BMW X5 sDRIVE 25d M SPORT

Dukker den opp på bruktmarkedet, så styr unna

BMW X5 er en flott SUV, men styr unna denne versjonen.

IKKE 4X4: Å skulle ratte en to tonn tung SUV med drift på kun bakhjulene høres ikke ut som noe drømmeopplegg på glatta. FOTO: Produsent
IKKE 4X4: Å skulle ratte en to tonn tung SUV med drift på kun bakhjulene høres ikke ut som noe drømmeopplegg på glatta. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

De store SUV-ene, den siste bastionen av biler med permanent firehjulsdrift, har fått enda et tohjulsdrevet medlem; BMW X5 sDrive 25d. På en måte passer det greit, siden terrengkjøring aldri har vært den store styrken til X5.

Siden dette er en BMW, har den bakhjulsdrift. I denne utgaven har den firesylindret motor.

Tolitersdieselen er en utmerket motor fra 325d, med 218 hester og 450 Nm. Vektbesparelsen fra fjerningen av firehjulsdriften og den mindre motoren (sDrive er 45 kilo lettere) gjør at den skal klare seg med 0,57 liter på mila. Imponerende tall.

Det er en flott motor – jevn, raffinert og med nok trøkk i hastigheter under 80 km/t. Bilen er en fin cruiser.

Tyning kler den ikke

Men dessverre: I noe så lite aerodynamisk og tungt som en X5 (den veier fremdeles nesten to tonn) sliter den i høye hastigheter. Dersom du ønsker å kjøre forbi en annen bil som gjør 90 km/t, må denne bilen presses. Tyning passer liksom ikke i en stor luksus-SUV.

Og ved å tyne en 25d, vil du også miste sparsommeligheten til motoren. Vi klarte å bruke 0,81 liter på mila; et tall som ville passet bedre til en 30d. BMW Norge dropper å importere denne, noe som virker fornuftig.

 

BRUKTIMPORT: Ikke la deg lure av denne dersom den skulle dukke opp på importmarkedet med overraskende hyggelig pris. X5 bør ha xDrive. FOTO: Produsent
BRUKTIMPORT: Ikke la deg lure av denne dersom den skulle dukke opp på importmarkedet med overraskende hyggelig pris. X5 bør ha xDrive. FOTO: Produsent

Merkes ikke på tørr asfalt

Likevel er det slik at du knapt nok legger merke til mangelen på firehjulsdrift. Siden all kraften sendes til bakhjulene, sliter ikke forhjulene med å hente grep ut av krappe svinger, og på asfalt er det vrient å merke at den ikke har 4WD. Den er som en hvilken som helst X5.

Men hva når holka kommer?

Alt dette er greit nok. Men hva når isen legger seg på veien? Vi synes en diger SUV kan være et ubehagelig fremkomstmiddel på holka, selv med firehjulsdrift. Å skulle ratte en to tonn tung SUV med drift på kun bakhjulene høres ikke ut som noe drømmeopplegg på glatta.

Det er imponerende at BMW har tæl nok til å lansere en tohjulsdrevet X5. Men særlig i Norge forsvinner da mye av vitsen med stor SUV.

DOMMEN:

Interessant, men ikke en X5 vi ville valgt. Den bør ha firehjulsdrift.

 

LIKE FINT: Bortsett fra mangelen på drift på alle hjulene, har X5 sDrive stort sett de samme kvalitetene som xDrive. FOTO: Produsent
LIKE FINT: Bortsett fra mangelen på drift på alle hjulene, har X5 sDrive stort sett de samme kvalitetene som xDrive. FOTO: Produsent

Tekniske data

BMW X5 sDrive 25d

Motor: 1995 ccm 4 syl, bakhjulsdrift

HK: 218

Dreiemoment: 450 Nm

Oppgitt forbruk: 0,57 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 151 g/km

0-100 km/t: 8,2 sek

Toppfart: 220 km/t

Vekt: 1995 kg

Pris: Blir ikke lansert i Norge, men jakter du X5 på importmarkedet så styr unna versjonen med sDrive.

Denne saken ble første gang publisert 12/11 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også