MDG har stilt ultimatum om E18 - sier de ikke har noen løsninger
Vil nekte Akershus å få det som de vil - og har ingenting å tilby.

E18 vest for Oslo er i ferd med å bli en politisk, gordisk knute.
Oslopakke 3, som er grunnlaget for all samferdselsutbygging og finansiering av kollektivtransporten i hovedstadsområdet, er et eneste stort kompromiss mellom Oslo og Akershus.
Les også: E18 Vestkorrioden stoppes - Akershus fylkeskommune fortviler
Det som har reddet gigantpakken, er at Akershus har fått medhold i at E18 skal bygges i tunnel under store deler av Asker og Bærum av byutviklingshensyn.
Les også: Dette blir Norges klart dyreste veiprosjekt

Forutsetning for kollektiv-satsing
Da Ruter la frem sine fremtidsplaner i august, var det også en forutsetning at E18 skulle bygges. Årsaken er at den vil gi betydelig bedre fremkomlighet for bussen.
Les også: Ekstremt utbygging av vei og bane i Oslo vil koste minst 130 milliarder
Det nye byrådet i Oslo har derimot programfestet at alt arbeid med veien må stanses, og at det ikke kommer på tale å bygge en ny vei som gir kapasitetsøkning.
I byrådserklæringen står det at «byrådet er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelastning, støy og forurensning på dagens E18, herunder løsninger for byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad. Forutsetningen er en miljøvennlig, knutepunktbasert utvikling og at veikapasiteten ikke økes».
MDG melder også at dette er et ultimatum for dem.
Les også: MDG truer med å trekke seg fra byregjeringen
Ingen kapasitetsøkning - ingen tunnel
Men som Statens vegvesen fortalte til Side3 tidligere denne uken:
De kan ikke legge E18 i tunnel uten en viss kapasitetsøkning.
Les også: - Ny E18 må ha høyere kapasitet grunnet sikkerhet og helse
Vil ikke ha bussvei
Men hva betyr det at veikapasiteten ikke skal øke?

Miljøpartiets nye bystyrerepresentant i Oslo, Eivind Trædal, bekrefter nå at de er imot enhver utbygging av kapasiteten på strekningen - inkludert bussveiene som er en del av E18-utvidelsen.
- Hvis det frigjør plass til flere biler på eksisterende felter, ja, melder han på Twitter i en utveksling med Side3.
- Altså må man omprioritere gjeldende areal, heller enn å utvide veien, sier Trædal.
Har ingenting å tilby Akershus
- Det Akershus vil er jo å få veien under bakken. Det går ikke uten kapasitetsutvidelse. Hva har dere å tilby i stedet?
- Da må vi eventuelt se på andre tiltak, svarer Trædal.
- Hva er disse andre tiltakene?
- Å ikke bygge tunneler som krever kapasitetsutvidelse.
- Men da får ikke Asker og Bærum det de faktisk ønsker ut av veien. Hva vil dere tilby i stedet?
- Vi får se i forhandlingene hvordan vi kan sikre deres behov og våre samtidig. Å forbedre forholdene i Asker og Bærum på en måte som øker trafikken i Oslo er ingen god løsning.
- Men du kan ikke svare på hva det eventuelt vil innebære? Dere vil bare si nei til det som har vært forutsetningen for Oslopakke 3?
- Vi sier nei til et forslag som bryter med klimaforliket og med Oslos mål for bilreduksjon og klimakutt ja.
- Dere har altså ikke noen alternative løsninger å tilby?
- Alternativet er en løsning som ikke innebærer kapasitetsøkning. Partiene lager ikke utredninger, men nå får vi mulighet til det.
- Vegvesenet sier det da ikke er mulig med tunnel.
- Så får vi diskutere det videre. Byrådets standpunkt er klart, slår han fast.
Les også: MDG nekter å svare på om de vil stenge Stortingsgarasjen