MDG har stilt ultimatum om E18 - sier de ikke har noen løsninger

Vil nekte Akershus å få det som de vil - og har ingenting å tilby.

E18 er i ferd med å bli en stor politisk hodepine.
Publisert

E18 vest for Oslo er i ferd med å bli en politisk, gordisk knute.

Oslopakke 3, som er grunnlaget for all samferdselsutbygging og finansiering av kollektivtransporten i hovedstadsområdet, er et eneste stort kompromiss mellom Oslo og Akershus.

Les også: E18 Vestkorrioden stoppes - Akershus fylkeskommune fortviler

Det som har reddet gigantpakken, er at Akershus har fått medhold i at E18 skal bygges i tunnel under store deler av Asker og Bærum av byutviklingshensyn.

Les også: Dette blir Norges klart dyreste veiprosjekt

E18 slik den er planlagt forbi Sandvika, med tilkobling til E16.

Forutsetning for kollektiv-satsing

Da Ruter la frem sine fremtidsplaner i august, var det også en forutsetning at E18 skulle bygges. Årsaken er at den vil gi betydelig bedre fremkomlighet for bussen.

Les også: Ekstremt utbygging av vei og bane i Oslo vil koste minst 130 milliarder

Det nye byrådet i Oslo har derimot programfestet at alt arbeid med veien må stanses, og at det ikke kommer på tale å bygge en ny vei som gir kapasitetsøkning.

I byrådserklæringen står det at «byrådet er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelastning, støy og forurensning på dagens E18, herunder løsninger for byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad. Forutsetningen er en miljøvennlig, knutepunktbasert utvikling og at veikapasiteten ikke økes».

MDG melder også at dette er et ultimatum for dem.

Les også: MDG truer med å trekke seg fra byregjeringen

Ingen kapasitetsøkning - ingen tunnel

Men som Statens vegvesen fortalte til Side3 tidligere denne uken:

De kan ikke legge E18 i tunnel uten en viss kapasitetsøkning.

Les også: - Ny E18 må ha høyere kapasitet grunnet sikkerhet og helse

Vil ikke ha bussvei

Men hva betyr det at veikapasiteten ikke skal øke?

MDGs nye bystyrerepresentant Eivind Trædal (t.h), her ved siden av Bård Vegar Solhjell.

Miljøpartiets nye bystyrerepresentant i Oslo, Eivind Trædal, bekrefter nå at de er imot enhver utbygging av kapasiteten på strekningen - inkludert bussveiene som er en del av E18-utvidelsen.

- Hvis det frigjør plass til flere biler på eksisterende felter, ja, melder han på Twitter i en utveksling med Side3.

- Altså må man omprioritere gjeldende areal, heller enn å utvide veien, sier Trædal.

Har ingenting å tilby Akershus

- Det Akershus vil er jo å få veien under bakken. Det går ikke uten kapasitetsutvidelse. Hva har dere å tilby i stedet?

- Da må vi eventuelt se på andre tiltak, svarer Trædal.

- Hva er disse andre tiltakene?

- Å ikke bygge tunneler som krever kapasitetsutvidelse.

- Men da får ikke Asker og Bærum det de faktisk ønsker ut av veien. Hva vil dere tilby i stedet?

- Vi får se i forhandlingene hvordan vi kan sikre deres behov og våre samtidig. Å forbedre forholdene i Asker og Bærum på en måte som øker trafikken i Oslo er ingen god løsning.

- Men du kan ikke svare på hva det eventuelt vil innebære? Dere vil bare si nei til det som har vært forutsetningen for Oslopakke 3?

- Vi sier nei til et forslag som bryter med klimaforliket og med Oslos mål for bilreduksjon og klimakutt ja.

- Dere har altså ikke noen alternative løsninger å tilby?

- Alternativet er en løsning som ikke innebærer kapasitetsøkning. Partiene lager ikke utredninger, men nå får vi mulighet til det.

- Vegvesenet sier det da ikke er mulig med tunnel.

- Så får vi diskutere det videre. Byrådets standpunkt er klart, slår han fast.

Les også: MDG nekter å svare på om de vil stenge Stortingsgarasjen