Einar skulle bare bytte bilbatteri - fikk regning på 120.000 kroner
Et gåent bilbatteri har utviklet seg til å bli et verkstedsmareritt for Einar Berntsen fra Son. Nå har saken havnet i tingretten.

Den 4. desember 2012 kjørte Einar Berntsen bilen sin til NAF for å erstatte et gåent bilbatteri i sin Volvo XC-70, skriver Moss Avis.
Selv om dette vanligvis er en rutinepreget prosedyre gikk ikke alt som det skulle. Etter batteriskiftet var det fremdeles problemer med bilen, og etter dette startet et enormt reperasjonsmas for Berntsen.
Bytte av bilbatteri koster kun 299 kroner hvis man er medlem av NAF, i tillegg til prisen for selve batteriet, som ligger i underkant av en tusenlapp.
Einars verkstedregning derimot, begynte på 120.000 kroner. I dag har den, grunnet inkassogebyrer, vokst til i underkant av 140.000 kroner.
Flere turer på verksted

– Det var noe som ikke stemte etter batteriskiftet, så bilen ble stående hos NAF, forteller Berntsen.
Bilen havnet senere hos Bilbutikk 1 der bilen blant annet fikk nye glødeplugger. Likevel var ikke alt på stell.
– Bilen gikk som en gammel traktor, og bensinforbruket var høyere, forteller han. Det viste seg at det var drivstofflekkasje. Bilbutikk 1 tok tilbake bilen på verkstedet, og erstattet lekkasjeskader på parkeringsplassen hjemme hos Berntsen. Etter dette skjøt regningen i været.
– Jeg var i Uganda og hadde begrensede muligheter til kommunikasjon, men hadde tidvis nettilgang og et annet telefonnummer, forteller han, og stiller seg spørrende til hvorfor han ikke ble informert om utgiftene som akkumulerte på bilen hans.
Venter på retten
– De sa at de ikke visste hva som var galt, men at de fortsatte å reparere. Jeg ble aldri informert i forkant av hva verkstedet skulle gjøre, sier han.
Moss Avis har vært i kontakt med bilteknisk konsulent i NAF Lars Benny Holøs, delelageransvarlig i Bilbutikk 1 Moss Ole Petter Vold, og daglig leder i Bilbutikk 1 Moss Tom Lindegaard, men ingen vil uttale seg om saken.
– Vi avventer resultatet i tingretten før vi kommenterer dette, forteller Lindegaard.
Håper på løsning
Det er ikke bare Einar som har befunnet seg i en situasjon der verkstedregningen er noe høyere enn forventet. Som et veiledende tips kan det lønne seg å gjøre ha tydelige avtaler med verkstedet i forkant.
Dessuten er det verdt å merke seg at man har rett til å heve avtalen når som helst. Etter to år med reparasjoner og megling håper Berntsen nå at partene kan nå en løsning.
– Jeg gleder meg til å bli ferdig med denne saken, avslutter han.
Denne artikkelen ble levert av Moss-Avis. Les flere saker fra dem her.
Har du du noen dårlige opplevelser på norske verksted? Les også: