Her er den nye folke-SUV-en
Endelig fornyes det som var en virkelig Norges-favoritt.

RAV4 var i sin tid en av bilene som mer eller mindre skapte en norsk forkjærlighet for SUV-er - den nærmest urban SUV med firehjulstrekk og god plass, og det hele kunne man nesten oppleve som en Land Cruiser for folk flest.
Siden den gangen Toyota sto i førersetet i dette segmentet har det skjedd svært mye, og konkurrentene har lansert modell på modell som har kjempet om det store markedet - og særlig de siste årene har RAV4 fremstått ganske forbikjørt.
Men nå har selskapet valgt bilutstillingen i Los Angeles til å vise fram den nye 4.-generasjons RAV4, og det er liten tvil om at Toyota nå mener alvor om å ta tilbake sin posisjon.
Den nye RAV4 har blitt en betydelig større bil enn dagens modell. Den har vokst over 20 centimeter i lengden og 3 centimeter i bredden - men samtidig er den senket med et par centimeter.
Resultatet er en bil som egentlig ikke ligner på sin forgjenger på noen måte, fordi proporsjonene er helt annerledes. I tillegg har Toyota gitt bilen sitt nye designspråk som de introduserte for et drøyt år siden.

På innsiden har det ikke overraskende blitt mer plass, og en har redesignet interiøret totalt. Toyota fortsetter sin tradisjon med å ha forskjellige interiørdesign på praktisk talt alle sine biler, og resultatet på de nye RAV4 ser ut til å både være visuelt innbydende, samtidig som det ikke forsøkes å skjules at det er snakk om en SUV. Vi kan se tydelig inspirasjon fra Land Cruiser, men på ingen måte en kopi.
Ifølge Toyota har de også gjort store ting med ergonomi for sjåføren, for å rett og slett å gjøre bilen bedre å sitte i. En sitter litt lavere, rattet er justert på - og ikke minst har man flyttet A-stolpen for bedre sikt. Også i baksetet har en nå gjort forbedringer, blant annet ved å forlenge setene for bedre sittekomfort.

Bagasjerommet er nå for øvrig på ganske hyggelige 547 liter, samt 100 liter under gulvet. Bakluka åpnes nå for øvrig som en vanlig bakluke, ikke som en dør slik forrige generasjon RAV4 var.
Drivlinje
Nye RAV4 vil bli tilgjengelig med tohjulsdrift, men det er ikke overraskende firehjulsdrift som er det store fokuset på en bil som dette, og her har Toyota gjort ting som virker svært lovende.
Firehjulstrekksystemet har fått det klingende navnet «Dynamic Torque Control 4WD», og er et system som hele tiden fordeler kraften til de forskjellige hjulene avhengig av kjørestil og underlag - og det fordeler seg alt fra 100:0 til 50:50 (foran:bak) avhengig av kjøringen, og dette endres helt automatisk. Ved normal kjøring forsøker den i så stor grad som mulig å bruke vanlig forhjulstrekk for å spare drivstoff.
- I normalmodus (når verken Sport- eller Lock-innstilling er valgt) vil overføring av krefter til bakhjulene skje når hjulslipp oppdages (slik som på tredjegenerasjon RAV4), men også når systemet oppdager understyring i en sving. Dette resulterer i at kjøreegenskapene blir forbedret under alle forhold, skriver Toyota i en beskrivelse av systemet.
- Når den nye Sport-innstillingen velges (standard på AWD-modeller), overføres krefter til bakhjulene så fort rattet beveges til siden. Det nye firehjulstrekksystemet, vil med feedback fra førerens styreinput automatisk fordele kreftene til 90:10 foran/bak for å redusere belastningen på fordekkene.
Om det virkelig er problemer i svingene fordeles kreftene likt på for- og bakhjul, og en kan selvsagt låse systemet til ren firehjulstrekk.
Bilen blir tilgjengelig i følgende versjoner
- 2 liter bensin: 151 hestekrefter med firehjulstrekk, 6-trinns manuell og trinnløs automat (167/166 gram CO2)
- 2 liter diesel tohjulstrekk: 124 hestekrefter, 6-trinns manuell (127 gram CO2)
- 2 liter diesel firehjulstrekk: 150 hestekrefter, 6 trinns manuell (147 gram CO2) og 6-trinns automat (173 gram CO2)
Bilen lanseres i Norge i mars, og priser er så langt ikke klare.