Nå må du lære deg ordet "kontrollsanksjon"
Nye parkeringsregler er endelig ferdigstilt.

Etter utsettelse etter utsettelse etter utsettelse, melder samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at et nytt lovforslag om parkering nå endelig vil bli sendt til Stortinget for endelig godkjennelse.
- Arbeidet med både lov og forskrift ble startet opp allerede i 2005. Det viser at behovet har vært kjent lenge, men dessverre var saken uten synlig politisk fremdrift i lang tid. For dagens regjerngen har det vært svært viktig å få på plass et mer forstålig og forbrukervennlig parkeringssystem. Det har derfor vært høyt prioritert å få saken på rett så og nå fremme den for Stortinget, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

For ordens skyld la Solvik-Olsen selv frem et forslag til høring i fjor, som ble universelt slaktet, spesielt av Vegdirektoratet, og saken ble derfor igjen utsatt.
Les også: - Velkommen til virkelighetens verden, Solvik-Olsen
Lovforslaget som nå legges frem er i stor grad likt det som tidligere har vært kjent, der det blir et felles regelverk for private og offentlige instanser - og en holder på tre bøtesatser på 300, 600 og 900 kroner.
Hele lovforslaget kan du se her.
Et av de store stridstemaene har utrolig nok vært hva en parkeringsbot egentlig skal hete. Frem til nå har det vært "kontrollavgift" som har vært det formelle ordet, men det blir nå skrotet.
- Departementet tilrår at begrepet «kontrollsanksjon» videreføres, siden «differensieringssanksjon» og «forholdsmessighetssanksjon» vil kunne fremstå som uforståelig for publikum, skriver departemenetet til Stortinget.
Dermed må du i fremtiden forsøke å unngå å få en "kontrollsanksjon".
Om du skulle få en kontrollsanksjon, skal du klage til en ny klageinstans, som nå alle parkeringsselskaper - også de offentlige - blir en del av.