Elon Musk

Elon Musk: - Tesla eksisterer med nød og neppe

Tesla var to dager unna å gå konkurs.

NÆR VED Å MISTE PENGENE: Elon Musk satt igjen med rundt 1,5 milliarder kroner da han solgte PayPal. Han brukte halvparten på Tesla og SpaceX - og holdt på å miste alt sammen i 2008.
NÆR VED Å MISTE PENGENE: Elon Musk satt igjen med rundt 1,5 milliarder kroner da han solgte PayPal. Han brukte halvparten på Tesla og SpaceX - og holdt på å miste alt sammen i 2008. Foto: Mark Brake (Getty Images)
Publisert

Det fortalte en åpenhjertig Elon Musk på teknologi- og kulturfestivalen South by South West (SXSW) i Austin, Texas i helgen.

Det var en hemmelighet at Tesla- og SpaceX-gründeren Musk var booket til festivalen, men da nyheten slapp, ble det lange køer for å slippe inn.

Uttrykk som å «blø penger» og «rekordtap» brukes ofte om elbilprodusenten Tesla, som jevnlig blir spådd undergang.

I dag er Musk sikker på suksess, men det er med nød og neppe selskapet eksisterer i dag. Fra scenen fortalte Musk om den vanskeligste tiden så langt for selskapet, i 2008.

- Jeg ga både SpaceX og Tesla under ti prosents sjanse til å overleve. I starten, i 2002, lot jeg ikke engang venner investere siden jeg ikke ville at de skulle miste pengere sine, fortalte Musk, ifølge BBC.

TRØBBEL I TÅRNET: 2008 var et tøft år for Elon Musk. SpaceX' romrakett Falcon 1 hadde feilet for tredje gang og Tesla var på konkursens rand. Her er Musk avbildet mens han med følger på romfartøyet Dragon i mai 2012.
TRØBBEL I TÅRNET: 2008 var et tøft år for Elon Musk. SpaceX' romrakett Falcon 1 hadde feilet for tredje gang og Tesla var på konkursens rand. Her er Musk avbildet mens han med følger på romfartøyet Dragon i mai 2012. Foto: SpaceX

To dager unna konkurs

Elon Musk er også mannen som skapte betalingstjenesten PayPal. Da han solgte selskapet til eBay, dro han inn hyggelige 180 millioner dollar. 90 av de millionene puttet han inn SpaceX og Tesla, men utgiftene tårnet seg opp.

- To dager før jul i 2008 var Tesla nær å gå konkurs, fortalte Musk.

En intens jakt etter å skaffe ny finansiering kom i mål på selveste julaften det året. Hadde man ikke klart å skaffe pengene, hadde Tesla endt i skifteretten.

Musk fortalte videre at han på det tidspunktet måtte vurdere om han skulle la det ene selskapet dø og satse resten av pengene på enten SpaceX eller Tesla, eller satse på begge og risikere at begge to gikk under.

Han klarte imidlertid ikke å velge mellom sine to «babyer», og satset resten av pengene sine på begge selskapene. I en periode hadde han ikke nok penger til å betale husleie og måtte låne penger av venner.

- Takk og lov klarte begge seg. Det er med nød og neppe SpaceX eksisterer, og det samme gjelder Tesla. Hvis ting hadde gått bare litt annerledes, hadde begge selskapene vært døde, sa Elon Musk.

FOLKEELBIL: Tesla Model 3 har vesentlig lavere startpris enn flaggskipene Model S og Model X, og skal gjøre Tesla til en masseproduserende bilfabrikant. En halv millioner mennesker har bestilt bilen, men enn så lenge har selskapet problemer med å produsere nok biler.
FOLKEELBIL: Tesla Model 3 har vesentlig lavere startpris enn flaggskipene Model S og Model X, og skal gjøre Tesla til en masseproduserende bilfabrikant. En halv millioner mennesker har bestilt bilen, men enn så lenge har selskapet problemer med å produsere nok biler. Foto: Salwan Georges / The Washington Post (Getty Images)

- Model 3 er en stressfaktor

I dag har Tesla en børsverdi på 55 milliarder dollar, godt over for eksempel Ford på rundt 43 milliarder dollar. Mye av verdien ligger i forventinger knyttet til «folkeelbilen» Tesla Model 3. Her har derimot produksjonen ikke gått etter planen.

I januar 2018 skulle 5000 Tesla Model 3 rulle ut av fabrikken hver uke, men selskapet sliter med å få opp dampen. Målet er derfor skjøvet til andre kvartal i 2018.

Publikum fikk ikke stille spørsmål rundt Model 3, men Musk var likevel innom temaet og forsikret at selskapet gjorde framskritt, men at Model 3 var et stressmoment i livet hans.

- Vi gjør gode framskritt, men det er enormt hardt arbeid. Det og kunstig intelligens er de to mest stressende tingene i livet mitt akkurat nå, skriver Automotive News.

Se hele seansen med Elon Musk på SXSW 2018 her:

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2018.

Les også