Lyst på ny elbil? Så lang tid tar det før du får bil
Dette legger en solid demper på elbil-salget.

Med alle fordelene som elbiler har, hvorfor er ikke mer enn 20-25 prosent av nybilsalget i Norge elbiler?
Svaret på det spørsmålet er ganske enkelt at nordmenns appetitt for elbiler er betydelig større enn det bilprodusentene er i stand til å levere.
Les også: Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om
Dette har igjen ført til at prisene på brukte elbiler har holdt seg svært høyt.
Les også: Brukte elbiler selges til nesten full pris
Men hvor lange er egentlige ventetiden?
Motormagasinet har gått gjennom leveringstidene til de mest populære elbilene i Norge, og resultatet viser klart at det nå er vrient å få en elbil med det første. Under har vi samlet leveringsoversikten, som er utvidet med informasjon Side3 sitter på.
Elbiler: Dette er bilene som gir deg mest rekkevidde for pengene
- BMW i3: 2-3 måneder
- VW e-Golf: 7-9 måneder
- VW e-Up: 6-7 måneder
- Renault Zoe: Levering i mai (5 måneder)
- Opel Ampera-e: Har stoppet salget grunnet lang leveringstid, siste opplysninger var 2019
- Gamle Nissan Leaf: I utgangspunktet utsolgt, men et fåtall biler kan være hos forhandlere
- Nye Nissan Leaf: Mai til juli (5-7 måneder) avhengig av utstyrsgrad
- Mercedes B250e: Utsolgt, produksjon stoppet
- Ford Focus: Lagerførte biler i de fleste forhandlere, utgående modell
- Hyundai Ioniq: 6-12 måneder
- Hyundai Kona: Bestilling ikke åpnet
- Smart Electric: På lager
- Tesla Model S/X: Tesla opplyser ikke tid, men vi vet det for tiden er 3-5 måneder
- Tesla Model 3: Bestilling ikke åpnet, trolig 2019 om du bestiller i dag
- Audi e-Tron: Ikke kjent, kanskje før 2019
- Jaguar i-Pace: Leveringer starter i mars, men uvisst når nye kunder får bil
- Kia Soul: 1-3 måneder, men du kan finne biler på lager
- Citroën C-zero (trillingbilen): Bilder på vei til lager