Bil og motor

Fengslet for å svindle med elbiler til Norge

Norske kunder nøt godt av statlige subsidier i Frankrike.

Nissan Leaf var lenge Norges mest solgte elbil - og her har det vært en betydelig bruktimport fra nettopp Frankrike.
Nissan Leaf var lenge Norges mest solgte elbil - og her har det vært en betydelig bruktimport fra nettopp Frankrike.
Publisert

Elbilfeberen i Norge har blant annet gjort at bruktimporten av elektriske biler til tider har vært svært omfattende.

Et land har her pekt seg ut som en stor eksportør av biler til Norge: Nemlig Frankrike.

I Frankrike har staten i flere år subsidiert elbilkjøpere med betydelige beløp. På det meste var det snakk om 7000 euro, eller rundt 55.000 kroner. Dette begynte flere aktører kjapt å spekulere i.

Les saken: Vi støvsugde Frankrike for elbiler

Aldri intensjonen

Rent konkret ble bilene kjøpt og registrert i Frankrike, slik at man fikk støttebeløpet fra staten. Deretter ble bilene solgt til Norge - hvor både firmaer og enkeltpersoner har stått i kø for å sikre seg "brukte" elbiler.

Dette var naturligvis aldri intensjonen da ordningen ble innført, og saken vakte da også stor oppmerksomhet hjemme i Frankrike da det ble kjent hva som skjedde med mange av elbilene.

Underslått 32 millioner

Nissan Leaf er bilen som har gitt elbilene det store gjennombruddet. Her hjemme har etterspørselen til tider vært så stor at det har vært gode penger å tjene på bruktimport.
Nissan Leaf er bilen som har gitt elbilene det store gjennombruddet. Her hjemme har etterspørselen til tider vært så stor at det har vært gode penger å tjene på bruktimport.

Nå skriver franske la-croix.com at to menn har blitt siktet og fengslet i Lyon, mistenkt for å ha utnyttet systemet på urettmessig måte. De to skal ha ha underslått fire millioner euro - eller 32 millioner kroner - i såkalt miljøbonus.

Siktelsen skal omfatte "organisert svindel", "konspirasjon" og "grov hvitvasking", i følge det franske nettstedet.

Ny elbil - den er dømt til å bli en suksess

Strammet inn praksisen

De to skal ha operert som uavhengige forhandlere. I perioden mellom oktober 2013 og mai 2014, skal de ha eksportert mellom 30 og 40 biler.

De skal også ha fått en ytterligere ordre verdt hele 400 millioner euro.

Da det ble kjent at mange av elbilene ble eksportert ut av Frankrike etter at støtten var utbetalt, strammet franske myndigheter inn praksisen. Fra oktober 2013, ble det pålagt en eiertid på seks måneder eller kjørelengde på 6000 kilometer, før man kunne selge bilen videre. De to som nå er siktet, skal ha klart å omgå disse reglene.

Oppdaget transaksjonene

De to skal ha mottatt betydelige pengebeløp fra Norge, men raskt sendt disse videre til kontoer i utlandet.

Transaksjonene ble imidlertid oppdaget, og slik startet prosessen som nå har endt med at de to har blitt siktet og arrestert.

PS: Det er spesielt modellen Nissan Leaf som har blitt tatt inn i betydelige antall fra Frankrike. Denne bruktimporten har vært med på å presse prisene på Leaf i bruktmarkedet. Generelt skal også brukimporterte eksemplarer ligge en del under i pris de som er solgt nye i Norge. I dag starter brukte Leaf på i underkant av 150.000 kroner.

Så billig kan du få alle elbil-fordelene

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:

Bestill nå – få bilen i februar 2015

NHO forlanger at staten betaler for gratis elbil-reiser

Dette blir virkelig mye elbil for pengene

Disse bilene er det nesten ingen som kjøper

Denne saken ble første gang publisert 03/06 2014.

Les også