Faraday Future avduket elbilen FF 91

Skal ha en realistisk rekkevidde på over 600 kilometer per lading.

FARDAY FUTURE FF 91: LeEcos grunnlegger og toppsjef Jia Yueting og administrerende direktør i Faraday Future avduket elbilen FF 91 under teknomessen CES i Las Vegas 3. januar 2017. Bilen er utstyrt med 3D Lidar og skal bli selvkjørende.
Publisert

2016 var året nyhetene om nye elbiler folk faktisk har lyst på kom på rekke og rad. Spesielt merket vi enorm interesse for kinesiske LeSee, Jaguars I-Pace og Opels Ampera-e.

2017 bør bli nok et spennende år for elbilentusiaster, og starter friskt med avdukingen av Faraday Futures elkonsept FF 91 på teknomessen CES 2017.

Les også: Jaguar i Norge: - Interessen for I-Pace overgår alle andre lanseringer

FF 91 er noe ganske annet enn det mer superbil-inspirerte konseptet FFZero1 de avduket året før. Bilen har nå utviklet seg til et kjøretøy folk flest kan ha bruk for - en slags stasjonsvogn i gigantisk format.

For øvrig en stasjonsvogn som ikke blir noen sinke i trafikken. I en video fra Faraday Future ser vi FF 91 kjøre fra både en toppspekket Tesla Model X, en Bentley Bentyaga og en Ferrari 488GTB. Ikke verst.

Screen9v2

Designteamet har snekret sammen en bil som er lang og bred, og med en god del mer personlighet enn Teslas Model X. Bildene vi har sett så langt minner litt om stilretningen til I-Pace.

Les også: Tesla fikk akkurat en alvorlig konkurrent - og den skal bli gratis

EPA-rekkevidde på 608 km

FF 91 skal totalt ha 1050 hestekrefter og 0-100 km/t gjøres unna på 2,39 sekunder, ifølge de offisielle tallene. Men viktigere på lang sikt: Batteriet på 130 kWh skal være i stand til å levere en rekkevidde på 378 miles ifølge den amerikanske EPA-standarden. Det blir rundt 608 kilometer.

FF 91 har firehjulstrekk og er videre utstyrt med 3D Lidar og skal bli selvkjørende.

Screen9v2

Journalister som var tilstede på avdukingen fikk en prøvetur i bilen med en av ingeniørene til Faraday Future bak rattet.

- Jeg kan bekrefte at FF 91 er raskt nok til å gi deg vondt i nakken, og tar svingene uten store problemer, skriver magasinet Wireds utsending.

I-Pace: Teslas plagsomme konkurrent kan få en plagsom pris også

Skepsis rundt 2018-lansering

Det stilles samtidig spørsmål om FF 91 overhodet vil komme på markedet som en masseprodusert bil.

Selskapet - som delvis eies av LeEco, utvikleren av den konkurrerende bilen LeSEE - sliter med å få endene til å møtes.

Selskapet som bygger Faraday Futures fabrikk i Nevada skal ikke ha fått betalt for jobben og flere tungvektere selskapet hentet fra Tesla, BMW og Google skal ha forlatt skuta.

Les også: Her er hemmeligheten bak Opel Ampera-e

Så langt er det bygget tolv utgaver av FF 91, som fremdeles er en konseptbil. Da Faraday Future skulle demonstrere bilens selvparkerende egenskaper under avdukingen, nektet bilen fullstendig å flytte på seg ...

Uflaks for Faraday Future, som sier at de skal være klare til å starte produksjonen av bilen i 2018. I likhet med Teslas Model 3 kan interesserte allerede legge inn en forhåndsbestilling på bilen for 5000 dollar.

"2018 virker optimistisk. Om du betaler depositumet, vær forberedt på å vente lenge", skriver Wired.

FF 91 - bilder og mer info:

VINDUER MED PLDC: PLDC (polymer dispersed liquid crystals) i vinduene gir føreren mulighet til å "sote" rutene etter behov.
130 KWH: Kapasiteten på batteriet skal gi en rekkevidde på 700 km ifølge NEDC-standarden. Ifølge den mer troverdige EPA-standarden oppgis rekkevidden å være 378 miles. Det blir rundt 608 kilometer.
LIDAR: En 3D-lidar skjuler seg i panseret, og dukker opp når det er klart for selvkjøring.
FLERE SENSORER: I tillegg til lidaren er FF 91 utstyrt med 10 kamera, 12 ultralydsensorer og 13 radarer.
BYTTER UT SPEIL MED KAMERA: Sidespeilene er byttet med kamera, som sammen med et kamera bakpå bilen setter sammen omgivelsene bak førerer til ett bilde.
SAMMENHENGENDE FRONTLYKT: I likhet med baklyktene er frontlykten én sammenhengende stripe.
DIGER: FF 91 blir en utfordring å parkere i norske parkeringshus. Bilen er 5,25 meter lang, 2,28 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstanden er 3,2 meter.
NØKKELLØS: FF 91 skal ikke trenge nøkler, men gir brukerne av bilen tilgang gjennom ansiktsgjenkjenning. En trykkfølsom skjerm skal også erstatte tradisjonelle dørhåndtak.
UNIKE BAKLYS: En sammenhengende stripe med LED-lys utgjør baklysene.
SELVMORDSDØRER: Hengslingen på bakdørene er i bakkant, også kalt selvmordsdører fra den tiden slike dører gjerne åpnet seg i fart. Tanken er å gi lettere adgang til bilen, men i praksis opplever vi løsningen som ganske irriterende.

Les også: