Koenigsegg One: 1: Skal bli verdens raskeste bil
Det er en spesiell grunn til at den blir kalt en «megabil».

Du har hørt om personbil, sportsbil, superbil og kanskje også hyperbil. Alt sammen er et slags begrep for hvor "gal" bilen er.
Nå kommer det imidlertid en helt ny bil, som produsenten mener skaper sin egen betegnelse. Megabil!
Og tro det eller ei, men den kommer fra våre ellers så snusfornuftige naboer i øst! Det er nemlig svenske Koenigsegg som står bak det de selv mener er verdens råeste bil – One: 1.

LES OGSÅ: Ikke råd til verdens raskeste? Lag den selv!
Megasterk
Modellen har vært omtalt en god stund allerede, men nå er den offisiell, i forbindelse med bilutstillingen som avvikles i Genéve neste uke.
Og det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor dette er en bil som vil by på eksepsjonelle ytelser. Effekt-vekt-forholdet er nemlig, slik navnet antyder, 1 til 1. Altså at hver av de 1.360 hestekreftene i bilen kun har ett kilo vekt å drasse på.
Det er også i antall hestekrefter at vi finner forklaringen på begrepet megabil. 1.360 hk tilsvarer nemlig 1.000 kilowatt – eller en MEGAwatt...
SE VIDEO: Denne superbilduellen har mange ventet på
Megadyr
Kort sagt betyr alt dette at bilen blir fjollete rask. Ja, Koenigsegg mener det skal være verdens raskeste serieproduserte bil.
La oss imidlertid dvele litt ved begrepet "serieprodusert": Vi snakker nemlig ikke om en volummodell her. Neida, seks (6) stykker er alt som blir produsert – og alle er solgt til kjøpere som har punget ut rundt 22,5 millioner svenske kroner.
Hva bilen ville kostet inkludert norske avgifter skal vi ikke engang tenke på. Trolig finnes det ikke et så høyt tall...
Tre av bilene er solgt til Europa, mens tre andre skal leveres i Kina.
Se hva som skjer når du putter en superbil-motor inn i en varebil
440 km/t
Men tilbake til bilen og ytelsene. V8-eren som går på entanol har et dreiemoment på 1.400 nm – og selv om det ikke er oppgitt noen offisiell toppfart, skal bilen være god for over 440 km/t.

I slike hastigheter vil bakketrykk være viktig. Det sørger en gigantisk vinge bak på bilen for – i 260 km/t skaper den nemlig 610 kilo marktrykk.
One: 1 er den første bilen i verden med en vinge der festene er oppå og ikke under. Dette er slik for å bedre aerodynamikken.
Les også: Superbilen kan fås med skiboks!
2G og 3G
Det snakkes mye om at bilen tåler å presses sideveis i 2G – men den har også 3G. Ja, nettverket, altså.
Dette registrerer når du nærmer deg en racingbane – og justerer deler av bilens innstillinger for å tilpasse seg denne spesifikke banen.
Det trådløse nettet skal også brukes til å oppdatere software på bilen.
Les også: Overlevde Mustang-krasj i 426 km/t
20 sekunder
Selv om det ikke er sagt noe konkret om akselerasjonstall, er målsettingen at One: 1 skal sette verdensrekorder over en lav sko – for eksempel på øvelsen 0–200 km/t, 0–300 km/t og 0–400 km/t.
Ifølge svenske Teknikens Värld skal det være snakk om ca. 20 sekunder på sistnevnte øvelse. Da er det bare å holde seg fast – og passe på at du ikke blir dratt ut av ditt gode skinn ...
Bilen skal vises offentlig for første gang i Genéve. Skal du sikre deg et glimt av den, er det trolig din beste, og kanskje eneste mulighet...
Denne saken ble først publisert på Broom.no. Les også:

Har du lyst på en vannskadet superbil?
NYT: Så heftig høres en superbil i tunnel ut