Kan innføre bompenger bare for utlendinger

- Rett og rimelig.

Publisert

I Norge så elsker vi å hate bompenger, og i stor grad ser det ut til at vi også tror at resten av verden holder seg unna styggedommen, gjerne med henvisning til hvordan det er i Sverige og Tyskland.

Men realiteten er, enten man liker det eller ikke, at bompenger er et svært utbredt virkemiddel i hele verden, enten du farer rundt på italienske Autostrada, franske motorveier, spanske autovias, bruforbindelser til Sverige, sentrumsavgift i London, bruer og avlastingsveier i USA, motorveier i Chile, motorveiavgift i Østerrike og så videre.

Og nå kan det se ut til at enda et land kaster seg på bølgen med bruksavgift på motorveier: Tyskland.

Ute etter nye inntektskilder

Tyskland har et av de mest imponerende og best utbygde motorveisystemene i verden, og med store deler av nettet fortsatt uten fartsgrenser, er det kanskje også de morsomste motorveiene å kjøre på.

Men 13.000 kilometer med høykvalitets autobahn er ikke gratis å verken bygge eller vedlikeholde, spesielt når de skal legges til rette for at den største bekymringen din i 250 km/t skal være at en lastebil skifter felt, ikke at det er sprekker i veien. Ifølge en ny undersøkelse er det behov for årlige vedlikeholdsinvesteringer på 6,5 milliarder euro i landet.

Ifølge NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC betaler tyske sjåfører i dag rundt 53 milliarder euro i året i bilrelaterte avgifter, mens bare 19 milliarder går tilbake i infrastrukturen. Men som i Norge er resten av pengene noe som går til andre ting.

Beskatter utlendinger

Så hva gjør man om man allerede overbeskatter bilistene, men gjerne vil ha mer penger? Som en del av regjeringsforhandlingene som nå foregår i Tyskland, ser det nå ut til at det åpnes for at Tyskland skal avgiftsbelegge hele sitt autobahn-nett - men bare for utlendinger.

Med 3750 kilometer grense til ni forskjellige land, er Tyskland i stor grad et transittland for utenlandsk trafikk, som får bruke landets motorveier gratis.

- Tyske sjåfører betaler nesten over alt i Europa, og derfor er det bare rettferdig at utenlandske sjåfører betaler for å kjøre på tyske veier, sier talsmann for partiet CSU, Juergen Fischer, ifølge Bloomberg.

- Vi trenger nye inntektskilder for å opprettholde og forbedre vår gode transportinfrastruktur.

Nøyaktig hvordan en slik avgift vil bli implementert vil ikke bli klart før en avstemming senere denne uken.

Er det lovlig?

Ikke overraskende er det ikke alle som er begeistret for løsningen.

- Vi må enkelt og greit bruke mer av pengene som allerede er betalt til infrastruktur, sier ADAC-talsmann Christian Garrels, som mener forslaget vil bli stoppet av jurdiske årsaker.

EU er ikke kjent for å være påfallende glad i tiltak som rammer skjevt på denne måten, og ADAC tror resultatet er at forslaget enten vil droppes - eller at alle må betale avgift.