FORD EXPLORER LADBAR HYBRID

Ford kommer med 7-seters ladbar hybrid til Norge

USA mest solgte SUV er klar for Norge som ladbar hybrid senere i år.

Pluss ikon
TIL NORGE: Ford Explorer kommer til Norge som ladbar hybrid i løpet av året.
TIL NORGE: Ford Explorer kommer til Norge som ladbar hybrid i løpet av året. Foto: Ford
Sist oppdatert

Ford ligger helt nede på 14. plassen på salgsstatistikken i Norge. Mest solgte bil er Ford Focus på 19.plass. Plasseringene skyldes i all hovedsak mangelen på elektrifiserte biler.Men nå skjer det ting.

Fords nye helelektriske SUV kommer neste år, men allerede i år kommer den store SUV-en Ford Explorer som ladbar hybrid til Norge.

Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til syv personer, den kan lett trekke 2500 kilo og fremdeles kjøre 40 km på ren elektrisitet, sier administrerende direktør Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

450 hk

Under panseret på bilen som kommer til Norge sitter en 3.0-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100-hesters elektrisk motor gir en totaleffekt på 450 HK og 840 Nm. Motoren jobber sammen med en 10-trinns automatkasse.

PLUG IN: Ladbare Explorer skal kunne trekke 2500 kilo.
PLUG IN: Ladbare Explorer skal kunne trekke 2500 kilo. Foto: Ford

Litium ion-batteriet på 13,1 kWh kan lades via kontaktpunktet foran på venstre side av bilen. Bilens bremseenergi er også med på å lade opp batteriet. Elektrisk rekkevidde er estimert til 40 km, målt etter WLTP-målemetoden. Oppgitt forbruk er 0,34 l/mil, noe som virker å være et svært teoretisk tall. CO2-utslippet er oppgitt til 0,78 g/km.

Bruken av batteriet kan du selv styre med kjøremodusene EV Auto, EV Now, EV later og EV Charge. Når batteriet nærmer seg tomt, bytter Exploreren selv til EV Auto for optimal drivstoffeffektivitet. Ifølge Ford gjør Explorers parallellhybridsystem at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords avanserte 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret.

EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid.
EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid. Foto: Ford

Den mer enn fem meter lange, to meter brede og nesten to meter høye Explorer skal ha svært god plass til syv passasjerer. Elektrisk nedfelling av andre og tredje seterad er standard. Med disse setene foldet ned har du hele 2274 liter bagasjeromsplass. I kupeen er det også rikelig med oppbevaringsrom på tilsammen hele 123 liter for passasjerene i alle de tre seteradene. I tillegg er det hele 12 koppholdere i den store familie-SUVen.

Nye Explorer er sjette generasjon av den svært populære SUV-en. Den er helt nyutviklet og ble nylig vist for første gang i USA. Den kommer blant annet med en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm og et heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer. 10,1-skjermen bruker glass som kan sammenlignes med det som brukes i smarttelefoner og nettbrett.

EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid.
EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid. Foto: Ford

To varianter

Explorer ladbar hybrid tilbys i to svært godt utstyrte varianter, ifølge Ford Norge. Begge med firehjulstrekk. Du kan velge mellom den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line og den luksuriøse Explorer Platinum. Begge variantene med alt av utstyr som standard. Forsetene leveres med både varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Oppvarmede seter i andre rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og mørktonet glass er blant komfortfunksjonene som leveres som standard. Bilen leveres også med premium B&O lydsystem som standard.

EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid.
EXPLORER: Ford Explorer ladbar hybrid. Foto: Ford

FordPass Connect modemteknologi gjør Explorer ladbar hybrid til et mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter. FordPass kan hjelpe sjåføren med å planlegge raskere med Live Traffic-oppdateringer i navigasjonssystemet og muliggjøre streaming av underholdning på reisen. I tillegg skal FordPass Connect gi en rekke praktiske funksjoner via FordPass mobilappen, blant annet kjøretøylokasjon, kjøretøystatus og fjernstyr låsing/opplåsing.

Explorer har et terrengstyringssystem med hele syv kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold. Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene.

- Endelige priser er ikke klare, men vi lover konkurransedyktige priser. Dette vil bli en drømme-SUV for det norske markedet som vi tror vil selge i et stort volum. Kombinasjonen av mye plass, 7 seter, avansert teknologi, ladbar hybrid, firehjulstrekk, SUV og et sporty utseende er noe nordmenn vil ha, uttaler Anne Sønsteby, informasjonssjef i Ford Norge.

Dersom du vil ha enda mer plass så kommer 8-seters Ford Tourneo Custom ladbar hybrid til Norge på tampen av året. Den skal ha en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer etter den tidligere europeiske målemetoden NEDC

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2019, og sist oppdatert 02/04 2019.

Les også