioner kroner.
Da snakker vi om ekstrautstyr som spenner fra adaptivt understell, skinninteriør, M-sportspakke, glasstak, helt fantastiske LED-lys, til oppvarmet ratt, soft close på alle dører, videokameraer i alle retninger (surround view), HUD, Harman Kardon-anlegg, adaptiv cruisekontroll, kupévarmer,alarm og et hav av andre ting. Mye av den totale ekstrautstyrslisten skulle vi klart å fjerne uten for stor nedtur, men under 150.000 kroner bør du regne med om du først kjøper en bil av denne typen.
Det er penger det også.