Tuning: Brabus 700 4x4²

Vi tuller ikke, den har gull under panseret

Gull kan brukes til så mangt.

Pluss ikon
HØYT HEVET: Voldsomme ytelser og spesifiksjoner - og langt navn: Dette er Brabus 700 4x4² "one of ten" Final Edition
HØYT HEVET: Voldsomme ytelser og spesifiksjoner - og langt navn: Dette er Brabus 700 4x4² "one of ten" Final Edition Foto: Brabus
Sist oppdatert

Tyske Brabus er blant de største spesialistene på Mercedes, og da dreier det seg om tuning som spesialkompetanse. Skal du ha det absolutt mest vanvittige innen Mercedes-ytelser, er Bottrop stedet - en by i delstaten Nordrhein-Westfalen. Der holder Brabus GmbH til. Selskapet er verdens største uavhengige tuningselskap, og ble grunnlagt i 1977 av Bodo Buschmann. Buschmann døde tidligere i år, 62 år gammel.

BASERT PÅ MERCEDES: G700 HK: Brabus-en minner veldig om Mercedes-AMG G500 4x4² , men skal være basert på G63.
BASERT PÅ MERCEDES: G700 HK: Brabus-en minner veldig om Mercedes-AMG G500 4x4² , men skal være basert på G63. Foto: Brabus

Fra dette hjørnet av verden kommer det jevnlig spesialkomponerte biler med avsindige ytelser. Siste skrik fra Bottrop er Brabus 700 4x4² "one of ten" Final Edition. Den er basert på Mercedes G 63 (W 463-serie), men minner veldig om Mercedes-Benz G500 4×4². Den ble vist frem for første gang som en såkalt showcar i 2015, men responsen og etterspørselen var så stor at Mercedes satte den i produksjon. Men i oktober 2017 var det slutt, og antall G500 4×4² i sirkulasjon er dermed begrenset. Modellen er blitt et samleobjekt. Den har en 4,0-liters V8 biturbo som produserer 410 hk og et dreiemoment på 610 Nm. Motoren er den same som i superbilen AMG GT.

<b>GULL</b>: Gull er godt for prestasjonene.
GULL: Gull er godt for prestasjonene. Foto: Brabus

Men dette var ikke nok for Brabus, som dermed tok grep på den 5,5-liter store motoren i G 63. Blant annet ble de to AMG-turboene byttet ut med Brabus' egenutviklede turboladere som har større kompressorenhet og produserer høyere trykk. Innsug og rør er gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

<b>WIDESTAR</b>: Dersom du kan ofre noen av offroad-egenskapene, så har Brabus 700 Widestar den samme motoren, men høyere toppfart og akselerasjon. Den skal greie 0-100 km/t på 4,3 sekunder, og toppfarten er begrenset til 240 km/t.
WIDESTAR: Dersom du kan ofre noen av offroad-egenskapene, så har Brabus 700 Widestar den samme motoren, men høyere toppfart og akselerasjon. Den skal greie 0-100 km/t på 4,3 sekunder, og toppfarten er begrenset til 240 km/t. Foto: Brabus

Sterk og tørst

Og for noen ytelser. Motoren produserer 515 kW/700 hk og et dreiemoment på 960 Nm. Det er mye mer enn mange superbiler kan varte opp med. Denne veggen av en bil med enorm bakkeklaring skal greie 0-100 km/t på fem sekunder. Den er dermed raskere og sterkere enn enn Rolls-Royce Cullinan. Toppfarten er elektronisk sperret på 210 km/t. Det er gjort av hensyn til offroad-dekkene fra Pirelli (Scorpion ATR) i størrelsen 325/55 R 22 som ikke tåler høyere hastigheter.

Som ytelsene er også CO2-utslippet og forbruket formidable. Her snakker vi 331 g/km, og et oppgitt blandet forbruk på 1,4 liter på mila. Ved bykjøring må du regne med nærmere to liter per mil.

<b>GRUNNLEGGER</b>: BRABUS GmbH er i dag verdens største uavhengige tuningselskap, og ble grunnlagt i Bottrop i 1977 av Bodo Buschmann (bildet). Buschmann døde tidligere i år, 62 år gammel. Foto: Brabus
GRUNNLEGGER: BRABUS GmbH er i dag verdens største uavhengige tuningselskap, og ble grunnlagt i Bottrop i 1977 av Bodo Buschmann (bildet). Buschmann døde tidligere i år, 62 år gammel. Foto: Brabus

Det er lite å si på terrengegenskapene til Brabus 700 4x4². Den har permanent 4x4, reduksjonsgir og tre låsbare differensialer.

Som Unimog har den portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øker bakkeklaringen. Det spesialkomponerte Brabus-understellet er justerbart, og bakkeklaringen er på maks 60 centimeter. Akselavstanden er på 2,85 meter og overhenget beskjedent.

Noen billig bil blir Brabus 700 4x4² "one of ten" Final Edition selvsagt ikke. Prisen i Tyskland er 248 710 euro. Ved å bruke Skatteetatens importkalkulator ender vi opp rundt 4,4 millioner kroner.

<b>RÅTT</b>: Blant de sprøeste bilene som er kommet ut av produksjonshallene i Bottrop er Brabus 800 Rocket, som selskapet i 2011 hevdet var verdens raskeste sedan med en toppfart på 370 km/t. For øvrig: 800 hesterkrefter og et dreiemoment på 1420 Nm.
RÅTT: Blant de sprøeste bilene som er kommet ut av produksjonshallene i Bottrop er Brabus 800 Rocket, som selskapet i 2011 hevdet var verdens raskeste sedan med en toppfart på 370 km/t. For øvrig: 800 hesterkrefter og et dreiemoment på 1420 Nm. Foto: Brabus

Denne saken ble første gang publisert 31/12 2018, og sist oppdatert 02/01 2019.

Les også