Nå blir legenden helt ny

Lettvektsbilen blir mye lettere.

Publisert

Det er ikke mange biler som har et så godt rykte på seg som Mazda MX-5. Lav pris, cabriolet, trygg som banken (før finanskrisen) og utrolig engasjerende kjøreegenskaper har gjort at bilen bringer frem gode minne for alle som er glad i bil.

Og det er noe som heter «if it ain't broken, don't fix it», så Mazda har i grunn ikke gjort store endringer på bilen. Dagens generasjon dukket opp i 2005, og Mazda har stort sett holdt seg til å lage «spesialversjoner» (les: en unnskyldning for å selge samme bilen en gang til) hvert år siden - samt en mindre facelift i 2008.

Bilen har havnet verdensrekorden når det kommer til salgstall på en roadster.

Men nå er tiden endelig kommet for å en fjerde generasjon, og denne gangen er det et samarbeidsprosjekt mellom Alfa Romeo og Mazda. De to merkene skal lage hver sin versjon av bilen med sine egne motorer, og til dels eget designspråk - mens alt på undersiden er laget av Mazda.

Og nå har Mazda løftet på sløret av hva som nå omtales som 2016 Mazda MX-5 Miata.

Foreløpig er det utrolig lite detaljer som er sluppet ut, men Mazda skryter av at de har kuttet vekten på den nye bilen med rundt 100 kilo sammenlignet med dagens versjon. I en bil som allerede oppleves som ganske lett, er dette noe vi virkelig ser frem til.

Hva som skal drive bilen fremover er ikke offentliggjort, men Mazda skryter høyt og lavt av sin sekkebetegnelse SkyActive, som i praksis handler om å gjøre eksisterende teknologi mer effektiv - fremfor å finne opp hjulet på nytt.

I en pressemelding snakker de om en «spesielt tunet» bensinmotor. At det da er snakk om den samme motoren som du i dag finner på Mazda3, er vel neppe risikabelt å gjette.

Men det store nå er egentlig designet, og her er vi på grenset til forfjamset. På én måte oppleves bilen som en skikkelig feminin tass, og vi får visse assosiasjonser til BMW Z3. Samtidig har den spesielt en illsint front.

Hva tenker dere?