Kia Stonic: Denne nyheten viser en viktig trend

Stonic er ny og kompakt crossover fra Kia.

NY CROSSOVER: Kia gjøre seg klare til å lansere en helt ny kompakt crossover, Stonic heter den.
Publisert

Veldig mye har handlet om SUV i bilbransjen de siste tiårene. Denne biltypen har tatt store markedsandeler, ofte på bekostning av de tradisjonelle familiebilene.

De siste årene har trenden gått mot stadig flere mindre SUV-er, eller crossovere som de også kalles.

Dette er i praksis en mellomting mellom SUV og "vanlig" personbil. De er mer høybygget, har ekstra bakkeklaring og i noen tilfeller også mulighet for 4x4.

Designmessig skiller de seg klart ut fra andre småbiler. De ser rett og slett større ut, uten at det i praksis trenger å være så store forskjeller.

Mange konkurrenter

Kundene har kastet seg over dem og for bilprodusentene er det også en annen hyggelig bi-effekt av dette. De tjener i gjennomsnitt en god del mer på å selge crossovere, enn småbiler.

Det har mange oppdaget etter hvert, sist ut er Kia som akkurat har sendt ut de første skissene av sin kommende Stonic.

Dette er en kompakt sak som størrelsesmessig hører hjemme i det såkalte B-segmentet. Da snakker vi biler som Toyota Yaris, VW Polo og Kias egen Rio. Blant konkurrentene er crossovere som Nissan Juke, Renault Captur og Opel Mokka, for å nevne noen. I Kias modellutvalg går den inn under SUV-en Sportage som har vært en stor suksess.

KUNDENE FORVENTER MER: Det har skjedd mye på interiørfronten i denne klassen de siste årene. Nå holder det ikke med typiske "spareløsninger", kundene forventer seg mer enn det.

Norgesfavoritten er ny og har "alt"

Kommer fra større biler

Ifølge Kia er Stonic inspirert av deres større SUV-er. Designet på taklinjen og takrailene underbygger et sporty utseende, mens baklysene skal understreke det unge og litt futuristiske.

I interiøret er rette linjer, myke overflater og geometriske former benyttet. Interiøret er designet med fokus på teknologi og ergonomi, og skal ha gode løsninger for maksimal plassutnyttelse. Det er viktig i denne klassen, der de ytre målene er begrensede.

Mange av kundene kommer fra større biler, de bytter seg ned fordi de ikke lenger trenger veldig mye plass. Men samtidig ønsker de ikke å gi avkall på komfort eller luksus. Her har Kia vært langt framme i flere år. De tilbyr rause utstyrspakker og er gode på detaljer som løfter bilene deres, både av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Se hva som dukket opp i en parkeringskjeller i Trondheim

SKAL BLI TEMMELIG LIK: Det er ventet at produksjonsklar bil blir temmelig lik disse skissene. Men litt mindre felger er det nok smart ta ta høyde for ...

Fra rundt 200.000 kroner?

Skreddersøm er også viktig for mange kunder. Når Stonic kommer for salg, blir dette den modellen fra Kia med flest tilpasningsmuligheter etter kundens ønsker, både innvendig og utvendig.

Den offisielle debuten skjer på bilutstillingen i Frankfurt i høst og Stonic skal være klar for lansering kort tid etter dette.

Foreløpig vet vi ingen ting om priser, men det er grunn til å vente at Stonic vil starte på rundt 200.000 kroner i rimeligste utgave. Kia har gunstige priser på ekstrautstyr, så en godt utstyrt variant bør kunne være innen rekkevidde for rundt 250.000 kroner. Så langt virker det som Kia kun går for forhjulstrekk her, og at Stonic ikke kommer med 4x4.

Dette er noe av det dristigste Toyota har gjort

youplay

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Årsavgiften 2017: 127.000 norske biler risikerer å bli avskiltet

Dacia Duster: Snart blir Norges billigste SUV helt ny

Tesla Model Y: Slik teaser de sin kommende bilmodell