kjøp av brukt elbil

Dette bør du sjekke når du kjøper elbil

Færre bevegelige deler skulle bety at elbilene er mindre utsatt for feil og slitasje. Eller?

Pluss ikon
VIKTIG SJEKKPUNKT: Bilens historie er et av flere viktige sjekkpunkter ved kjøp av brukt elbil. Denne Nissan Leaf er fem år gammel.(FOTO: Terje Bjørnsen)
VIKTIG SJEKKPUNKT: Bilens historie er et av flere viktige sjekkpunkter ved kjøp av brukt elbil. Denne Nissan Leaf er fem år gammel.(FOTO: Terje Bjørnsen)

Jeg har kjørt mange bruktbiler opp gjennom årene, men dette er den første godt brukte elbilen jeg har satt meg bak rattet i. En Nissan Leaf med 3 år og 81 000 kilometer på baken. Lang distanse på relativt kort tid uansett biltype, men ganske oppsiktsvekkende for en elbil man forbinder med korte reiser:

– Denne har vært brukt som pendlerbil og er kjørt 10–12 mil tur-retur jobb på hverdagene, forklarer Didrik Bergman Hansen. Han er salgssjef for bruktbil hos Birger N. Haug i Bærum og har solgt mange brukte Nissan Leaf de siste årene.

– Leaf er med god margin den mest populære bruktbilen hos oss, sier Hansen. Da det fortsatt var få brukte elbiler på markedet tok det bare 1–3 dager å få Leaf ut av døra igjen. Nå er situasjonen noe mer normal, men ifølge Hansen vil bilen jeg kjører neppe stå i butikken mer enn en uke eller to før en ny eier er på plass.

Nissan Leaf er i slutten av livssyklusen og ikke den mest attraktive elbilen på markedet med tanke på egenskaper. Men som bruktbil er saken annerledes, sammenlignet mot andre tre-fire år gamle elbiler er Nissan Leaf fortsatt på høyden.

Jeg blir overrasket over hvor god kvalitetsfølelsen er, sammenlignet med andre bruktbiler med tilsvarende kjørelengde. Her er ingen ulyder og bilen kjennes like fast i fisken som nye Leaf vi har kjørt på test. Da Leaf kom på markedet i 2011 var det stor usikkerhet rundt hvor lenge batteripakkene ville vare og hvor mye kapasitet som ville gå tapt etter hvert som bilen ble eldre.

Nissan utsteder en tilstandsrapport på batteriet og for vår bil er det stort sett toppscore på alle felter. Jeg lader opp og kjører bilen på vår faste 84 kilometer lange forbruksrunde for elbiler. Det er ingen negative overraskelser på lur. Bilen lader til 100 % kapasitet og klarer runden med resultater på linje med nye Leaf-modeller vi har testet. Med rundt 0 grader i luften og ellers gode kjøreforhold bruker den 1,4 kWh per mil, noe som ifølge våre utregninger vil gi en rekkevidde på drøyt 140 km.

– I tillegg til å være populær, er også Nissan Leaf den bruktbilen vi har minst problemer med, sier Didrik Bergman Hansen. – Vi har registrert at folk tilsynelatende er litt mer uvørne med Leaf, derfor er det smart å sjekke at bilen er fri for riper, småskader og parkeringsbulker, avslutter han.

Sjekkpunkter ved kjøp av brukt elbil

Med hjelp fra Norsk elbilforening og NAF har vi lagd en huskeliste for deg som er på jakt etter en brukt elbil.

  • BILENS HISTORIE: Er bilen kjøpt ny i Norge, eller er den førstegangsregistrert i et annet land? Dette er viktig for spesifikasjonene – biler tatt inn utenfor regulære importørkanaler, kan mangle «nordiske spesifikasjoner» (mer om dette under Leaf- og i3-omtalen). Dessuten kan de ha dårligere garanti, og merkeforhandlere kan ikke alltid ta service på dem.
  • GARANTI: Sjekk hva som er igjen av garantitid og/eller kjørelengde for batterigarantien. Batteripakken er det dyreste på en elbil. Til gjengjeld må batteripakker svært sjelden byttes.
  • BATTERIKONTROLL: En batteridiagnose kan fortelle om restkapasitet og om svakheter i celler i enkeltmoduler. Den svakeste cellen styrer lading og utlading. Som regel kan moduler byttes ut enkeltvis. Spør selger om hvordan bilen er blitt ladet. Mye hurtiglading og fullading kan redusere restkapasiteten raskere. Merkeverksteder kan avdekke bilens ladehistorie.
  • LADEUTSTYRET: Sjekk tilstand og slitasje på alle kabler. Kontroller kontaktpunktene.
  • BESKYTTELSE: Sjekk chassis og isolasjon rundt batteri og elektrisk anlegg.
  • RESTEN AV BILEN: Gå over resten av elbilen som en hvilken som helst bil. Særlig bremsene bør sjekkes, for de brukes ofte lite i elbiler (pga. regenereringens bremseeffekt). Sjekk for rustne skiver og klosser som ikke trekker seg tilbake. Ta en prøvetur og lytt etter ulyder, særlig fra understellet.

Nissan Leaf

LYST INTERIØR: De første Nissan Leaf-bilene kom kun med lyst interiør. Det er mulig at det ikke ser pent ut fem år etter. (FOTO: Terje Bjørnsen)
LYST INTERIØR: De første Nissan Leaf-bilene kom kun med lyst interiør. Det er mulig at det ikke ser pent ut fem år etter. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Knut Arne Marcussen er importørens røst i kraft av å jobbe i Nissans kommunikasjonsavdeling i Norge. Like fullt sier han ting vi ville ha lyttet til. Nissan Leaf er Norges mest utbredte elbil med nærmere 30 000 registrerte biler. – Bruktmarkedet for Leaf er todelt; de som var nye i Norge, og de som er bruktimportert. De siste skal være billigere, særlig de som kommer fra USA. De har ikke samme spesifikasjoner som Leafene som er blitt solgt nye i Norge. Du kan få problemer med funksjonen til radio og navigasjon, og enda viktigere: Ofte mangler de et varmeskjold rundt batteriet som er avgjørende for rekkevidden om vinteren, sier Marcussen. Om bilen har lyktespylere, er det en indikasjon på at den har nordisk spesifikasjon. Pass dessuten på at bilen har fulgt serviceprogrammet. Da vil for eksempel eventuelle feil med bremser være rettet. Importørens erfaringen med Leaf så langt er at den har hatt få feil. Nissan har kun måttet bytte «svært få» batteripakker. Importøren setter i disse dager i gang et bruktbilprogram der batteritilstanden til en brukt Leaf er blant punktene som blir dokumentert.

Tesla Model S

SJEKK: Det er mange små elmotorer i en Tesla, for eksempel de som trekker inn dørhåndtakene. Det er lurt å sjekke funksjonen til alle disse. (FOTO: Terje Bjørnsen)
SJEKK: Det er mange små elmotorer i en Tesla, for eksempel de som trekker inn dørhåndtakene. Det er lurt å sjekke funksjonen til alle disse. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Satheesh Varadharajan er styreleder i Tesla-eiernes klubb i Norge (Tesla Owners Club Norway), som har drøyt 2000 medlemmer. Klubben har dessuten 8000 medlemmer på sin åpne Facebook-gruppe. Selv har han eid Model S fra 2013 og frem til i fjor. – Du får bedre sammenskrudde biler enn Tesla. Det har vært og er en del småting, men totalinntrykket er at Tesla ordner opp, sier Varadharajan. «Småtingene» kan handle for eksempel om lekkasjer på grunn av dårlige pakninger, feil med lykter og bremseskiver. Alle Teslaer som er solgt i Norge, er fortsatt omfattet av nybilgaranti. Klubbens medlemmer har noen ganger meldt inn ulik praksis ved de forskjellige Tesla-sentrene når det gjelder hva som er slitedeler, men som oftest har det ordnet seg. I 2014 måtte Tesla bytte motor i mange biler. Ifølge Varadharajan finnes det fortsatt biler der motoren ikke er byttet. – Det er ingen grunn til å bytte om motoren virker slik den skal. Gjennom en samarbeidsavtale med NAF har organisasjonen sjekket åtte brukte Model S i Oslo og seks i Bergen. – Det viser seg at det faktisk er veldig lite feil som går igjen. Men noen har vært uheldige og har fått mandagsbiler, sier Varadharajan.

BMW i3

HISTORIE: Service- og verkstedshistorikk er det aller viktigste å sjekke ved en brukt i3, ifølge BMW selv. Bare noen få i3-er er bruktimportert. De har andre spesifikasjoner enn norske. (FOTO: Terje Bjørnsen )
HISTORIE: Service- og verkstedshistorikk er det aller viktigste å sjekke ved en brukt i3, ifølge BMW selv. Bare noen få i3-er er bruktimportert. De har andre spesifikasjoner enn norske. (FOTO: Terje Bjørnsen )

Marius Tegneby er informasjonssjef hos BMW Norge. Vi spurte ham: Hva ville du bedt en venn på jakt etter en brukt i3 sjekke ekstra nøye? – Som alltid med bruktbil er det service- og verkstedhistorikk som gjelder, sier han. BMW elbil skal på service minimum hver 24 måned, men bilen har systemer som melder fra om service trengs før. I motsetning til mange andre elbiler er bruktimporten av i3 beskjeden. I alt dreier det seg ikke om mer enn et 80-talls biler siden den kom i 2014 (til og med april i år). – Biler importert/levert av oss, har setevarme og DAB som standard. Med setevarmer følger også batterivarmer. Dette skiller seg fra andre markeder, sier Tegneby, som understreker at elbiler som skal brukes i Norge, bør ha batterivarmer. BMW-verksteder kan måle batterikapasitet, og hvis celler er skadd, byttes en cellemodul med 12 celler. Det koster ca. 20 000 kroner per modul. BMW i3 har spesiell oppbygning med mye karbonfiber i konstruksjonen. Etter sammenstøt kan BMWi-verksteder avdekke om reparasjon er nødvendig. Obs: Karbonfiberverksted finnes bare i Stavanger og Oslo.

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2017.

Les også