Mercedes lanserer hydrogen-versjon av sin folke-SUV
Blir en skikkelig hybrid.

Noe av piffen har gått ut av hydrogenbølgen i bilbransjen, etter at det ser ut til at elbiler får bedre rekkevidden, og bedre pris, raskere enn mange har trodd.
Toyota har begynt å tvile på sin egen hydrogensatsing ved å begynne å forske på elbil, og flere andre produsenter har nærmest skjøvet fra seg teknologien.
Har ikke gitt opp brenselcelle
Men nå viser Mercedes at de fortsatt har tro på at hydrogen kan være fremtiden. På bilmessen i Frankfurt har selskapet lansert en ny utgave av sin folke-SUV som har fått navnet F-cell.

Ifølge Mercedes har de klart å redusere kostnaden dramatisk fra deres forrike hydrogenbil, som var basert på B-klassen, gjennom å redusere bruken av platina i brenselcellen med hele 90 prosent.
Noen pris er derimot ikke annonsert ennå.
En ladbar hybrid
Bilen bygger langt på vei på det vi kjenner fra den ladbare hybriden GLC 350e, men Mercedes har byttet ut bensinmotoren og økt kapasiteten på batteriet.
Bilen er utstyrt med et li-ion batteri på 13,8 kWh, noe som skal gi bilen en ren batterielektrisk rekkevidde på 49 kilometer.

Men det er fra 4,4 kg hydrogen mesteparten av bilens rekkevidde skal komme fra. Med fulle tanker, snakkes det om 437 km rekkevidde - men i motsetning til en elbil, kan hydrogentanker fylles opp på et par minutter.

Elmotoren skal yte 200 hestekrefter og 350 Nm.
Lanseringen blir trolig en gang i løpet av 2018. Noen pris i Norge er ikke kjent, men at det kommer til å selges noe av den er vi ganske sikre på. Blant annet skal ikke hydrogenbiler kastes ut av kollektivfeltet.