Er dette p-bot-beviset «forfalsket»?
Bilist hevder Europarks parkeringsvakt skjulte synlig billett for å kunne gi ham bot.
Oppdatert: EuroPark: - Her er beviset vårt
Det er få ting som er så irriterende som parkeringsbøter, spesielt fra private aktører som ilegger høyere bøter enn det retningslinjene for bransjen egentlig legger opp til.
Men 18 år gamle Vetle Nordeng fra Bærum mener å kunne dokumentere at parkeringsboten han fikk fra Europark ikke bare var dyrere enn han satt pris på, men at den med viten og vilje ble utstedt feilaktig.
Trodde han fikk bot for å stå over tiden
Vetle forteller at han kom ut fra en håndballturnering i Sandefjord, da han så at han hadde fått en gul lapp i frontruta på sin Golf. Han hadde ingen klokke, og trodde først at han hadde ståtte for lenge - men oppdaget fort at boten ikke var for å stå over tiden, men for at han ikke hadde en gyldig parkeringslapp synlig.
- Vi ble ganske så paffe og sjokkerte. Vakten kan ikke ha unngått å se lappen, og jeg trodde vakten bare hadde plassert boten der og håpet at vi ikke ville klage. Jeg tok selvfølgelig bilder av hvordan p-lappen lå, sier han.
Han forteller til Nettavisen at bildet som du kan se i toppen av saken er tatt rett etter at de kom til bilen, og at billetten ikke er flyttet på, og at han så sendte klage til Europark.
Kreativt bevisbilde?
Til hans store overraskelse ble klagen til Europark blankt avvist, og i klagen legger selskapet ved et bilde som tilsynelatende beviser at det ikke ligger noen lapp i ruta. Men om en ser nærmere etter, så ser en en liten hvit del stikke ut bak festeanordningen for GPS i frontruta - nettopp der han mener at billetten lå.
Nordeng mener «fotobeviset» som selskapet benytter er tatt fra den eneste vinkelen der billetten (nesten) ikke er synlig.
- Han har klart å finne den eneste vinkelen hvor lappen er skjult bak GPS-holderen i bilen min og fotografert derifra. Jeg er 100 prosent sikker på at han må ha sett lappen, sier 18-åringen, som har lagt ut en video på YouTube som viser hvordan lappen kan skjules bak holderen om en står akkurat riktig.
Videoen kan du se her.
Skal undersøke saken
Kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch i Europark har dette å si om saken:
«Etter min mening er ikke dette en meget spesiell parkeringssak i det hele tatt.
Det eneste spesielle er at det er kommet henvendelser både fra NRK, TV2 og flere aviser om den samme saken.
Vi har tatt 4 bilder av bilen, 3 forfra og 1 bakfra. Bildene er tatt fra forskjellige vinkler og ingen av dem viser billetten plassert slik bilfører hevder med sin fotomontasje.
Vi avviser at parkeringsvakten har bedrevet kreativ fotografering med vilje. Dette er det jo heller ingen som helst grunn til (vi har ikke provisjon til p-vakter, bonus el lign!).
Bare ett av bildene ble sendt med svaret til klager fordi dette bildet er representativt for det faktum at det ikke er noen gyldig billett godt synlig i frontruten.
Jeg ser ikke bort fra at billetten var skjult bak GPS-holderen, men da var den i så fall verken plassert godt synlig for kontroll slik bransjeavtalen med Forbrukerrådet krever (se www.parkeringsklagenemnda.no), eller slik den fremstår på bilførers bildemontasje.
Våre tanker rundt denne saken er at parkeringsvakten har kontrollert bilen nøye og at ileggelsen av kontrollavgift (bot) og etterfølgende saksbehandling er korrekt.»