Megamaskiner
Dagens gruvegiganter blir lilleputter i forhold
Om dagens hydrauliske gravere imponerer, så blir de lilleputter sammenlignet med 60-tallets gruvegravere.

«Big Brutus» blir den kalt, giganten som står utstilt på gruvemuseet i West Mineral i Kansas. Med modellbetegnelse 1850B ble «Big Brutus» konstruert av Bucyrus-Erie for Pittsburgh & Midway Coal Mining Company i 1962.
1850B kostet 6,5 millioner dollar, men det elektrisk drevne monsteret effektiviserte driften i dagbruddet. 16 etasjer høy og med en egenvekt på 5500 tonn var den nærmest som et ingeniørmessig underverk å regne.
Toppfarten på tre kilometer i timen var ikke all verden, men langt mer betydningsfull var skuffekapasitet på 90 000 liter.
I 1974 var «Big Brutus» blitt uøkonomisk. Ildsjeler som ønsket å redde giganten fra opphugging sørget for at 1850B fikk museumsstatus i 1985. I 2018 ble den ført opp på National Register of Historic Places.
Skuffe: 170 000 liter
Om maskinen imponerer med sin størrelse, så ble det bygget enda større gravemaskiner da utvinning av brunkull i dagbrudd fortsatt var big business i USA.
Som 22 etasjer høye og 13 500 tonn tunge «Big Muskie», en såkalt dragline-maskin, som kort fortalt beveger seg med hydrauliske ben i stedet for belter.

«Big Muskie» ble også bygget av Bucyrus-Erie, men var så diger at den ble satt samme der den skulle fungere for arbeidsgiver Central Ohio Coal Co.
340 jernbanevogner og 260 lastebiler måtte i sving for å få flyttet alle delene til dagbruddet i Ohio.
Bare skuffen igjen
Etter cirka to års byggeperiode ble den enorme maskinen satt i arbeid i 1969. Skuffen på 170 000 liter var stor nok til å romme to Greyhound-busser side om side.
Den krevde så mye strøm at kullselskapet måtte gjøre en særavtale med kraftselskapene, ifølge American Mine Services. Strømkostnadene var så enorme at «Big Muskie» som oftest ble brukt om natten da strømprisen var lavere.
I løpet av de 22 årene den var virksom skal den ha spadd opp masse tilsvarende det dobbelt av hva som måtte til for å bygge Panamakanalen.

I 1991 var det over for «Muskie». Økte strømpriser, fall i etterspørselen etter kull og Clean Air Act gjorde den ulønnsom.
Giganten ble forsøkt solgt uten hell, og sto til forfall i åtte år før Environmental Protection Agency krevde den fjernet.
Den ble plukket fra hverandre og solgt som skrap, men den enorme skuffen er tatt vare på og finnes på Miners Memorial Park i McConnelsville, Ohio.

Kapteinen
Størst av de beltegående gravemaskinene som noensinne er bygget i USA skal ha vært Marion 6360. Den ble bygget av Ohio-selskapet Marion Power Shovel, som også sto bak de enorme Crawler-maskinene som frakter NASAs romfartøyer mellom montasjeavdeling og utskytingsrampene.
Marion 6360 ble kjøpt av Southwestern Illinois Coal Corp og satt i arbeid i 1965 på det digre Captain-feltet i Illinois. Marion 6360 fikk det passende kallenavnet «The Captain».
Den skal ha hatt en egenvekt over 13 000 tonn. Skuffen hadde en kapasitet på 140 000 liter og kunne flytte rundt 150 tonn masse i ett pass.
Luktet brent
«The Captain» var virksom i mange år, men om ettermiddagen den niende september 1991 kjente maskinoperatør Gene Miller at det luktet brent, ifølge tidsskriftet Coal Age.
Mannskapet på fire oppdaget deretter at hydraulikkolje hadde tatt fyr. Brannen utviklet seg raskt, og da den omsider ble slukker avslørte inspeksjonen at varmeutviklingen hadde påført undervognen massive skader.
Deler av den tykke stålkonstruksjonen hadde slått sprekker som følge av vannet fra slukningsarbeidet. Skadene ble vurdert som for kostbare å reparere, og «The Captain» ble hugget opp i 1992.

De største virker fortsatt
Selv om kjempene fra 20. århundre er borte, så er verdens største landgående kjøretøyer fortsatte virksomme. Det er de enorme Bagger-maskinene som brukes i dagbruddene for brunkull i Tyskland.
RWE Power AG, som er den nest største produsenten av elektrisitet i Tyskland, har seks monstermaskiner som er kategorisert som «240.000 m³/d class».
Schaufelradbagger 288, bare omtalt som Bagger 288, er en av kongene. Den kan best beskrives som en gigantisk gravemaskin med skovlhjul, en såkalt bucketwheel excavator (BWE).
Den er stor som en fabrikk; 225 meter lang, 95 meter høy og veier rundt 13 000 tonn. Kolossen har en kapasitet på 240 000 kubikk masse om dagen som tilsvarer 10 000 fullastede dumpere.
Skovlhjulet har en diameter på 22 meter og består av 18 skuffer. Hver skuff har plass til 6600 liter, noe som tilsvarer 44 fulle badekar.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2025