Tuning

Skal du importere den må du ut med minst 5,7 millioner kroner

Dreiemomentet er på massive 1500 Nm.

Sist oppdatert

Mercedes S 65 AMG Coupé med sine 630 hk og 1000 Nm er i utgangspunktet ingen sinke, men dersom den likevel skulle føles litt treg så har den tyske spesialisten Brabus løsningen. På Brabus Rocket 900 Coupe er sylindervolumet på V12-motoren med biturbo økt fra 6,0 til 6,3 liter noe som gir mer slagkraft.

Som for oss mennesker er luft nødvendig for en forbrenningsmotor. Og kjernevirksomheten til Brabus er på sett og vis å øke lufttilførselsen med optimal temperatur.

De to AMG-turboene er derfor erstattet med Brabus' egne turboladere med større kompressorenhet og større turbin.

Motoren har også to nyutviklede luftfilterhus med større åpning på luftinntakene og spesiallagde luftfiltre. Innsug og rør er gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RASK: Mercedes S 65 Coupe med 900 hk. FOTO: Brabus
RASK: Mercedes S 65 Coupe med 900 hk. FOTO: Brabus

Nesten som Bugatti

Brabus Rocket 900 yter som navnet antyder 900 hk, og det ved 5500 omdreininger.

Dreiemomentet i nye Bugatti Chiron er oppgitt til 1600 Nm. I Brabus-Mercedesen er dreiemomentet på «beskjedne» 1500 Nm ved 4200 omdreininger. Men kreftene er elektronisk begrenset til 1200 Nm for at ikke girkasse og veivaksel skal bli slitt i fillebiter.

Brabus-en skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder, 0-200 på 9,1 sekunder og toppfarten er oppgitt til 350 km/t.  Du kan få den med 22-tommers felger med 255/30 ZR 22-dekk foran og 295/25 ZR 22 bak.

Har du en Mercedes S 65 Coupe kan du sende den til Brabus for full pakke. Har du ikke en S 65 Coupe kan hele bilen med Brabus-oppgradering bestilles av tyskerne.

Prisen er ikke oppgitt, men selskapet har en Brabus 850 til salgs. Den har 850 hk og er basert på S 63 Coupe. Pris: 402 000 euro, cirka 3,9 millioner kroner.

Skal du ta den inn til Norge viser Skatteetatens importkalkulator at du må punge ut med cirka 5,7 millioner kroner, nesten to millioner er avgifter.

MER POWER:Konkurrenten G-Power har et alternativ. G-Power er kanskje mest kjent for å tune BMW-er, men har denne gangen tatt for seg en Mercdes S 63 AMG Coupé. Bilen har fått G-Powers egen Bi-Tronik 5 V1-oppgradering, som gjør V8 biturbo-motoren yter 705 hk i stedet for 585 hk. Dreiemomentet er økt fra 900 til 1000 Nm, og 0-100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder.
MER POWER:Konkurrenten G-Power har et alternativ. G-Power er kanskje mest kjent for å tune BMW-er, men har denne gangen tatt for seg en Mercdes S 63 AMG Coupé. Bilen har fått G-Powers egen Bi-Tronik 5 V1-oppgradering, som gjør V8 biturbo-motoren yter 705 hk i stedet for 585 hk. Dreiemomentet er økt fra 900 til 1000 Nm, og 0-100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder.

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også