Hva er Norges mest håpløse fartsgrense?
Nå kan du avgjøre det hele.

Når man roper på Internett, så får man svar - og det har vi i Side3 opplevd til gangs. Etter at vi satt igang letingen etter fartsgrenser som ikke står i henhold til hva bilister oppleves som rett hastighet på en strekning.
Vi har nærmest blitt bombardert med strekninger som oppgitte lesere mener at er fullstendig feil i forhold til hva som er riktig - og der det tilsynelatende ikke er noen som følger fartsgrensen.
Les også: Norges mest håpløse fartsgrense?
- Prøv med 80 km/t og du vil bli forbikjørt av alle, selv ved 90 km/t kjører bussen forbi deg. Helt håpløs fartsgrense som ikke respekteres fordi den ikke er i samsvar med veistandard, skriver en leser.
Han sikter konkret til strekningen på E6 fra Karihaugen og inn mot Oslo sentrum, der en kommer fra en 100-sone.
Og han er ikke alene - og byen Oslo står ikke i en særstilling. 60-grensen inn mot Kristiansand på E18, 80-grensen på firefelts motorvei på E39 i Bergen, 80-grensen på Omkjøringsveien i Trondheim.
Det er tre typer veier vi klager over
En gjennomgang av tilbakemeldingene vi har fått, viser at det i all hovedsak er tre hovedkategorier av veier der en mener det er feil grensesettelse:
1. Motorveier med kunstig lave fartsgrenser.
2. Veier det tidligere var 80 km/t, som har fått nedsatt grense til 70 km/t
3. Gjennomfartsårer med fartsgrense lavere fartsgrenser enn hva som oppleves som rett hastighet.
Av tipsene vi har fått inn, har vi valgt ut følgene til å gå til avstemning. Stem på så mange strekninger du vil:
For raskt noen steder - for tregt andre
Det er i all hovedsak såkalte stamveier som det klages på, med relativt få irritasjonsmomenter på lokalveier. I de tilfellene der det klages på fartsgrenser på småveier, er det typisk motsatt: At en av landets to standardfartsgrenser benyttes, og at det er uansvarlig raskt.
- Jeg har prøvd i min bil som er en liten og stiv bil, men det er ikke sjans i de svingene å holde 80 km/t uten at du begynner å skli ut og dekkene piper. 60 km/t holder i massevis, og de fleste kjører ikke mer enn 50, skriver en leser om en lokalvei.
Men det er nettopp farten på veier som dette som gjør at flere lesere rapporterer om at de får ekstra liten respekt for fartsgrensene på gjennomfartsårene.

- Ta en titt på Fylkesvei 210, Fossingveien, fra Helle (ved Kragerø) forbi Borteid og til Valle i Telemark. Her er det 80, men det er umulig å kjøre så fort på den. Sammenlign den med 80-grensen på nye E18 ved Sandefjord. Begge har samme fartsgrense! skriver en leser oppgitt.
- Ta en titt på RV 156, Ringvollbakkene i Frogn fra Nesset mot Nesodden, skikkelig svingete veier og 70km. Direkte uforsvarlig å kjøre i 70 der. Mens andre plasser hvor det er naturlig med høyere fartsgrenser er det 60 km/t, som på Ekelundsletta på Nesodden.
Og skal vi tro våre lesere så er det ikke lave fartsgrenser på gode strekninger fordi Vegvesenet ikke ønsker å skilte om etter forholdene.
- Det skifter mellom 70-80-70-60-70-80 igjen på litt over en kilometer uten at det er noen åpenbare grunner til det. Da hadde det vært like greit å hatt 70 hele strekket, sier en leser, og gjenspeiler med det kommentarene til en rekke andre lesere.
Mener vi bommet kraftig
Enkelte lesere har samtidig latt seg hisse opp av Side3s bruk av Miljøfartsgrense-veiene, og mener farten her burde vært kraftig satt ned.
- Veier i byer har ofte både to, tre og fire felt i samme retning for å ta unna mye trafikk, men fartsgrensen kan likevel være 50 km/t. For de mange tusen som bor langs disse veiene i Oslo, så er det vesentlig for støyen om bilene kjører i 100 eller 70. Med 80 kjører svært mange i 100. Bodde selv nær Rv4 i flere år, og håper for de som fortsatt bor der at veien snart får permanent nedsatt hastighet til 50 eller 60 - som er planen på sikt, sier en irritert leser.