Oslo Motor Show 2025

Uhyre sjelden: Snart kommer den til Norge

Oslo Motor Show hyller den italienske bildesigneren Giorgetto Giugiaro med egen stand. Dit kommer et par uhyre sjeldne BMW-er. 

TIL NORGE: Den uhyre sjeldne prototypen BMW Nazca M12 blir kronjuvelen i samlingen når Oslo Motor Show hyller Giugiaro.
Publisert Sist oppdatert

Riktignok har Giorgetto Giugiaro designet både Nikon-kameraer og Seiko-klokker, men det er bildesign han er mest berømt for. Vi snakker om en virkelig tungvekter i bilindustrien.

Giugiaro er mannen som har gitt oss kjente folkebiler som VW Golf, Fiat Uno, Fiat Panda, Lancia Delta, Saab 9000 og Renault 19, for å nevne noen.

Giorgetto Giugiaro ble født i Garessio i august 1938 og startet sin karriere hos Fiat i 1955. I 1960 begynte han å jobbe for bildesignhuset Bertone der han debuterte med Alfa Romeo 2600 Sprint.

– Den er min første bil, den første jeg designet, og også min første store kjærlighet, har Giugiaro uttalt i et intervju publisert i Vi Menn Bil i 2003. 

FØRSTE BIL: Alfa Romeo 2600 Sprint var den første bilen Giorgetto Giugiaro designet. 

I 1965 dro han videre til Carrozzeria Ghia SPA før trangen til å drive for seg selv ble for stor. I 1968 grunnla han Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p. A sammen med Aldo Mantovani i Moncalieri, forløperen til mer kjente Italdesign.

1972: Giorgetto Giugiaro designet konseptet Maserati Boomerang i 1972.
1969: Alfa Romeo Iguana fra 1969.

Folkebiler og ville konsepter

Deres første store prosjekt var Alfasud for Alfa Romeo. På 70-tallet ble Giugiaro også hyret av Volkswagen, noe som resulterte i Passat, Scirocco, Audi 80 og ikke minst nevnte Golf. I 1974 begynte han også å jobbe med DeLorean Motor Company som resulterte i DeLorean DMC-12.

PANDA: Da Giugiaro designet Fiats minimalistiske småbil (1980-2003), hadde han «et husholdnings­­apparat på hjul» i tankene.

Folkelige salgssuksesser og berømte biler til tross, mange assosierer trolig Giugiaro med avantgardistiske konseptbiler.

Og ganske riktig er det mange av disse, som godbitene Alfa Romeo Iguana, Porsche Tapiro, Alfa Romeo Caimano og Maserati Boomerang, som alle ble designet mellom 1970 og 72.

Noen av konseptbilene som er kommet ut av kreativiteten i Italdesign er svært lite omtalt, som blant annet de to BMW-ene som kommer til Oslo Motor Show 24. til 26. oktober. Det dreier seg om Nazca M12 og derivatet Nazca C2 Spider.

STARTEN: Det startet med Nazca M12 som ble vist frem for første gang
i 1991.

Nazca-prosjektet

BMW begynte å samarbeide med Giugiaro tidlig på 90-tallet, men grunnet arbeidsmengden ble det opp til Giorgetto Giugiaros sønn, den da 26 år gamle Fabrizio Giugiaro, å forsyne BMW med en bil.

Da det 437 centimeter lange og 110 centimeter lave resultatet ble vist frem for verden på bilutstillingen i Genève i 1991, var det naturlig å tenke at dette var etterfølgeren til BMW M1, som var designet av pappa Giorgetto.

SPIDER: Til Oslo Motor Show kommer også Nazca C2 Spider. 

Trolig var det også intensjonen med ekstremt heftige BMW Nazca M12.

For mange av dem som var innom Genève-utstillingen dette året, var Nazca M12 trolig også en av de mest oppsiktsvekkende bilene de noensinne hadde sett. En ting var dørene. De var konvensjonelle, men vinduene hadde måkevinge-åpning.

FAR OG SØNN: Giorgetto Giugiaro og Fabrizio Giugiaro foran samlingen i GFG Style-senteret i Moncalieri. Fabrizio Giugiaro står foran BMW Nazca M12.

Designet var inspirert av Formel 1 og Gruppe C-biler, og bilen var konstruert i karbonfiber.

Riktignok hadde Ferrari lansert F40 fire år tidligere, verdens første serieproduserte bil for vanlig vei som var bygget nesten utelukkende av karbon og kevlar, men slike lettvektsmaterialer var fortsatt ganske uvanlig i bilproduksjon.

2023: Giorgetto Giugiaro sammen med konseptet han designet for Hyundai i 1974. Hyundai hyret ham til å designe selskapets første masse­produserte bil, en kombicoupé kalt Pony. Den sportslige utgaven på bildet, Pony Coupe Concept, ble presentert på bilmessen i Torino i 1974. 

Inne i karbonstrukturen satt en femliters V12-motor på 300 hestekrefter hentet fra 850i og 750i.

Motoren var midtmontert i en langsgående konfigurasjon og koblet til en femtrinns manuell girkasse. Bruken av lettvektsmaterialer ga en egenvekt på rundt 1100 kilo, og med en luftmotstandskoeffisient på beskjedne 0,26, skal toppfarten ha ligget rundt 300 km/t.

Aldri grønt lys

Helt i mål var man imidlertid ikke. På bilutstillingen i Tokyo i 1992 avslørte BMW og Italdesign Nazca C2, en videreutvikling av M12.

Den hadde mer raffinert aerodynamikk, mer aggressiv front, motor tunet til 350 hester av Alpina, og ytterligere 100 kilo vektreduksjonen takket være blant annet seter i karbonfiber.

RØDT LYS: BMW Nazca C2 fikk aldri grønt lys for serie­produksjon, men er et slående eksempel på skaperkraften hos Giugiaro og Italdesign. 

Inngrepene var såpass omfattende at Italdesign presenterte C2 som en langt mer racing-orientert bil enn M12.

I forbindelse med Monaco Grand Prix året etter, ble så en Spider-versjon vist frem. Det var en uvanlig anledning å vise frem en prototyp, men så handlet det da også om en temmelig uvanlig bil.

Sidevinduene og bakvinduet kunne tas av, men dersom det begynte å regne var det bare å hente dem frem igjen fra det rause bagasjerommet. Spider-versjonen hadde også mer krefter med en 380-hesters V12-motor fra 850 CSiS. 

Videreutviklingen til tross, det stanset der. Nazca C2 fikk aldri grønt lys. På det tidspunktet vurderte nok økonomene hos BMW en V12-superbil i karbon som et tapsprosjekt. 

OPPRINNELIG MED FIRKANTEDE LYKTER: Arbeidet med en etterfølger til Bobla startet i Wolfsburg på 60-tallet, noe som blant annet resulterte i konseptet EA 276 (til venstre på bildet). Volkswagen hyret deretter Giugiaro som fremla et utkast i 1970. Den da 33 år gamle Giugiaro måtte imidlertid akseptere visse endringer på utkastet. VW-designerne, under ledelse av den senere designsjefen Herbert Schäfer, gjorde blant annet frontruten litt brattere og forlenget fronten med syv centimeter. I tillegg ble baklysene ble gjort mindre, og frontlyktene ble runde i stedet for firkantede. Giugiaro hadde nemlig gitt Golf-konseptet firkantede lykter.– Jeg hadde nettopp gitt Alfa Giulia GT og Fiat 128 runde lykter, og jeg ville jo ikke at VW skulle beskylde meg for å herme, har Giugiaro uttalt.Første VW Golf rullet av samlebåndet i Wolfsburg 29. mars 1974 og ble en megasuksess. Den ble produsert frem til 1983 i nesten syv millioner enheter.
HYPER-SUV: Den elektriske hyper-SUV-en, Kangaroo, blir også en del av Giugiaro-standen på Oslo Motor Show. Konseptbilen er designet av Fabrizio Giugiaro.

Kilder: Italdesign, BMW Group Classic og bmwblog.com

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2025